Fogvatartottak reintegrációja: több tízezer elítélt csak ül a cellájában

Belpol

Tizennyolc éve zajlanak olyan uniós programok, amelyek az elítéltek társadalomba való visszailleszkedését szolgálják. Miközben az államnak a feladatot magáévá kellett volna tennie, még a jó módszertanokat sem illesztették be a rendszerbe, a területen dolgozó civil szervezeteket pedig kizárták. 

A magyar kormány az Európai Unió által rendelkezésre bocsátott ún. kohéziós forrásokból működő operatív programok keretében már többször nyújtott lehetőséget fogvatartottak számára, hogy szabadulásuk után visszataláljanak, elhelyezkedjenek a társadalomba. Értesüléseink szerint ezen reintegrációs projektek szakmai tartalma teljeskörű volt, válogatott szakemberek, tanácsadók vettek részt benne, és egy ideig megfogadták a civil szervezetek észrevételeit is. Ugyanakkor a szakmai célok, előremutató törekvések nem tudtak integrálódni a büntetés-végrehajtás (bv) országos rendszerébe, ami mögött elvi-politikai különbségek húzódnak meg.

A szemléletbeli különbségek hamar jelentkeztek: egy, a témával korábban hosszú ideig foglalkozott forrásunk úgy látja, hogy az EFOP Plusz keretében zajló, fogvatartottak, szabadultak és hozzátartozóik részére nyújtott munkaerőpiaci és társadalmi reintegrációt elősegítő szolgáltatáscsomag, ha nem is csak papíron működik, az intézetek erőfeszítései nem elégségesek. 

Rájuk döngetik az ajtót

Egy fejlesztési tervnek rengeteg – pszichológiai, pedagógiai stb. – eleme van, a lépéseknek egymásra kell épülniük, azonban ezeket a büntetés-végrehajtás napirendje, biztonsági intézkedései felülírják. Mint forrásunk fogalmazott, hiába dolgoznának megfelelő tematikával, ha a bv-sek nem állítják elő a fogvatartottakat időben, és ha egy háromórás foglalkozás csak egy órában tud megvalósulni.

„A relaxációs gyakorlatoknak fontos szerepe van az önismeret, konfliktuskezelés területén. Ezt nem nagyon lehet gyakorolni úgy, ha tízpercenként rád döngetik az ajtót” 

– teszi hozzá.

Fontos lenne a családi kapcsolatok fejlesztése is, a szabályozás pedig elvileg lehetőséget ad külső látogató fogadására, eltávra, a gyermekekkel való közvetlen találkozásra is, de ezek a gyakorlatban alig valósulnak meg. Pedig amennyiben az operatív programok nem ösztönöznék a reintegrációt, úgy azt a bv-nek magának kellene megvalósítania, amire a leterheltségük miatt nincs lehetőségük. Egyedül a felnőttképzés működik úgy-ahogy forrásunk szerint, ami azzal magyarázható, hogy a foglalkoztatás és az oktatás fontos mérőpontja a közigazgatásban bv-intézetek megítélése tekintetében – tehát nem is a reintegráció a fő motiváció, hanem a megfelelő statisztikák az elnyerhető támogatások végett.

 
Egészségügyi előállításra váró fogvatartott a Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Büntetés-végrehajtási Intézetben, Szolnokon
Fotó: MTI/Beliczay László

Civilek kizárva

Forrásunk szerint nincs olyan felmérés, amely azt mutatná, hogy az operatív programok segítségével tudtak a pályázatokban résztvevők visszailleszkedni a társadalomba. Fontos megemlíteni, hogy a Büntetés-végrehajtás Országos Parancsnoksága (BvOP) egy idő után úgy döntött, nem engedi be a szakterületen dolgozó civil szervezeteket az intézetekbe. Ez pedig jelentősen csökkentette a hatékonyságot. 

A Magyar Helsinki Bizottság húsz évig működtette a börtönmonitorozó programját, amely a fogvatartási körülményeket vizsgálta az emberi jogok szempontjából – ám a szervezetet 2017-ben kizárták az intézményekből. És nem csak a Helsinki járt így: a Börtönrádiót és a Feldmár Intézet Mesekörét is elkaszálták, pedig mindkettő fontos program volt. A magyar rendszer szemléletét minősíti, hogy a családtagokra nem tekint szövetségesként, ehelyett semmibe veszi őket

Több magyarázat lehet arra, miért nem működteti tovább az állam a projektekben kipróbált programokat költségvetési forrásból: az egyik, a legevidensebb, hogy nincs pénz rá, de az elmúlt 15 évben azt is láthattuk, hogy amire van politikai akarat, arra azért pénz is akad. Hogy ne térjünk el a tárgytól, elég a Szabolcs megyei csengeri börtönépítést említeni: 50 milliárd helyett 87 milliárd forintra drágult börtönt épített az állam.

Nehézséget jelenthet a megfelelő munkaerő, személyi állomány hiánya is. A folyamatos létszámhiány, a fluktuáció valóban nem teremt a reintegráció szempontjából megfelelő feltételeket. Mindezek mögött jól látszanak a reintegráció mostoha sorsáért felelős okok: a politikai akarat hiánya. A kormányt általában sem érdekli a szociális szféra, főleg nem a bűnelkövetők gondozása. Miközben a hatalomban lévők vannak a legelőnyösebb pozícióban ahhoz, hogy a társadalomnak elmagyarázzák: miért fontos a reintegrációba energiát fektetni, jelenleg azt sem veszik figyelembe, hogy családtagokra is elképesztő terhet, szenvedést rónak a fogvatartás terhei.

Nem elhanyagolható körülmény, hogy a BvOP-nek 2017-ben Tóth Tamás személyében új országos parancsnoka lett, aki korábban rendőri vezetőként dolgozott. Ennyi év elteltével meglátszik a büntetés-végrehajtás befele fordulásán, a civil partnerek elüldözésén, a reintegrációs szempontok leértékelődésén, hogy a rendőri szakma tagjai másra vannak kiképezve, az ő fókuszuk máshol van.

A fogvatartottak fele nem csinál semmit

Krámer Lili kriminológus, a Magyar Helsinki Bizottság munkatársa szerint 18 éve zajlanak a reintegrációt megvalósító operatív programok, de nagyjából az indulást követő legfeljebb tíz évig volt indokolható ezekből fenntartani a reintegrációs projekteket a börtönökben. Ugyanis van innovációs potenciál bennük, de ennyi idő elteltével a feladatot az államnak magáévá kellett volna tennie, és a már kipróbált, legjobban működő reintegrációs technikákat állami finanszírozással, az operatív programokon kívüli szolgáltatássá kellett volna emelni – de ez nem valósult meg. 

Ha a számoknál maradunk, egy évben durván 40 ezer ember fordul meg a bv-intézetekben; a fogvatartotti létszám nagyjából két százalékát teszi ki azoknak a száma, akik sosem, vagy csak évtizedek után szabadulhatnak, tehát

az elítéltek 98 százaléka számára kulcsfontosságú kérdés, hogy elérhető legyen számukra megfelelő reintegrációs program rövid- és középtávon is.

Nem mellékesen a több évtizedig büntetésüket töltők is kijönnek előbb-utóbb a börtönökből – annak is megvannak a hazai és nemzetközi jó gyakorlatai, hogy felkészítsék őket a szabadulásra, a bűnözéstől mentes életre. 

A civil szervezet adatigénylés útján kiderítette, hogy napjainkban körülbelül az összes fogvatartottnak mindössze fele vesz részt foglalkoztatásban vagy oktatásban, a másik fele jóformán alig csinál valamit egész nap, aminek rengeteg negatív következménye lehet, és a reintegrációt semmilyen módon nem támogatja. Rendszeresen panaszolják az érintettek a Magyar Helsinki Bizottságnak, hogy nehéz, szinte lehetetlen oktatásba, munkába kerülni, sőt, a személyi állomány munkaerőhiánya miatt sok bv-intézetben sokszor az sem megoldott, hogy a napi sétára elhagyhassák a cellájukat.

A szakember több európai országban – például Belgiumban, Észak-Írországban – tett látogatást bv-intézetekben, így a saját szemével látta, milyenek az előremutató elképzelések. Az egyik ilyen, az ún. „börtönmentori” szerep, amikor fogvatartottak arra vannak kiképezve, hogy az újonnan érkezőket segítsék. Érintettségük okán könnyebben elfogadják a frissen bekerülő fogvatartottak tőlük a segítséget, mint a személyzettől.

A szülői szerepet megerősítő programot működtet a holland Exodus nevű civil szervezet (pl. szülői tréninget tartanak, közös táborokat szerveznek játékokkal, programokkal), vagy az Európa-szerte megvalósuló Játék anyával és apával (Game with Mum and Dad) programsorozat, melynek keretein belül közös focizást, csapatjátékokat szerveznek civilek gyerekeknek a börtönben lévő szülőjükkel. Ilyeneket rendszeresen szerveznek civilek a volt szocialista blokk országaiban is: Horvátországban, Lengyelországban, Romániában és Bulgáriában. Észtországban 24 órás családlátogatásra is van lehetőség szoba-konyhás helyiségekben – jól jellemzi helyzetünket, hogy Magyarországon a Helsinki Bizottságnak hét éven keresztül kellett küzdenie azért, hogy ne legyen tilos az érintkezés a látogatások során

Szerettük volna a saját szemünkkel látni, hogy zajlik a reintegrációs felkészítés a börtönökben, de a BvOP ettől elzárkózott.

Szerkesztette: Fazekas Zsuzsanna 

 
Az Európai Unió finanszírozásával készült. Az itt szereplő vélemények és állítások a szerző(k) álláspontját tükrözik, és nem feltétlenül egyeznek meg az Európai Unió vagy az Európai Bizottság hivatalos álláspontjával. Sem az Európai Unió, sem a Bizottság nem vonható felelősségre miattuk.
 

 

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Eldobott aggyal

  • - ts -

A kortárs nagypolitika, adott esetben a kormányzás sűrű kulisszái mögött játszódó filmek, tévésorozatok döntő többsége olyan, mint a sci-fi, dolgozzék bármennyi és bármilyen hiteles forrásból.

Nemes vadak

Jason Momoa és Thomas Pa‘a Sibbett szerelemprojektje a négy hawaii királyság (O‘ahu, Maui, Kaua‘i és Hawai‘i) egyesítését énekli meg a 18. században.

Kezdjetek el élni

A művészetben az aktív eutanázia (asszisztált öngyilkosság) témaköre esetében ritkán sikerül túljutni egyfajta ájtatosságon és a szokványos „megteszem – ne tedd meg” dramaturgián.

A tudat paradoxona

  • Domsa Zsófia

Egy újabb dózis a sorozat eddigi függőinek. Ráadásul bőven lesz még utánpótlás, mivel egyelőre nem úgy tűnik, mintha a tucatnyi egymással érintőlegesen találkozó, egymást kiegészítő vagy egymásnak éppen ellentmondó történetből álló regényfolyam a végéhez közelítene: Norvégiában idén ősszel az eredetileg ötrészesre tervezett sorozat hatodik kötete jelenik meg.

„Ha kém vagyok, miért engedtek oda?”

Mint ukrán kémet kitiltották Magyarország területéről a kárpát­aljai magyar politikust. A kormánypropaganda olyan fotókat közöl leleplezésként, amelyeket korábban Tseber Roland osztott meg a nyilvánossággal. Ő azt mondja, csak az ukrán–magyar viszony javításán dolgozik.

Törvény, tisztesség nélkül

Hazánk bölcsei nemrég elfogadták az internetes agresszió visszaszorításáról szóló 2024. évi LXXVIII. törvényt, amely 2025. január 1. óta hatályos. Nem a digitális gyűlöletbeszédet kriminalizálja a törvény, csak az erőszakos cselekményekre felszólító kommentek ellen lép fel.

Nem így tervezte

Szakszerűtlen kéményellenőrzés miatt tavaly januárban szén-monoxid-mérgezésben meghalt egy 77 éves nő Gyulán. Az ügyben halált okozó, foglalkozás körében elkövetett gondatlan veszélyeztetés vétsége miatt ítélték el és tiltották el foglalko­zásától az érintettet.

Nem vénnek való vidék

A gyógyító kezelésekre már nem reagált az idős szegedi beteg szervezete, így hazaadták, ám minden másnap a sürgősségire kellett vinni. Olykor kilenc órát feküdt a váróban emberek között, hasán a csövekkel és a papucsával. Palliatív ellátás sok helyen működik Magyar­országon – a szegedi egyetem intézményeiben még nem.