Harmincezren voltak kíváncsiak a méregdrágán újjáépített Aranyvonatra

Belpol

A Horthy-korszak egyik szimbólumának számító ereklyevagont több mint háromszáz millió forintból rekonstruálták.

Már több mint 30 ezren tekintették meg az Aranyvonatot, amely vasárnap estig várja a látogatókat – közölte a Magyar Turisztikai Ügynökség (MTÜ) vasárnap az MTI-vel.

Mint írták: augusztus 20-án az Alkotmány utcában állították ki a hajdani Aranyvonat egyik rekonstruált vagonját – azt az ereklyeszállító kocsit, amelynek eredetije 1938-ban azért készült, hogy körbevihesse az országban a Szent Jobbot. Az Aranyvonat továbbra is várja a látogatókat – hogy hol és mikor, arról ide kattintva lehet tájékozódni.

 A bizánci stílusban épített, majd felújított vasúti kocsi a Horthy-korszak egyik kiemelt látványosságának számított (nem azonos tehát  a nyilasok által összerabolt, több milliárd dollárnyi értékű aranyat és kincset szállító szerelvénnyel) . A vagont 1938-ban – István király halálának 900. évfordulóján, és a Magyarországon akkor először megrendezett Nemzetközi Echarisztikus Kongresszus alkalmából – mutatták be. Az Aranyvonatot 1938 és 1941 között több alkalommal is országjáró útra küldték a királyi ereklyével, ellátogatott a bécsi döntések után visszacsatolt országrészekbe is. A szerelvény a II. világháború során eltűnt, talán meg is semmisült.

Mint a Népszava írja, a Királyi Koronaőrök nevű hagyományőrző csoport az elmúlt tíz évben kitartóan lobbizott azért, hogy a díszes kocsit újraépítsék. Célt is értek, hiszen az Aranyvonatot több mint 330 millió forintból restaurálták a Nemzeti Múzeum, közvetetten pedig az Emberi Erőforrások Minisztériumának megbízásából: a korszerű vasúti kritériumoknak megfelelően átépített vagon állítólag a 120 kilométer/órás sebességet is bírná és klímaberendezés működik rajta.

A vagont eredetileg 2020 első félévében – a Budapestre szervezett 52. Nemzetközi Eucharisztikus Kongresszussal – egy időben akarták a nagyközönség előtt is bemutatni, de a koronavírus-járvány felülírta mindkét tervet.

 

Kedves Olvasónk!

Üdvözöljük a Magyar Narancs híroldalán.

A Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap.

Jöjjön el mindennap: fontos napi híreink ingyenesen hozzáférhetők. De a nyomtatott Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezek digitálisan is előfizethetők itt.

Fizessen elő, vagy támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

 

 

Figyelmébe ajánljuk

Hieronymus Bosch világa

  • - turcsányi -

Michael Connelly nem egy író, inkább egy regénygyár, rosszabb esetben áruvédjegy – az efféle státus persze nem oly ritka zsiráf manapság.

„Rodrigo”

A világ legnagyobb és legrangosabb színházi fesztiválja az avignoni. Jelentős társulatok seregszemléje, illetve már maga a fesztiválmeghívás jelentőssé tesz társulatokat. Aki a hivatalos programban van, az számít valakinek.

Félúton

Egykori nagymenő, aki a csúcsról lepottyanva már csak árnyéka önmagának; féktelen csodagyerek, akinek csak kemény munkára és iránymutatásra van szüksége, hogy azzá a sztárrá váljon, akit a végzete elrendelt neki – a sportfilmek talán legnagyobb kliséi ezek, a Stick pedig épp erre a kettőre épül.

Dinók a budoárban

Ötévesen, egy tollseprűtánccal indult Karácsonyi László (1976) művészi karrierje, diplomáját 2003-ban pedig egy lovagi páncélzatban védte meg. (A páncél maga volt a diplomamunkája.)

Léda a Titanicon

  • Molnár T. Eszter

Ki ne szeretné a Balatont? Főleg, ha csak a szépre emlékszik? Arra, hogy a vonat vidáman, sőt pontosan fut be a hűs állomásra, a papucs nem töri a lábat, a naptej megvéd a leégéstől, és van hely az árnyékban a kempingszéknek és a gumimatracnak.

Angyalszárnycsikorgás

Nagy luxus olyan kis kultúrának, mint a magyar, nem megbecsülni a legjobbjait. Márpedig Halasi Zoltán a kortárs magyar költészet szűk élmezőnyébe tartozik, ám a szakma mintha nem tartaná számon érdemeinek megfelelően, a nagyközönség számára pedig minden bizonnyal ismeretlen.