|
2011-ben a Mid Europa 47 millió euróért megvásárolta a Waberer’s International 49 százalékát, és tőkeemeléssel többségi tulajdont is szerzett a cégben. A Waberer’s az azóta eltelt években csendben növekedett, az árbevétele tavaly meghaladta az 522 millió eurót, és Európa három legnagyobb fuvarozócégének egyikévé vált. A cég Wáberer irányítása alatt több mint százszorosára nőtt, sikerességét pedig elsősorban az egyedülálló hatékonysággal magyarázta az elnök-vezérigazgató. Tavaly év végén megjelent a BÉT terméklistáján a Waberer’s International részvénye, a társaság formája pedig átalakult nyrt.-vé: úgy tűnt, elérkezett végre az évek óta várt tőzsdére lépés ideje.
Pár héttel a BÉT-re kerülés után azonban a Waberer’s váratlanul visszavonulót fújt, és mégsem vezették be részvényeiket a tőzsdére. A társaságnál a migrációs válsággal, a határok lezárásával, és ezeknek a cégcsoportra gyakorolt hatásával indokolták a visszalépést. Wáberer ennek ellenére optimista maradt, továbbra is bízott abban, hogy hamarosan tőzsdére viheti cégét.
Így meglepetésként robbant a hír júniusban, hogy Wáberer György az iparágban eltöltött 35 év után eladja részesedését a többségi tulajdonos pénzügyi befektetőnek. A Mid Europa részesedése 97 százalék fölé nőtt a Waberer’s Internationalben. Wáberer György lemondott minden, a cégben betöltött szerepéről. A szétválást Wáberer azzal indokolta, hogy nem tudtak megállapodni a Mid Europával a tőzsdei bevezetésben, illetve annak egyes részleteiben. Ezt a magyarázatot részben gyengíti, hogy Wáberer majdnem tíz éve folyamatosan készült a nyilvános kibocsátásra, ráadásul Lajkó Ferenc, a társaság új vezérigazgatója sietett leszögezni, hogy akár már jövőre tőzsdére kerülhetnek a Waberer’s részvényei. A Narancs több, egymástól független szakmai forrásból azonban úgy értesült, hogy teljesen más okok állnak a tulajdonosváltás hátterében.
Forrásaink szerint Wáberer György öt évvel ezelőtt azzal győzte meg a Mid Europát a Waberer’sbe történő befektetésről, hogy garantálta: az öt év elteltével jelentős hozammal tudnak majd kiszállni a társaságból. Az idő leteltével azonban új befektetőt nem találtak, aki az elvárt áron átvette volna a Mid Europa tulajdonrészét, ezért próbálkoztak meg a tőzsdei befektetéssel. Az alapvető probléma, hogy a Waberer’s teljesítménye messze nem olyan fényes, mint ahogyan az a tulajdonosi nyilatkozatokból kitűnik. A flotta mérete és a vállalat árbevétele valóban dinamikusan növekedett az elmúlt években, a 2012-es 109 milliárd forint árbevétel 2015-re 162 milliárdra nőtt, ám a nyereség 4 milliárd forintról mintegy harmadára, 1,4 milliárd forintra zuhant. Szintén problémás a Waberer’s nehezen átlátható működése, és az, hogy állítólag a cégben a fuvarozásnál jóval jövedelmezőbbek az egyéb tevékenységek.
A Waberer’s eladásának részleteiről és a politika szerepéről a csütörtökön megjelenő Magyar Narancsban olvashat.