Interjú

„Ez nagyon komoly üzlet”

Ámon Ada, az Energiaklub igazgatója a paksi fűtőanyag-beszerzésről

Belpol

Blokkolta az Európai Unió az új paksi blokkok fűtőanyagának beszerzésére vonatkozó orosz–magyar szerződést. A nukleáris energia civil szakértőjével arról beszélgettünk, hogy mi következik ebből, milyen lehetőségei és kötelmei vannak a magyar kormánynak, s mit léphetnek az oroszok.

Magyar Narancs: Mi egyáltalán az Euratom, és mi a szerepe a paksi bővítés jóváhagyásában? Miről szól az 53-as cikkely, amelyre hivatkozva most blokkolják a fűtőanyag beszerzésére vonatkozó szerződést?

Ámon Ada: Az Európai Atomenergia Közösség (Euratom) az Európai Unió három alapszerződésének az egyike, amelyre alapozva 1957-ben az akkori tagállamok létrehozták a mostani unió elődjét. Az Euratom 53-as és 54-es paragrafusa az Euratom Supply Agency (ESA), vagyis az ellátási ügynökség ügyeit szabályozza. Ez az ügynökség azt vizsgálja, hogy mennyire egyoldalú vagy kiegyensúlyozott a nukleárisfűtőanyag-beszállítás egy-egy országba vagy az Európai Unió egészébe, s ha kell, hogyan lehet javítani ezen. Az ESA véleményt alkot minden esetről, és javaslatot vagy kötelező érvényű ajánlást tesz az Európai Bizottságnak (EB). Erre mondta azt Navracsics Tibor, hogy Paks 2-ről nem is kellett szavazniuk, mert a jellegéből adódóan nyilvánvaló volt, mi a verdikt. Paks 2-ről az 53-as paragrafus alapján az ügynökség azt mondta ki: nincs rendben, hogy egyszer csak lesz Magyarországon 4400 megawatt atomerőművi kapacitás, ami bizonyos időszakban a teljes villamosenergia-ellátás akár 70-80 százalékát adhatja, és ahova egy helyről szállítanak ennyi fűtőelemet. Ez biztonsági kockázatot jelent. Márpedig Magyarország a teljes uniós villamosenergia-rendszer egy egysége, és ha energiabiztonsága valami oknál fogva veszélybe kerül, az veszélyezteti a teljes villamosenergia-rendszert, és ellátási problémát okozhat.

false

 

Fotó: Németh Dániel

MN: Az ESA, ha jól olvastam a szerződést, nemcsak megvétózhatja a fűtőelem-beszerzéseket, de csak rajta keresztül lehet az üzletet lebonyolítani. Hogyan zajlik ez pontosan?

ÁA: Az ESA részese a szerződésnek, tehát nemcsak láttamozza, véleményezi a már megkötött szerződést, hanem már a szerződéskötés előkészítése során is bevonandó szereplő – ezért is baj, hogy a magyar kormány figyelmen kívül hagyta ezt a szempontot.

MN: Az ügynökségnek mik a fő szempontjai? Az ellátásbiztonság, a versenyjog, a politika…?

ÁA: Az ellátásbiztonság a diverzifikáción keresztül. És ha ilyen óriási kapacitás ellátása függ egyetlen szállítótól, akkor azt kockázatként értékelik.

MN: Lehetett-e előre számítani ezekre a kifogásokra?

ÁA: Ha valaki alaposan áttanulmányozza az ilyen nukleáris beruházásra vonatkozó szabályokat, és tisztában van az EB és a különböző intézmények jogaival, akkor látnia kell, hogy a projektnek ez a része a teljes beruházást is veszélybe sodorhatja.

MN: Miért nem számolt ezzel a kormány?

ÁA: Nehéz megmondani, hiszen a titkosítás miatt nem ismerjük a háttéranyagokat, nem tudjuk, milyen lehetőségeket vizsgáltak, milyen alternatívákat vettek számba a döntés előtt. Lehet, hogy úgy gondolták: az Euratom ellátási ügynöksége nem fog akadályokat állítani, és abban a tudatban voltak, hogy ebből nem lehet baj. Ami komoly rövidlátásra vallana. Mert ha megnézzük, milyen érdekek mozdulnak meg egy új atomerőmű körül, azt látjuk, hogy az építés csak az egyik nagy sztori. A másik nagy üzlet a fűtőelem: a vásárlása, a szállítása és az egyéb szolgáltatások, mint például a kiégett fűtőelemek utókezelése, felkészítése a végleges tárolási megoldásra – ami adott esetben még nem is létezik.

MN: Szerepet játszhatott-e a döntésben, hogy nemcsak a fűtőelemek származnának az oroszoktól, de más téren is döntő a szerepük?

ÁA: A fűtőelem-ellátás mellett a pénzügyi megvalósításban, a technológiában és a megépítésben is az orosz fél a partner. A bizottság és az Euratom tilalmában valószínűleg az is szerepet játszott, hogy nem jó három-négy kérdésben is ugyanattól a partnertől függeni. Most a projektnek ezt az egy területét vizsgálták. De az unióra az a jellemző, hogy egy problémahalmazból is csak egy dologra fókuszál egyszerre.

MN: Mit tehet ezek után a magyar kormány?

ÁA: Fellebbezhet – fogalmam sincs, mekkora eséllyel. Aztán elkezdhet az oroszokkal egyezkedni, hogy elfogadnák-e a megváltozott helyzetet, amikor nem tőlük vásároljuk a fűtőelemeket. Az oroszoknak ebben az esetben máshonnan származó kiégett fűtő­elemeket kellene elszállítaniuk – ­vajon ezt elfogadnák-e, vagy az atomhulladék elhelyezését is meg kéne oldani? Nem tudom, milyen kompromisszumokat lehet ebben a helyzetben keresni, melyik félnek kellene többet áldoznia. Azt sem, hogy olcsóbb vagy drágább lenne-e a fűtőanyagot máshonnan beszerezni. Hisz a titkosítás miatt azt sem tudjuk, mi mennyibe kerül. Azt sem, hogy mennyibe kerülne az oroszoktól vásárolt, és mennyibe a más helyről vett fűtőelem. Azt viszont jól tudjuk, hogy egyáltalán nem egyszerű ugyanolyan specifikációjú fűtőelemet legyártatni máshol, mint amilyenre Paks 2 esetében még az oroszoknál sincs igazán praxis: 1200-as reaktort még sehol nem helyeztek üzembe – sem otthon, sem külföldön.

MN: Azt normális esetben lehetne-e tudni, hogy a fűtőelem-­kereskedelem milyen volumenű üzlet? És ki lehetne még beszállító a Roszatomon kívül? Felröppentek hírek arról, hogy a Westinghouse amerikai cég beszállna: a gyanús csak az, hogy ez kormányzati „kiszivárogtatás” volt, a cég Jávor Benedek EP-képviselő érdeklődésére cáfolt.

ÁA: A fűtőanyag-beszállítás volumene egyes becslések szerint a teljes projekt negyedét is elérheti, és a 12,5 milliárd euróban ez az összeg nem szerepel. Ez nagyon komoly üzlet. És nem állítom, hogy a fűtőelemgyártás hasonlatos bármely tömegtermék előállításához, de azért vannak más gyártók a világon, csak Európában legalább kettő. De nem először történne meg ennek a projektnek az esetében sem, hogy a magyar kormány olyan cégneveket dob be, amelyekkel még semmilyen tárgyalás nem zajlott.

MN: Ez a blokkolás tehát az egész projektet veszélyeztetheti?

ÁA: Megváltoznak a technikai feltételek, a költségek, az érdekeltségek. Vajon az oroszoknak így is megéri-e ez a buli? De az sem világos, hogy ugyanolyan hatásfokkal tud-e működni a más által gyártott fűtőanyaggal az erőmű. Vajon nem adódnak-e ebből akár biztonsági kockázatok is? Töméntelen problémás vetülete van a történetnek. Arról nem is beszélve, hogy mi lesz akkor, ha majd a finanszírozás ügyét fogja vizsgálni az Európai Unió.

MN: Kommunikálhatja-e úgy a kormány ezt helyzetet, hogy nem szakmai döntésről, hanem politikai akaratról van szó?

ÁA: A helyükben óvakodnék ettől. Az Európai Unió akkurátusan és nagyon kritikusan figyeli a projektet – de már csak azért sem célszerű politikai döntésként tekinteni a blokkolásra, mert ezzel magát a tervet teszik ki újabb és újabb veszélynek. Hiszen akkor valóban politikai szempontból fogja vizsgálni Brüsszel is. De az Európai Bizottságnak nem a projektet kell jóváhagynia – ilyen jogköre nincs. Az EB azt mondhatja, és most azt is mondta, hogy a fűtőelem beszállítása nem felel meg a szerződéses kötelmeinknek, ezért korrigálni kell. Később kifogásolhatja azt is, hogy nem volt tender. Akkor meg kell indokolni, miért nem volt. Tegyük fel, hogy erre van egy jó, hihető válasza a kormánynak, amit a bizottság is elfogad. Ekkor kerül elő a harmadik probléma: a tiltott állami támogatás gyanúja. Ha ebben a kérdésben elbuknak – aminek elég nagy az esélye –, akkor azt fogja mondani az EB, hogy tessék visszafizetni az eddigi támogatásokat. És lehet párhuzamot vonni a brit Hinkley Pointtal kapcsolatban – evvel szoktak példálózni –, csak van egy jelentős különbség a két projekt között.

MN: Az tudniillik, hogy azt a bri­tek magánpénzből építik?

ÁA: Például. Majd meglátjuk, hogy mire az atomerőmű felépül, hol tart az európai piacon a villamos energia ára, de most úgy tűnik, sokkal drágább lesz az ott nyert áram. A szolgáltatóknak és a brit energiafogyasztóknak mélyen a zsebükbe kell majd nyúl­niuk, hiszen a villamos energia árában fogják kompenzálni a nukleáris projekt bekerülési költsé­geit. De a legnagyobb különbség mégis abban van, hogy a brit kormány már a szerződések előtt hihetetlen mennyiségű anyaggal felvértezve járult az Európai Bizottság elé, és előadta, hogy „mi szigetország vagyunk, az ellátás- és energiabiztonságunk fenntartása érdekében van szükség az erőműre”. Pontosan elmondták azt is, hogyan fogják finanszírozni. Ehhez képest mi még azt sem tudjuk, a magyar kormány mennyi információval szolgált az EU-nak. Hisz minden titkos.

MN: A kormánynak milyen tájékoztatási kötelezettsége van Brüsszel felé? A Paksra vonatkozó titoktörvény a magyarországi nyilvánosságot öli meg – felteszem, a bizottságot nem ilyen könnyű lerázni.

ÁA: Sajnos nem tudok erre a kérdésre teljes bizonyossággal ­válaszolni. Ám az szinte biztos, hogy az Euratomnak minden dokumentumot meg kell mutatni, amit kérnek. És ez a bizottsági eljárásokra is vonatkozik. És még az a biztos, hogy magyar részről egymásnak homlokegyenest ellentmondó vélemények és nyilatkozatok láttak napvilágot Aszódi Attila és Orbán Viktor szájából. Paks 2 kormánybiztosa azt állítja, hogy az erőmű üzleti alapon fog megtérülni, Orbán meg azt, hogy nem fogják ráterhelni a fogyasztókra a hiteltörlesztés költségeit. Márpedig ha üzleti alapon megtérülő projektről van szó, akkor az áramárnak tartalmaznia kell a tőkeköltségeket is. De fontos látnunk, hogy bár a projektnek számos kifogásolható része lehet, a kormány, vagyis a Paks 2 Zrt. még idén rákölt közel 30 milliárd fo­rintot. Geológusok vizsgálódnak, fúrnak, jönnek az orosz, novovoronyezsi mérnökök, akikről nem tudjuk, hogy a magyar mérnökökhöz képest milyen áron dolgoznak majd. Vajon prudens hozzá­állás-e ennyi pénzt elkölteni arra a projektre, aminek ennyi billegő pontja van?

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van. Teátrálisnak teátrális, végül is színházban vagyunk.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Hatvanpuszta két hintája

Hatvanpuszta két hintáját nem Hatvanpusztán, hanem Budajenőn lengeti a szél egy takaros portán, vagyis egy takaros porta előtt, ez még nem eldöntött száz százalékig.

Két akol

Magyar Péter azt mondta a 444 élő műsorában, hogy egy válságban lévő országban a választási törvény módosítása nem fér bele az 50 legfontosabb kérdésbe. Amennyiben jövőre ők győznek, az éppen annak a bizonyítéka lesz, hogy még ebben az egyfordulós rendszerben, ilyen „gusztustalan állami propaganda” mellett is lehetséges felülmúlni az uralkodó pártot.

„Saját félelmeink rossz utakra visznek”

Kevés helye van kritikának Izraellel szemben a zsidó közösségben. De vajon mi történik a porba rombolt Gázában, és miben különbözik az arab kultúra az európaitól? A Hunyadi téri Ábrahám sátra zsinagóga vezetője egyenesen beszél ezekről a kérdésekről.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.