Hány egyéni mandátumot szerezhet az ellenzék '22-ben?

Belpol

Optimista elemzéssel állt elő a Republikon Intézet.

Idejében elkezdett, jól felépített kampánnyal akár 72 egyéni választókerületet is elhozhatnak az ellenzéki jelöltek a 2022-es országgyűlési választáson – írja legfrissebb elemzésében a Republikon Intézet.

A Republikon a 2018-as országgyűlési és a 2019-es önkormányzati választások eredményei alapján sorolta kategóriákba a választókerületeket. A fideszes jelöltek múltbeli teljesítményét vetették össze a hat együttműködő ellenzéki párt aggregált eredményével.

15 választókerületet már 2018-ban is az ellenzék hozott el (országos együttműködés nélkül), ezekre az ún. inkumbens körzetekre most is biztosan számíthat a DK-Jobbik-LMP-Momentum-MSZP-Párbeszéd-szövetség.

 
Inkumbens OEVK-k, Forrás: Republikon Intézet
 

37 olyan választókerület van, amelyet 2018-ban a fideszes jelölt nyert meg, azonban az ellenzéki jelöltek összesített eredménye jobb volt, mint a Fideszé. Ezeket összefogással jó eséllyel megnyerhették volna 2018-ban, és 2022-ben is alappal reménykedhetnek a győzelemben.

Ide tartozik az összes 2018-ban elveszített budapesti választókerület, a két miskolci, az egyik pécsi és az egyik szegedi körzet és egy debreceni OEVK (országgyűlési egyéni választókerület). Pest megyéből Szigetszentmiklós, Dunakeszi, Budakeszi, Érd, Vecsés, Budakeszi, Gödöllő és Szentendre is ilyen, viszonylag könnyen nyerhető körzetnek számít.

A Republikon 9 olyan nagyvárosi vonzáskörzetű OEVK-t is azonosított, ahol 2018-ban a fideszes szavazatarány meghaladta az összellenzékit, mégis nyerhető lehet, már csak azért is, mert 2018 óta az ellenzék valószínűleg erősödött a nagyvárosokban.

 
 Nagyvárosi OEVK-k, Forrás: Republikon Intézet

További 11 billegő körzet a fenti kategóriákba nem sorolható be, de a Republikon szerint jó kampánnyal ezekben is verhető a Fidesz, mert „az ellenzék a 2018-as választáson kevesebb mint 5 százalékkal maradt le, vagy a politikai erőviszonyok 2019-re, az önkormányzati választások idejére érzékelhetően megváltoztak.”

 
Billegő OEVK-k, Forrás: Republikon Intézet
 

A maradék 34 OEVK-t a Republikon eufemisztikusan „nehezebben nyerhetőnek” nevezi, ezekre talán helyesebb lenne azt mondani, hogy mai tudásunk alapján szinte elképzelhetetlen, hogy elhozza őket az ellenzék. Ettől persze még ezekben is érdemes komolyan venni a kampányt, hiszen a fideszes jelölttől való lemaradás mértéke az ellenzéki töredékszavazatokat és a Fidesz „győzteskompenzációs” listás szavazatait is befolyásolja.

Egyébként már a 72 egyéni mandátum is megdöbbentően jó forgatókönyv lenne egyébként az ellenzéknek. A 21 Kutatóközpont mandátumkalkulátora szerint ennyi egyéni győzelemhez legalább 51,6 százalékos belföldi listás szavazatarányt kellene elérnie az ellenzéknek, amivel 9 százalékponttal előzné meg a Fideszt. Ettől ma még messze vagyunk, a közvéleménykutatások többsége 2-4 százalékpontos ellenzéki előnyt mutat (a kormányközeli intézetek felmérései pedig a Fidesz vezetését).

A 21 Kutatóközpont egy még ősszel készült elemzése arra jutott, hogy a minimális parlamenti többséghez 55-58 egyéni választókerület is elég lenne az ellenzéknek. Ebban a kutatásban is kategorizálták az OEVK-kat, de nem a 2018-as parlamenti, hanem a 2019-es EP-választás eredményei alapján (egyes helyeken figyelembe véve az önkormányzati választások eredményeit is).

A 21 kutatóközpont elemzése ezzel a módszertannal 30 ellenzéki és 42 kormánypárti választókerületet azonosított. Náluk 34 OEVK került a billegő kategóriába, ezekből kellene 25-28-at behúznia az ellenzéknek, hogy meglegyen a parlamenti többsége a 2022-es választások után.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.