Olcsó rokonok – Az FKF sajátos pályázata

Belpol

Ügyfél-elégedettségi kutatást végez a Fővárosi Közterület-fenntartó Zrt. számára a debreceni Perfect Shopping Kft. A 6 milliós megbízást elnyert cég alapítójának testvére az FKF gazdasági igazgatója. A társaság ma is a család érdekeltségében van.

A Fővárosi Közterület-fenntartó (FKF) Zrt. 2013 februárjában írta ki „ügyfél-elégedettségi kutatás, szolgáltatásfejlesztéssel kapcsolatos kutatások, hatékonyságvizsgálat” című pályázatát. Mivel a szolgáltatás értékhatára nem haladta meg a 6 millió forintot, a legalkalmasabb pályázót nem kellett közbeszerzéssel kiválasztani – az FKF mégis ezt tette.

A tender nyertese a 2010. februárban alakult Perfect Shopping (PS) Kft. lett, amellyel még áprilisban szerződést kötöttek. Az Opten céginformáció szerint a PS fő tevékenysége a fodrászat és szépségápolás, továbbá az üzletviteli és egyéb tanácsadás. Jelenleg is futó álláshirdetéseiben a mystery shopping területén jártas piackutató cégként nevesíti magát. Honlapján fő tevékenységeként a próbavásárlást jelöli meg, ehhez keres próbavásárlókat. „Annak ellenére, hogy többféle szolgáltatást nyújtunk, a piackutatás területén belül kifejezetten erre szakosodtunk, így technológiánk kidolgozásának, fejlesztésének középpontjában a tesztvásárlások reprezentatív mérésének tökéletesítése áll.” Próbavásárlási szolgáltatásait a PS bankoknak, gyorsan forgó fogyasztási cikkekkel, kereskedelemmel és gyártással foglalkozó cégeknek, gyógyszergyáraknak, éttermeknek ajánlja. A közszolgáltatást nyújtó szektort, köztük a hulladékszállítást nem említik a felsorolásban.

A cég alapítói a debreceni lakhelyű Vida Sándor és Vida Károly. Vida Sándor testvére, Vida István 2011. novembertől az FKF Zrt. gazdasági igazgatója. Vida Sándor 2011 novemberében kilépett a Perfect Shopping Kft. tulajdonosi köréből, a cég azonban továbbra is a Vida család érdekeltségében van. Vida István 2011. januárban még szintén debreceni lakhellyel rendelkezett, ekkor került a Fővárosi Vízművek Zrt. igazgatóságába – e tisztétől azóta se vált meg.

Az FKF tulajdonosa 2011-től a Budapesti Városüzemeltetési Központ (BVK) Holding Zrt., amelytől azt szerettük volna megtudni, nem tartják-e a fentebb vázolt helyzetet összeférhetetlenségi problémának. A következő választ kaptuk: „A közbeszerzés értékelési szempontja a legalacsonyabb összegű ellenszolgáltatás volt, vagyis a legalacsonyabb ár alapján került kiválasztásra a győztes Perfect Shopping Kft. Az eljárás során nem készült mintafeladat, szubjektív elem nem szerepelt az értékelési szempontok között, az ajánlattevő árajánlata volt a meghatározó.”

A részletekről azt közölték, hogy az FKF és a főváros között érvényben lévő közszolgáltatási keretszerződés szerint az FKF évente egy alkalommal köteles felmérni, hogy ügyfelei milyen mértékben elégedettek a szolgáltatásaival. A szerződés szerint a „felmérést piackutató intézmény útján, reprezentatív mintán kell elvégezni, amit a szolgáltató köteles elkészülte után az önkormányzatnak átadni”.

A Perfect Shoppingnak a maga alacsony árajánlatával sikerült maga mögé utasítania az NRC Marketingkutató és Tanácsadó Kft.-t és a piac egyik kiemelkedő szereplőjét, a GfK Hungária Kft.-t. A magyarnarancs.hu birtokába került szerződés melléklete szerint a PS a kvantitatív lakossági és vállalati kutatást nem a profilját meghatározó személyes megjelenéssel, hanem online végzi. Ezen kívül szerepel a szerződésükben 300 FKF-munkavállaló megkérdezése az elégedettségükről – a megkérdezés módját a szerződés nem tartalmazza. A személyes jelenléttel elvégzett kvantitatív kutatásokért kérnek a legtöbbet. A 2×6 db, 6-8 fő részvételével felvett fókuszcsoportos beszélgetést 3 millió forintért, míg a 10 társasházi közös képviselővel készülő mélyinterjúkat 110 ezer forintért végzik.

Önmagában a közeli hozzátartozói viszony nem teremt összeférhetetlenséget – mondta a magyarnarancs.hu által megkérdezett közbeszerzési szakértő. „Az ajánlatkérői oldalnak azonban mindent meg kell tenni a verseny tisztaságáért. Ezt minden esetben az adott tényállásra tekintettel kell vizsgálni. Ebben az esetben azt, hogy az igazgatósági tag kerülhetett-e olyan helyzetbe, hogy olyan információ birtokába jusson, melyet a többi ajánlattevő nem tudhatott. Ezt az ajánlatkérőnek kell igazolni: vizsgálta-e az összeférhetetlenséget, és ha igen, milyen intézkedéseket tett, tudott-e az adott körülményről” – közölte a neve elhallgatását kérő szakértő.

Figyelmébe ajánljuk