Az EBESZ is kritizálja Orbán felhatalmazási törvényét

  • narancs.hu
  • 2020. március 30.

Belpol

Időkorlát kell.

Az Európai Biztonsági és Együttműködési Szervezet (EBESZ) Demokratikus Intézmények és Emberi Jogok Hivatala (ODIHR) közleményt adott ki, amelyben azt hangsúlyozzák, hogy a kihirdetett veszélyhelyzetnek időbeli korlátot kell szabni és biztosítani kell a parlament ellenőrzési lehetőségét - tudósít a 444.hu.

Hozzáteszik, hogy a közleményt épp a felhatalmazási törvény néven emlegetett koronavírus-járvány elleni intézkedésekről szóló törvény parlamenti szavazása előtt tették közzé. A közleményről a lap szerint tájékoztatták a magyar kormányt is.

Ingibjörg Sólrún Gísladóttir, az ODIHR igazgatója hangsúlyozta: egyértelmű, hogy az államok részéről gyors cselekvésre van szükség annak érdekében, hogy megvédjék lakosságukat a COVID-19 járványtól.  Érthető az is, hogy hogy ennek érdekében különleges intézkedésekre van szükség. "Ugyanakkor a veszélyhelyzetnek - akárhol és akármilyen indokkal is hirdették ki - a céljával arányosnak kell lennie, és csak a feltétlenül szükséges időtartamra szabad fennmaradnia” - közölte Ingibjörg Sólrún Gísladóttir.

A közleményben kiemelték azt is, hogy az EBESZ térségébe tartozó országok kötelezettséget vállaltak a demokrácia és a jogállamiság megőrzésére, és e kötelezettségük a veszélyhelyzetben is fennáll. A veszélyhelyzetben alkotott jogszabályoknak tehát ideiglenesnek és a Parlament által ellenőrizhetőnek kell lenniük.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.