Halász államtitkár nagy álma – Rendszerváltás a kultúrházakban

Belpol

„A kulturális rendszerváltozás része a kultúrházak új támogatási rendszere” – mondta Halász János a Kultúrházak éjjel-nappal rendezvénysorozat sajtótájékoztatóján. A farsangi programokhoz több mint 400 intézmény csatlakozott.

Azt hihetnénk, hogy Orbán Viktor évértékelője után kiadták a kormánytagoknak, hogy lépten-nyomon rendszerváltásként kell értékelni az elmúlt négy évet, és ezért beszélt Halász János kultúráért felelős államtitkár is kulturális rendszerváltozásról. De nem. Halász elmondása szerint valódi úttörő volt e téren, hiszen már 2013-ban, pozíciójának elfoglalásakor megfogalmazódott benne a gondolat. A forradalmi változásoknak két fő csapásirányát látja: az egyik a közgyűjtemények új fenntartói rendszere, a másik a közművelődés, a kultúrházak új támogatási formája.

false

 

Fotó: fortepan.hu

 

A kultúrházak országos szakmai irányítását a kormányzat által átnevezett és új funkciókkal felruházott Nemzeti Művelődési Intézet látja el, évi egymilliárdos keretből. Halász megemlítette a Vidékfejlesztési Minisztérium 30 milliárdos szolgáltatófaluház-programját, mely az 5000 főnél kevesebb lakosú településekre, illetve az Agora-programot, mely a nagyvárosokra koncentrál. Kitért egy 7,5 milliárdos, önkormányzatoknak járó normatívára, mely keret 2013 óta közművelődési feladatokra is fordítható. E sorba illeszkedik a Kultúrházak éjjel-nappal rendezvénysorozatra fordított nyolcmillió forintos pr-költség is.

A február 28. és március 2. között tartott programok a Nemzeti Művelődési Intézet, a Magyar Népművelők Egyesülete és a Magyar Közösségfejlesztők Egyesülete együttműködésében jönnek létre. Sajó Attila, a népművelők elnöke a sajtótájékoztatón elmondta, hogy 2007 és 2012 között a Kulturális Örökség Napjai keretében, azóta önállóan rendezik a Kultúrházak éjjel-nappalt. Az idei érdeklődés a tavalyi kétszeresére tehető, a szervezők 400 bekapcsolódó kultúrházra, 1500 programra és százezres nagyságrendű látogatóra számítanak. Három pályázatot is kiírtak, egyet az intézmények, egyet a közművelődési dolgozók, egyet a látogatók számára. Sajó elmondta, hogy évi 80 milliós látogatószámmal a kultúrházak a legnépszerűbb művelődési színtérnek számítanak, sok kistelepülésen az egyetlen kulturális hozzáférési pontot jelentik. A rendezvénnyel az itt dolgozók munkájára és a kultúrházakban rejlő lehetőségekre szeretnék felhívni a figyelmet.

Kovács Edit, a Közösségfejlesztők Egyesületének elnöke azokról a közösségi programokról beszélt, melyek talán kevésbé attraktívak, de hosszú távon legalább olyan hatásosak, mint a kézműves vagy táncos performanszok. A spontán önszerveződés, a kapcsolatteremtés fontosságát és tőkeképző erejét hangsúlyozta, kiemelve a korábban a Magyar Gárda figyelmét is felkeltő, Hajdúhadházon tervezett Színezd újra programot. „Azt szeretnénk bemutatni, hogy az önszerveződés tulajdonképpen egy életforma is, ha nyitottak vagyunk, ha szóba állunk olyan emberekkel, akikkel egyébként nem szoktunk, ha új típusú rendezvényeket látogatunk, azzal jobbá tehetjük életünket” – fejtegette Kovács.

Az élesedő kampány biztos jeleként a sajtótájékoztatót Rónaszékiné Keresztes Monika, a Fidesz VI.–VII. kerületi egyéni képviselőjelöltje nyitotta meg, aki családanyaként, egy „kis közösség tagjaként” is szívén viseli az erzsébet- és terézvárosi kultúrházak sorsát. És hogy ne maradjanak tisztázatlanok a képviselőjelölt családügyi elgondolásai sem: Rónaszékiné szerint a házassághoz négy dologra, két igenre és két nemre van szükség. Homofóbia sosem volt még ennyire mulatságos.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.