Háromszázan, mint a Thermopülai szorosnál – „Flashmob a diktatúra ellen”

Belpol

Orbán Viktor tusnádfürdői beszéde megmozgatta valamelyest a civil alapon politizálókat is. Tegnap este – a Szabadság téren demonstrálók szavára – százak mentek utcára Orbán diktatórikus törekvései ellen tiltakozva.

A tiltakozást „Flashmob a diktatúra ellen” szlogennel hirdették meg, s lényegében a Szabadság tériek – élükön Magyar Fruzsinával és Zoltai Andreával – szervezték, akik szerint a civilek már évek óta küzdenek a diktatúra ellen, s eddig sem maradtak csendben, de Orbán beszéde után immár nyilvánvalóan „minden demokratának tiltakoznia kell”. Szerda este hét órakor a Vértanúk terén, a Nagy Imre-szobornál az a kicsinyke tér meg is telt, becslésünk szerint körülbelül háromszázan biztosan jelen voltak.

Magyar Fruzsina beszél, mögötte Mécs

Magyar Fruzsina beszél, mögötte Mécs

Fotó: Németh Dániel

Ébreszteni

A tüntetés egy elég világos üzenettel, az Örömódával kezdődött, majd Magyar Fruzsina – Nagy Imre mellett a hídon – arról beszélt, hogy nem annyian vannak, mint ahányan épp megjelentek, hanem sokkal többen. Szerinte viszont a nyár közepén még akár egy ekkora tömeg is csodaszámba mehet. Adódik a kérdés, hiszünk-e a csodákban?

false

 

Fotó: Németh Dániel

Magyar Fruzsina azt mondta még, hogy a szabadságot nem ajándékba kapta a magyar társadalom, hanem keményen megharcolt érte, éppen ezért kell minden erővel védelmezni. „Ez már a második felvonás, ne hagyjuk, hogy legyen harmadik is” – utalt a demokratikus berendezkedés intenzív bontására. Magyar után Zoltai Andrea következett. Ő úgy látja, komoly szerepe lehet demokratikus ellenzéknek abban, hogy ha kicsit is, de változzon a következő – önkormányzati – választáson a jelenlegi helyzet, bár felvetése, miszerint „tegyenek meg mindent” inkább afféle tartózkodó kérelemnek hangzott.

Fodor Tamás

Fodor Tamás

Fotó: Németh Dániel

A sorban az emlékmű ellen folyó szakadatlan tiltakozás ikonikus figurája, Mécs Imre következett, aki kissé megindultan állt Nagy Imre mellett, s arra emlékezett, amikor nem sok választotta el attól, hogy úgy végezze, mint az egykori miniszterelnök. Mécs hosszan és szerethetően mesélt ’56-ról, majd mikor napjainkhoz ért, kijelentette, hogy már a „végórákban vagyunk”. Véleménye szerint Orbán – akit keresetlenül csak senkiháziként emlegetett – nemcsak a demokráciát zúzza szét, de már a legeredendőbb jogelveket is kipécézte magának. „Európa közepén a jövőnk csak Európában – a liberalizmus –, a szabadság talaján képzelhető el.” Beszédét azzal zárta Mécs, hogy „fel kell ébreszteni a népünket, mert ez már tűrhetetlen”.

Ezt követően Zsolnay Júlia mondta el Heltai Jenő Szabadság című versét.

false

 

Fotó: Németh Dániel

Jön Budaházy!

Az alternatív Nobel-díjas Vargha János, a Duna-kör alapítója nem fogta vissza magát, amikor lajstromba vette Orbán bűneit, egyebek mellett felidézvén egy korábbi hírhedt mondatát, ami arról szólt, hogy keresni kell valamit a liberális demokrácia helyett, mert ennek a „félázsiai népségnek” az nem lesz jó. Varga hevesen követelte, hogy „állítsuk meg Orbán Viktort”, mert nem tudhatjuk, honnan másolja majd a diktatúrát. Bár szerinte az lenne a „legjobb”, ha Ceaușescu lenne a minta, és Orbán gyorsan kiszámolná, hogy román elődje hány évvel élte túl stadionja felavatását.

A demonstráció programjában újabb szépirodalom következett, Láng Balázs mondta Fodor Ákos haikuját, az Ugyanonnan: Ugyanazt. De színre – pontosabban hídra – lépett Selmeczi Tibor humorista is, aki több-kevesebb sikerrel megpróbálta a politikai kabaré elemeit felhasználva megnevettetni a jelenlevőket, miközben kritikáját is megfogalmazta a tehetetlen baloldallal szemben. Szerinte „az ő forgatókönyvüket játsszuk”, egy durva, de érzékletes példával pedig rövidre is zárta mondandóját: „ha ma kellene sorba állni a Duna-parton, nem kellene megvárni a lövéseket, mert egymást lökdösnénk…”

Budaházy

Budaházy

Fotó: Németh Dániel

A beszédeket Fodor Tamás zárta, aki „egy nagy magyar költő” két újságcikkét és egy versét olvasta fel. Miközben Fodor Adyt olvasott a helyszíntől pár méterre négy árpádsávos zászlót lengető ellentüntető a már előbb a Vértanúk terére érkező Budaházy Györggyel együtt kiabálással és fütyüléssel igyekezett hozzátenni a magáét a demokratikus hangulathoz. Nyilván nem tetszettek nekik Fodor Ady-szavai. Ám némi szolidnak mondható konfrontáció után Budaházy távozott, a demonstráció pedig lassan véget ért. A Nagy Imre szobortól a tömeg átvonult a Demokrácia terére – a parlament azon oldalára, ahol majd egyszer Zala György lovas szobra áll a nyergében gróf Andrássy Gyulával –, s mécseseket gyújtottak (megelőlegezve a diktatúra temetését).

Kóda

Egy kis csoportnyi civil kiáll nap mint nap, látszólag eredménytelenül. De jönnek holnap is – biztosan. Miért nincsenek többen? Miért csinálják? Meddig bírják? S ha ők feladják? Ha ez a néhány száz, jobb napokon néhány ezer civil belefárad, mi lesz itt?

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.