Hármas metró: a néhány éve lerakott síneket is cserélni kell

  • Szalai Anna
  • 2018. június 25.

Belpol

Újabb probléma a hármas metrófelújításával. Hiába cserélték le a síneket néhány éve, most kezdhetik előről.

55 évbe telne, ha a BKV az egyetlen meglévő gépével próbálná felcsiszolni a hármas metró néhány éve vett és lerakott, ám azóta újfent deformálódott sínszálait. A síneket ugyanis a régi vágányalapra rakták le, amiről most kiderült, hogy mégis megérett volna a cserére, mivel mégsem támasztotta alá a vágányokat eléggé, így azok defromálódtak. Így most ismét cserélni kell a síneket. Ez újabb, sokmilliós nem kalkulált kiadás az egyébként is egyre drágább metrófelújítás költségvetésében. A határidő csúszásáról nem is beszélve. De van itt még egy bökkenő.

A BKV 2013-ban az éjszakai üzemszünetekben cserélte le a leginkább elhasználódott sínszálakat a 3-as metró kritikus szakaszain. A főváros közlekedési cége először a  MÁV Zrt.-től vásárolt 15 600 méternyi használt sínszálat, majd 13 608 métert vásárolt a TATA konszerntől. Utóbbiakat az Árpád híd és Újpest-központ között több hosszabb, egybefüggő szakaszán építették be, éppen ott, ahol jelenleg a komplex alagútfelújítás zajlik.

Az üzemben tartás érdekében a BKV 2013-ban a leginkább elhasználódott sínszálak cseréjét végezte el, amelyek pontos helyszíneit szakértői vizsgálat határozta meg. Tizenötezer métert a BKV maga cserélt le. Majd külső vállalkozó bevonásával folytatták a munkát, hogy 2015 végére befejezhessék a teljes – 42 ezer sínfolyóméter – cseréjét, holott akkor már javában zajlott a vonal felújításának előkészítése.

Ám kevesebb, mint egy év alatt lapulni kezdett az M3-as metróvonalon addig kicserélt sínszálak fele, pedig legalább tizenöt évet ki kellett volna bírniuk. A síneket az az indiai­ cég szállította, amely az azóta bezárt Népszabadság információi szerint indult a BKV Metrófelújítási Programigazgatóság a 2015 végén kiírt két sínszállítói tenderén is. A pályázaton az indiai cégnek egyetlen vetélytársa akadt, egy német konszern. Mivel a pályázati kiírás szerint egyetlen szempont, az ár alapján bírálták el az ajánlatokat, nem volt kétséges a TATA cégcsoport győzelme. A cégtől 2016 júniusában további 34 ezer folyóméter sínt rendelt a BKV 467 millió forintért. A szállítási szerződést egyébként azóta már kétszer módosították, legutóbb idén júniusban, különös tekintettel a jótállásra.

Az alagúti, vágányépítési munkákat, valamint a biztosítóberendezés felújítását, illetve a távközlési, diszpécserrendszerek korszerűsítését a Swietelsky Vasúttechnika Kft. kivitelezi nettó 47,8 milliárd forintért.

A Magyar Narancs információi szerint a metrófelújítással megbízott projekigazgatóság kedélyét az is borzolja, hogy Brüsszelben még mindig nem született meg a felújítás támogatásáról szóló bizottsági döntés. A fővárosi önkormányzat 137,5 milliárd forint uniós támogatásban bízik.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.