„Fagyos légkörben“ tárgyalt Upor és Vidnyánszky, nem közeledtek az álláspontok

Belpol

Az épületet elfoglaló diákok eközben váltásban őrzik a bejáratot.

A Színház és Filmművészeti Egyetem (SZFE) részéről Upor László lemondott megbízott rektor, Bagossy László lemondott intézetvezető és Németh Gábor lemondott rektori tanácsadó ment el Vidnyánszky Attila meghívására a Nemzeti Színházba megbeszélni a helyzetet, erről tartottak sajtótájékoztatót az SZFE diáksága által blokád alá vont bejárat elött a Vas utcában.

Nem közeledtek

A sajtótájékoztatón elhangzott: a következő napokban is a lemondott vezetők viszik a hivatalos ügyeket, azért, hogy zavartalan módon megkezdődhessen az oktatás. Az álláspontok ugyanakkor nem közeledtek, az eltérő demokráciafelfogás miatt nem sikerült egyezségre jutni. Az alapdokumentumok körüli vita nem tudott elmozduni a holtpontról.

További probléma az oktatás biztosításával kapcsolatban, hogy a felmondó tanárok és külsős óraadók pótlását meg kell oldani.

Egyértelmű volt, hogy mást ért a két fél változás alatt, és úgy tűnik, hogy az autonómiagaranciák megvonása ideológiai változást készít elő, fogalmazott Németh Gábor.

Elsősorban a járványhelyzetben zajló oktatásról akartak volna tárgyalni, de erről kevés szó esett.

A vezetők ezt a tárgyalást egyszeri alkalomnak tartják egyelőre, és a sajtótájékoztató után a hallgatóknak is beszámolnak.

false

 

Fotó: Narancs

Upor László elmondta: elképzelhető, hogy a lemondásuk legitimitását megpróbálják majd megkérdőjelezni, ők mindenesetre a tanítást folytatni szeretnék, és a 30 nap ügyvitelt felmondási időként vállalták.

A delegáció megkérdezte Vidnyánszkyékat: miért nincs kézzel fogható szakmai programjuk arról, hogyan kellene a haza, nemzet fogalmának nagyobb teret adni az oktatásban, de a beszélgetésnek ez a része nem tartott sokáig.

Blokád alatt

Ugyanezen a helyszínen tartottak sajtótájékoztatót egy órával korábban az egyetem épületét elfoglaló diákok, akiktől ezúttal kérdezni is lehetett. Nevükben Csernai Mihály HÖK-vezető és Szurdi Panna forgatókönyvíró hallgató elmondta: a blokádot nem oldják fel addig, amíg nem teljesülnek a követeleseik, ugyanis a rögzített autonómiagaranciákat nem egy lehetséges tárgyalás tárgyának, hanem a párbeszédhez szükséges minimumnak tartják.

false

 

Fotó: Németh Dániel

Hozzátették: állandóan 70-100 fő tartózkodik az épületben, rotációban, ketten pedig őrségben állnak a bejáratnál. Vidnyánszky Attilával nem tárgyalnának, ugyanis nem tartják legitminek a vagyonkezelő alapítvány kuratóriumát, ők a minisztériummal folytatnának párbeszédet, csakis nyitott ajtóknál, az egyeztetést a film- és televíziószakos hallgatók rögzítenék.

Nem az oktatást akarják blokkolni, hanem az új vezetés szakmai direktíváját és munkáját az épületben.

Hozzátették: nem személyekkel van bajuk, de azzal a móddal igen, ahogy Vidnyánszky minősíti, infantilizálja őket.

A vírushelyzetben az épületblokád résztvevői vigyáznak egymásra, maszkot hordanak és kézfertőtlenítőt használnak.

Nem tudnak arról, hogy indult volna birtokvédelmi eljárás.

Pártpolitikától távol maradnának, civil szervezetek segítségét viszont elfogadják.

A diákok korábban megfogalmazott 13 pontjában többek között az áll, hogy:

  • Elutasítjuk az Egyetem modellváltásáról szóló törvényt, annak jelenlegi formájában.
  • Elutasítjuk a kuratórium és a felügyelőbizottság kinevezésének módját, így a jelenlegi kuratóriumot és felügyelőbizottságot is.
  • Elutasítjuk a fenntartó által elfogadott alapdokumentumokat.
  • Elutasítunk bármilyen, önkényesen kinevezett új vezetőséget.
  • Követeljük a Szenátus jogköreinek a visszaállítását.
  • Követeljük a lemondott Szenátus által megfogalmazott alapdokumentumok elfogadását.
  • Követeljük a jelenlegi kuratórium lemondását.

Kiállt az SZFE-s diákok mellett a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem hallgatói önkormányzata és az ELTE BTK médiaintézete is. Szerdán 18:00-kor költők, írók versolvasással a helyszínen szolidariásukat.

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.