Gráf József látogatása Bajnai Gordonnál - Õrzik pozícióikat

  • Tamás Gábor
  • 2009. április 9.

Belpol

Bajnai Gordon miniszterelnök-jelölt hatszázmilliárdos csomagjában, melyet a posztkoalíciós képviselők nagy többsége a múlt héten aláírásával is szentesített, a nemzeti agrártámogatások további csökkentése szerepelt - igaz, konkrét adatok nélkül. Gráf József földművelésügyi miniszter a fejét csóválja.
Bajnai Gordon miniszterelnök-jelölt hatszázmilliárdos csomagjában, melyet a posztkoalíciós képviselők nagy többsége a múlt héten aláírásával is szentesített, a nemzeti agrártámogatások további csökkentése szerepelt - igaz, konkrét adatok nélkül. Gráf József földművelésügyi miniszter a fejét csóválja.

E hét elején Gráf és Bajnai "konzultáción" elemezte a helyzetet - hogy pontosan mi is történt ezen, az egyelőre nem tudható. Lényeges változásról aligha eshetett szó, mert lapzártánkkor tényként kezelhető, hogy Gráf biztosan a helyén marad, sőt egynémely munkahelyteremtő programmal még bővül is a felügyeleti területe. Információink szerint a szaktárca azzal a "szakmai megfontolással" érkezett a tárgyalásra, hogy az ágazat jelenlegi pozícióit megőrzendő, a biztonságos élelmiszer-termelés, a külkereskedelemben játszott szerepének erősítése, s nem utolsósorban a magyar vidék fenntartó képességének javítása érdekében érdemi és drasztikus megvonások elképzelhetetlenek. De milyen összegekről is beszélünk?

Bolond lenne

Szó, ami szó, ritka eset lenne, ha egy uniós tagállam önszántából csökkentené a kiutalható öszszegeket. Hisz a csatlakozási tárgyalások egyik fő eredménye volt, hogy bár az EU15, tehát a korábban csatlakozott államok agrártermelőiéhez képest az új tagok gazdálkodói negyedannyi közösségi szubvenciót kaphattak a belépéskor, a közösség engedélyezte annak harminc százalékpontos nemzeti kiegészítését. Ez utóbbit a szakzsargonban top-up keretnek nevezik. Tehát 2004-ben az uniós alapnorma 25 százalékát kapta a 44 milliárd eurós közösségi keretből (az Európai Mezőgazdasági Garancia Alapból - EMGA) a magyar paraszt, további 30 százalékért itthon pályázhatott. Az EMGA-rész 2013-ig folyamatosan nő száz százalékra (tavaly tartott ötvennél), ám ekkortól már alighanem új agrárpolitika lép majd életbe - kevesebb normatív támogatással, több regionális, vidékfejlesztési és környezetgazdálkodási pályázati lehetőséggel. A jelenlegi rendszer ugyanis meglehetősen kényelmes, a műszaki fejlődést, a hatékonyságnövelést aligha segíti érdemben.

Tavaly az uniós támogatás és a top-up együttes összege 233 milliárd forint volt, amelyből 155 milliárd forintot tett ki az előbbi, és 78 milliárdot a nemzeti kiegészítés. Az idén a SAPS (azaz az uniós területalapú támogatás) és a top-up támogatási kerete összességében 258 milliárd forintra rúg, amiből 213 milliárd forint az uniós rész, míg 45 milliárd a nemzeti kiegészítés. Azaz a nemzeti kiegészítésre az idei költségvetés már eleve kevesebb pénzt lőtt be - 33 milliárddal - a tavalyinál: ez az adható top-up 30 százalékos arányának csupán mintegy fele, azaz 13-15 százalék lesz. Tudnunk kell azt is, az "idei" valójában jövő évi kifizetést jelent, míg a "tavalyi" pénzeket éppen a napokban folyósítják az illetékes agrárhivatalok. Nem is keveset: egy hektár hivatalosan regisztrált, az előírásoknak megfelelően művelt szántóföld után úgy 40 ezer forint jár. A folyósítás legfontosabb feltétele a terület "jó mezőgazdasági állapotban" tartása, vagyis végső soron vetni sem kell bele, elég évente kétszer-háromszor megtárcsázni, a pénz akkor is jár. Persze bolond lenne így tenni a tulaj, hiszen a termelést intervenciós értékesítési rendszer is védi.

Elteszi

A "nemzeti borítékból" persze nemcsak a szántóföldi termelést támogatják; és az innen kapható összegek éppen hogy nőnek. Tavaly például 8,03 forintot adtak támogatásként a tejhez literenként, az idén ez 8,6 forintra nőtt. Az anyatehén támogatása egyedenként csaknem 40 ezer forint volt, az idén ez több mint 50 ezerre emelkedik. A hízómarhák után a múlt évben mintegy 45 ezer forint járt, ez az idén meghaladja az 58 ezret. A gazdák persze ezt is keveslik, de azért nem túl hangosan - az már más kérdés, hogy a termelés puszta fenntartásán túl igazán komoly segítséget innen nem kaphatnak.

Úgy tűnik, a miniszterelnöki poszt várományosa és az agrárminiszter közti megbeszélés ezen a leosztáson érdemben nem változtatott. Ha Bajnainak volt is szándéka a top-up további, azaz az említett 33 milliárdon felüli nyírására, aligha győzte meg ennek helyességéről a szakminisztert. Pedig a válságon töprengve több szakember is felvetette, hogy most jó alkalom kínálkozna az agrárfinanszírozás újragondolására. Sokan úgy vélik, hogy az ágazatban úgy fordulnak meg igen komoly öszszegek, hogy azok éppen a termelési, strukturális és hatékonysági szempontból fejlődésre képtelen belső viszonyokat konzerválják, s évről évre elodázzák az érdemi felkészülést a 2013-tól várható új világra.

Akad más - durvább - megközelítés is. Szanyi Tibor, a szaktárca korábbi politikai államtitkára annak idején nem kevesebbet állított, mint hogy Magyarországon az agrártámogatások összegének 90 százalékát száznál kevesebb ember - pontosabban a hozzájuk köthető különböző vállalkozások zöme - "teszi el". Igaz, az unióban sem sokkal jobbak az arányok: az ágazatban érintettek 20 százalékának jut a pénz 80 százaléka. Szanyi éles szavakkal bírálta e pazarló rendszert, rosszul és fölöslegesen elköltött pénznek nevezve az agrártámogatási forrásokat.

A volt államtitkárral akkor sokan vitatkoztak, de ma már az unióban is világos az új cél: a támogatásokat minél inkább szét kell teríteni, az agrárnépesség "egyes elemeinek többsége számára hozzáférhetővé tenni". Gráfot mostanában kevesen bírálják, aki igen, az nagyjából így érvel: abban kétségtelenül igaza van, amikor a pozíciók megőrzésekor a "szétteríthető" pénzekért válságidőszakban is harcol, de a rögzült viszonyok kényszeres fenntartása akár már középtávon is visszaüthet. Ha előbb nem, 2013-ban biztosan, mert ha az ágazat nem készül tudatosan a váltásra, éppen úgy készületlenül lép be az újba, mint 2004-ben tette.

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.