Péntek délben vettem a boltban egy Magyar Tejet, és eléggé megdöbbentem attól, amit a doboz oldalán láttam:
|
Ő ugyanis Márkot láttam, azt a fiút, akiről nyáron megírtam, hogy nincs eltűnve, sőt, elmondása szerint igazából el sem volt tűnve rendesen soha. Júniusban már írtam egy cikket arról, hogy a Kárász Róbert szervezte kampányban olyan fiatalok képe került a Magyar Tej oldalára, akik valójában el sem tűntek, ilyen volt Márk is, akit viszonylag gyorsan találtam meg a Facebookon. Májusban a fiú ugyanott ki is posztolta a fényképével futó tejesdobozt, ismerősei pedig nem győztek csodálkozni. Aztán pár héttel később már egy lakótelepi padon ülve néztük Márkkal együtt a doboz oldalán található dátumot (jelenleg is ez szerepel ott): 2015. október 20. Akkor mondta azt: „Tényleg eltűntem aznap, úgy 12 órára. Akkor nevelőszülőknél éltem, egy haverommal hülyeségből elhatároztuk, hogy megszökünk. Ceglédig jutottunk, ott kaptak el rendőrök, akik bevittek a kapitányságra. Szóval nem tudom, hogy lehetek még mindig fenn a police.hu-n, ha egyszer épp a rendőrök irányítottak haza.”
|
A másik, most is a dobozon szereplő fiatal, B. Anna Zsanett jó tíz éve tűnt el. A lány ma már 27 éves (vajon egy 16-17 éves korában készült fotóról fel lehetne-e ma ismerni?), és nyáron nekünk nagyon úgy tűnt, övé a legszomorúbb történet. Egy pár évvel ezelőtti bejegyzés így szólt róla: „Eltűnt 2007. május 16-án, Keszthelyről. A 18 éves lányom reggel iskolába indult, azonban oda már nem érkezett meg. Utoljára egy ismeretlen kocsiba látták beszállni. (…) Zsanett vélhetően prostitúciós hálózat áldozatává vált, akit Európán belül hurcolnak. Utoljára Münchenben látták, ám mire az Interpol leellenőrizte a helyet”, a lányt már elvitték onnan.
Kárász: nem mi hibáztunk
Nyáron a kirobbant botrány után lekerültek a dobozokról a fiatalok képei, igaz, a kampány folytatódott. Ezt a zoom.hu észre is vette, és azt is, hogy bizony kérdéseket vett fel a folytatás mikéntje, az például, hogy Kárász cége és a rendőrség közt továbbra sincs együttműködési megállapodás.
|
Az viszont teljesen érthetetlen, hogy hogyan jelenhetett meg október végén ismét egy olyan fiatal fényképe a tejesdobozokon, aki maga jelentette be, hogy nincs eltűnve. Kerestük az Alföldi Tej Kft.-t, de a telefont nem vették fel, cikkünk megjelenéséig írásban sem reagáltak. Kárász Róbertet, a kampányt szervező GAP Média vezetőjét is felhívtuk, ő azt mondta a magyarnarancs.hu-nak, hogy „ők nem adtak le ilyen grafikát a cégnek”, azaz ezúttal nem tőlük ment a fotó. Kérésünkre ugyanakkor nem akarta kommentálni a mostani ügyet, „nem tudok erre mit mondani, ezt tőlük kellene megkérdezni”. Kárász saját cége egyébként nem kevés közpénzt és egyéb támogatást zsebelt be a kampánnyal éveken át, erről itt írtunk részletesen.
Márk perelni akar
Márk nyár elején még fenn volt a rendőrség által nyilvántartott eltűnt személyek listáján, ma már nincs ott. Ez a mozzanat csak azért fontos, mert ha valaki eltűnt személyként bekerül a körözési nyilvántartásba, úgy néhány személyes adata közérdekből nyilvánossá válik, és felkerül a rendőrség honlapjára – innen kezdve az ilyen személy fényképe, neve megjeleníthető más honlapon, a tévében, de akár egy tejesdobozon is. „Ezzel nincs is probléma” – írtuk nyáron. A gond ott kezdődik, ha valaki úgy marad fenn a police.hu honlapján, hogy valójában már nem eltűnt személy. „Ez két módon lehetséges – magyarázta Asbóth Márton jogász, a TASZ munkatársa –: előfordulhat, hogy az eltűnt személy előkerül, és ezt ő vagy egy hozzátartozója be is jelenti a rendőrségnek, ám ennek ellenére az adatait nem törlik a rendőrség honlapján elérhető adatbázisból. Ha ilyen történik, egyértelmű, hogy a rendőrség részéről történik adatvédelmi jogsértés, hiszen azután is a nyilvánosság számára elérhetően tartják a személyes adatokat, miután erre a jogi felhatalmazásuk már nem volt meg. A második lehetőség, hogy ha valaki megkerül, de ezt nem jelzik, és a rendőrség maga sem észleli ezt. Ekkor elvileg nem jogsértő az adatok szerepeltetése, ám megjegyzendő, hogy a körözés aktív folyamat, ilyenkor a rendőrség több állami nyilvántartást is figyel: ha valaki valójában nincs eltűnve, egy idő után legalább ezekből az adatbázisokból ez azért feltűnhetne, ha például orvoshoz megy vagy igazoltatják.” A jogász szerint ilyen esetben per indítható személyes adat megsértése miatt a rendőrséggel, de akár a tejesdobozt forgalmazó céggel (és még a kampányszervezőkkel) szemben is – főleg, ha a rendőrségnek korábban jelezték az eltűnt személyként kezelt illető megkerülését.
|
A jogi helyzet ma már egyértelmű: a tejes cég egyértelműen perelhető, hiszen olyan személy fényképét hozta nyilvánosságra, akiről egyértelműen kiderült, nincs eltűnve. Márk most azt mondja kérdésemre: barátai a Facebookon már kérdezik, hogy megint eltűnt-e, és bár eddig nem tette meg, most már perelni is szeretne.
Frissítés: Kárász Róbert cikkünk megjelenése után levélben jelezte, nem érti, miért csak kellemetlenkedni tudok a kampánnyal kapcsolatban, nem érti, milyen indíttatásom van erre.