„Ha oda becsap egy villám és kigyullad valami, evakuálni kell fél Pestet”

Belpol

Több ezer tonna veszélyes hulladék a Budapesti Vegyi Művek Illatos úti telepén! Leleplező interjú Baranyi Krisztinával a ma megjelenő nyomtatott kiadásunkban! Felkavaró részletek.

MN: A hatóságok mennyire voltak tudatában, hogy ekkora a baj?

BK: A környezetvédelmi felügyelőség és a katasztrófavédelem a pontos adatok birtokában volt. 2012-ig a telepen kármentesítést végző cég adatokat szolgáltatott a felügyelet részére, negyedévente friss méréseket végeztek, bár ezek nem voltak teljes körűek, talajvizsgálatot például nem végeztek. De arról a 2800 tonna hulladékról, ami akkor ott volt, pontosan tudott a hatóság, hiszen végzésekben, határozatokban folyamatosan büntette a felszámolás alatt lévő céget. A katasztrófavédelem úgy nyilatkozott, hogy a jogszabályi kötelezettségeik csupán működő cégekre vonatkoznak, ezért csak a területen működő kisebb cégeket ellenőrizték, vagyis figyelmen kívül hagyták, hogy 100 méterre onnét 2800 tonnányi mérgező anyag szó szerint rohadó tárolókban van. Az egyik lakossági fórumon feltettem a környezetvédelmi hatóság képviselőinek azt a kérdést, hogy „könyörgöm, ha én mondjuk, atomhulladékot tárolok a kertemben, akkor se tudnak semmit csinálni?”. Kijelentették, hogy nem, „egyet tudunk, bírságolunk”. De többek között a Miniszterelnökségnek is dolga lett volna ezzel foglalkozni, mert e szerv felügyelte a telep uniós pályázatának pénzeit. Az a legmegdöbbentőbb, hogy mindenki tisztában volt a helyzettel – kivéve a lakosságot –, mégsem történt semmi 2004 óta. Ezek a hivatalok tíz éve leveleznek egymással, hogy „ez nem az én hatásköröm”, de „az enyém se”; „ez egészségkárosító”, „jó, de én mit csináljak”, „én csak ezt tudom csinálni”, és így tovább.

false

 

Fotó: Sióréti Gábor

MN: Mit tapasztalt a telepen?

BK: Volt olyan hordó, aminek szétrepedt az alja, erre betették egy műanyag kádba, de már a kád is szétrohadt alatta. A felismerhető jelzések alapján is látható volt, hogy nagyon veszélyes anyagok voltak benne. Nem voltak a hordók lefedve, szétdurrant, kilyukadt, folyt minden. Vagy fa raklapokra tették rá őket, de ahogy azok is elrohadtak, betört a közepük, megborultak a hordók, és úgy folytak ki. Két hivatalos veszélyeshulladék-tárolója van egyébként a telepnek, amik annyiban különböznek, hogy vastagabb a betonaljzat, meg van valamilyen összefolyó alatta, és be van kerítve. Csakhogy ez a sokrétegű beton is felrepedezett, ugyanúgy folytak, szivárogtak a hordók. De ezekben a tárolókban nem volt olyan sok belőlük, a nagy részük szanaszét volt a telepen.

MN: Védőruha nélkül mentek be a telepre?

BK: Igen. Bár gondoltunk arra, hogy viszünk magunkkal legalább egy maszkot, de a felszámoló megnyugtatott, hogy mehetünk nyugodtan, nem lesz semmi baj. Most, hogy figyelemmel kísértem a hulladék átcsomagolását, meg az első hordók elszállítását, láttam, hogy komoly védőfelszerelésben, légzőmaszkokban dolgoztak a szakemberek, és az bizony kellett is. Mi is kicsit megijedtünk akkor, ráadásul szeles idő volt, ami a legrosszabb, mert száll az üledék, a porban a talaj felső rétegében lévő DDT, ami a legjellemzőbb a telepen. Viszi a szél, az emberek meg simán belélegzik.

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.