Harmincezren voltak kíváncsiak a méregdrágán újjáépített Aranyvonatra

Belpol

A Horthy-korszak egyik szimbólumának számító ereklyevagont több mint háromszáz millió forintból rekonstruálták.

Már több mint 30 ezren tekintették meg az Aranyvonatot, amely vasárnap estig várja a látogatókat – közölte a Magyar Turisztikai Ügynökség (MTÜ) vasárnap az MTI-vel.

Mint írták: augusztus 20-án az Alkotmány utcában állították ki a hajdani Aranyvonat egyik rekonstruált vagonját – azt az ereklyeszállító kocsit, amelynek eredetije 1938-ban azért készült, hogy körbevihesse az országban a Szent Jobbot. Az Aranyvonat továbbra is várja a látogatókat – hogy hol és mikor, arról ide kattintva lehet tájékozódni.

 A bizánci stílusban épített, majd felújított vasúti kocsi a Horthy-korszak egyik kiemelt látványosságának számított (nem azonos tehát  a nyilasok által összerabolt, több milliárd dollárnyi értékű aranyat és kincset szállító szerelvénnyel) . A vagont 1938-ban – István király halálának 900. évfordulóján, és a Magyarországon akkor először megrendezett Nemzetközi Echarisztikus Kongresszus alkalmából – mutatták be. Az Aranyvonatot 1938 és 1941 között több alkalommal is országjáró útra küldték a királyi ereklyével, ellátogatott a bécsi döntések után visszacsatolt országrészekbe is. A szerelvény a II. világháború során eltűnt, talán meg is semmisült.

Mint a Népszava írja, a Királyi Koronaőrök nevű hagyományőrző csoport az elmúlt tíz évben kitartóan lobbizott azért, hogy a díszes kocsit újraépítsék. Célt is értek, hiszen az Aranyvonatot több mint 330 millió forintból restaurálták a Nemzeti Múzeum, közvetetten pedig az Emberi Erőforrások Minisztériumának megbízásából: a korszerű vasúti kritériumoknak megfelelően átépített vagon állítólag a 120 kilométer/órás sebességet is bírná és klímaberendezés működik rajta.

A vagont eredetileg 2020 első félévében – a Budapestre szervezett 52. Nemzetközi Eucharisztikus Kongresszussal – egy időben akarták a nagyközönség előtt is bemutatni, de a koronavírus-járvány felülírta mindkét tervet.

 

Kedves Olvasónk!

Üdvözöljük a Magyar Narancs híroldalán.

A Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap.

Jöjjön el mindennap: fontos napi híreink ingyenesen hozzáférhetők. De a nyomtatott Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezek digitálisan is előfizethetők itt.

Fizessen elő, vagy támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

 

 

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.