Háziorvosok kártyapénze: áprilisi tréfa

  • Vultur Csaba
  • 2000. március 23.

Belpol

Egyszerre alulfizetett és pazarló az egészségügy, mondják évek óta az egészségügyben dolgozók. Az egészségügyi kormányzat április 1-jétől hatályos rendelete szerint csak azok után a betegek után kapnak kártyapénzt a háziorvosok, akiket a minisztérium által előírt időközönként ellenőriznek, vagy legalábbis megpróbálják ezt. A lakosság minél szélesebb szűrésének megoldása valóban fontos feladat, nincsenek azonban arra vonatkozó hatásvizsgálatok, amelyekből kiderülne: többletforrások hiányában kibírja-e az egészségügyi rendszer, ha a mintegy kétmillió, orvoshoz egyáltalán nem járó honfitársunk valóban megrohamozza a rendelőket.

Egyszerre alulfizetett és pazarló az egészségügy, mondják évek óta az egészségügyben dolgozók. Az egészségügyi kormányzat április 1-jétől hatályos rendelete szerint csak azok után a betegek után kapnak kártyapénzt a háziorvosok, akiket a minisztérium által előírt időközönként ellenőriznek, vagy legalábbis megpróbálják ezt. A lakosság minél szélesebb szűrésének megoldása valóban fontos feladat, nincsenek azonban arra vonatkozó hatásvizsgálatok, amelyekből kiderülne: többletforrások hiányában kibírja-e az egészségügyi rendszer, ha a mintegy kétmillió, orvoshoz egyáltalán nem járó honfitársunk valóban megrohamozza a rendelőket.

A jelenlegi rendszerben kártyánkat leadjuk háziorvosunknak, mintegy szerződést kötünk vele; a kártyák után utalja az egészségbiztosító a kártyapénzt, ebből tartja fenn az orvos a praxist. A helyzet az április 1-jén hatályba lépő rendelet után annyiban módosul, hogy az Országos Egészségbiztosítási Pénztár (OEP) csak akkor utal, ha a pácienssel - különböző korcsoportokban különböző időközönként - találkozik háziorvosa, pontosabban a páciens felkeresi az orvost. Gyermekekkel 14 éves korig évente, a 15-34 éves korosztállyal háromévente, a 35 éven felüliekkel pedig kétévente kell találkoznia a háziorvosnak. Ha a találkozó az orvos hibájából nem jön létre, az OEP a "kihagyott" beteg kártyája után nem fizet; az orvosnak igazolnia kell a beteg törzslapján, hogy megpróbálta a kapcsolatfelvételt (ajánlott levelet küld, vagy személyesen felkeresi a pácienst). Ha ez megvan, de a beteg nem jött, minden marad a régiben: a doktor kapja a kártyapénzt tovább.

A rendelettel

egyet nem értők

főként ezt kifogásolják: a Magyar Orvosi Kamara például a rendelkezés bejelentése után bírálta azt, hogy csak az orvost szankcionálják, ha betege nem megy el a szakrendelésre. Elképzelhető persze olyan finanszírozás is, hogy csak a rendelésre érkezettek után fizessen a biztosító, így viszont növelni kellene az egy ellátottra eső finanszírozást. A pácienseknek általában gyenge a betegségtudatuk, sokan nem tudják, mik a rizikófaktorok, ezek tudatosítása pedig állami feladat lenne.

A szaktárca álláspontja szerint elvárható az orvostól, hogy valamennyi páciensével rendszeresen találkozzon. A minisztérium felmérései szerint ott, ahol az orvos páciensei túlnyomórészt idősek, a kártyatulajdonosok mintegy öt, míg a fiatalabb korösszetételű nagyvárosi praxisok esetében 30-40 százaléka nem jár rendszeresen orvoshoz. A lakosság egészségi állapotát is figyelembe véve, ezen változtatni kellene; attól persze senki nem lesz egészségesebb, ha az orvosnak a minisztérium által előírt időközökben látnia kell betegét (ami egyébként is vagy sikerül, vagy nem). A betegséget financiális oldalról tekintve kijelenthető: a beteg állapota minél előrehaladottabb, annál többe kerül a gyógyítása, annál hosszabb időre esik ki a munkából, és annál kevesebb adót fizet.

Az orvosok a jelenlegi finanszírozási rendszerrel sem járnak jól: a Magyar Praktizáló Orvosok Szövetségének számításai szerint egy átlagosnak mondható ezerfős gyermek- és egy 1500 fős felnőttpraxis tavalyi átlagos havi bevétele annyi volt csupán, hogy a rezsi kifizetése után 58 ezer forint jövedelme maradt az orvosnak. Az OEP 2000-es költségvetésében csupán fél százalékkal szántak többet a háziorvosi ellátásra. A háziorvosoknak ráadásul nem különböző a finanszírozása attól függően, hogy hány szakvizsgája, milyen műszerezettsége van, milyen pluszszolgáltatást (például tanácsadást) működtet a rendelőjében: ugyanannyit kap, mint ha ezekkel nem rendelkezik.

A háziorvosok tartanak

attól, hogy a rendelet végrehajtása - amennyiben a behívottak valóban el is mennek a rendelőbe - nem csak anyagi okokból állítja őket nehéz feladatok elé.

Kádár Ferenc Budapesten praktizáló gyermekorvos szerint az ő, valamint a vezetése alatt működő, a gyermekorvosokat tömörítő civil szervezet többi tagjának a munkáját első ránézésre nemigen változtatja meg az április 1-jétől életbe lépő rendelkezés. Kádár sem vitatja: helyes az az elképzelés, hogy a lakosságot rendszeresen szűrni kell, és szerinte az sem okoz jelentős költségnövekedést, hogy a rendelésén meg nem jelenőket levélben értesítse. A gyermekellátásra ugyanis az jellemző, hogy gyakorlatilag alig van olyan páciens, akit az orvos legalább évente ne látna 14 éves kor alatt. A 14 év feletti pácienseket pedig a rendelet szerint elég háromévente vizitálni.

Kádár doktor a problémát többek közt abban látja, hogy kevés a hely és az idő. Praxisa több mint ezer 18 év alatti páciensből áll. A rendelőt (napi 12 órát van nyitva), amelyben dolgozik, négy kollégájával osztja meg; alig több mint két óra jut egy orvosra, anyagi okokból elegendő asszisztencia sem áll minden doktor rendelkezésére. Ennyi idő alatt normális körülmények között legfeljebb 25 beteget lehet ellátni, mondja, és a helyzet szerinte más rendelőkben sem jobb. A legfőbb gond az, hogy a nyugodt körülmények a betegeknek sem biztosítottak; ráadásul ha szűréssel is kell foglalkozni, és esetleg másfél-kétszer annyi páciens keresi fel a rendelőt, mert épp lejárt az egy (vagy három) év, nemcsak velük nem végeznek, de a betegre sem marad idő. Szakrendelésre továbbküldeni pedig csak a "kiszűrt" betegeket lehet. További érdekesség, hogy a gyermekeket egyébként sem csak a házi gyermekorvos szűri; ám az iskolai szűrővizsgálatok kapcsán elgondolkodtató: egy iskolai rendelésen nem áll rendelkezésre sem a gyerek kórelőzménye, és nincs jelen a szülő vagy gyám sem.

Általános probléma,

hogy - bármilyen furcsán hangzik - sem a gyermek-, sem a felnőtt- háziorvosok nem érdekeltek abban, hogy egészségesek legyenek a klienseik. Persze minden orvos erre törekszik, de anyagilag nem járnak jobban, ha minél többen fittek a rájuk bízottakból. A felelősség többszörösen is kizárólag az orvosé: a betegnek jelenleg nem lehet baja abból, ha nem megy el rendszeresen háziorvosához.

A praxistörvénnyel összefüggésben a praxis méretén kívül értékmérőnek kellene lennie az egészségességnek is. Az érintettek szerint a minőségbiztosítási rendszer bevezetésével lehetne érdekeltté tenni az orvosokat. Ellenőrizni lehetne például az orvosok gyógyszerfelírási szokásait és azt is, hogy indokoltan küldik-e laboratóriumba, kórházba pácienseiket. Ha lennének sztenderdek, meg lehetne vizsgálni, egy háziorvos körzete mennyire tér el ettől az értéktől akár a továbbutaltak számát, akár a praxis gyógyszerfogyasztását tekintve, és a támogatásra ezek is hatással lennének. Kádár szerint az is megoldás lehetne, ha az egészségbiztosító a sztenderdeket finanszírozza, vélekedik Kádár doktor.

Szankciókkal pedig a potenciális betegeket is érdekeltté lehet tenni, hasonlóan, mint a fogászati ellátás esetében: ha a beteg rendszeres időközönként nem jelenik meg, egy idő után többet kell fizetnie az ellátásért.

Ha a rendelet életbelépése után a (magát egészségesnek gondoló) páciens minden kényszer nélkül, önként mégis beül a rendelésre a betegek közé, és kivárja a szűrővizsgálatot - amelyhez egyébként a műszerezettség a rendelők többségében nem megfelelő -, még lehet probléma, ha továbbküldik szűrővizsgálatokra. (Ha valaki egészségesen távozik a rendelésről - bár az orvosok között az a mondás járja, hogy egészséges ember nincs, csak nem alapos kivizsgálás -, az egészségügy egy ideig bizonyosan nem találkozik vele.)

Az Orvosi Kamara titkára, Komáromi Zoltán a MaNcsnak elmondta: a későbbi lépcsőfokok finanszírozása sem megoldott. Ha a háziorvos betegségre gyanakszik, továbbküldi páciensét szakrendelésre. Ezzel máris megnövelte a szakrendelőbe kerülők számát; itt még mindig kiderülhet, hogy a kliens nem beteg, ám az is, hogy kórházi ellátásra szorul. A probléma az, hogy ezért semmilyen pluszfinanszírozást nem kap a szakrendelő, ahol egyébként szintén megnövekedik a feladatok száma - változatlan létszámú szakorvosi és szakápolói állomány, valamint géppark mellett.

Kimutatások szerint Magyarországon körülbelül

kétmillió ember nem jár

rendszeres szűrővizsgálatokra. Ha egy rendelet nyomán e kétmillió rövid időn belül valóban megjelenne a rendszerben, a betegellátást veszélyeztető helyzet alakulna ki. Nem tudni, képes-e ellátni a jelenlegi egészségügyi rendszer azokat, akiket az egészségügyi kormányzat most be kíván vonni a szűrővizsgálatokba. A szakorvosok pontrendszerben kapnak pénzt; ha ugyanannyi idő alatt több beteget kell ellátniuk, de pluszforrást nem kapnak, devalválódni fog a pontérték.

Vultur Csaba

Piaci áron

A Magyar Kórházszövetség legutóbbi, XII. kongresszusán a küldöttek állásfoglalásban tiltakoztak egy másik minisztériumi rendelettervezet ellen is. Az intézmények visszaállamosításáról és a fekvőbeteg-ellátó rendszer megosztásáról szóló minisztériumi elképzelés szerint a szaktárca az orvosi szakmák javaslata alapján csoportokba sorolná a kórházakat, és csak a sürgősségi betegellátást végzők számíthatnának kiemelt állami bevételekre. A szövetség szerint nehezen érthető a miniszter szándéka az ellátórendszer megosztásáról, a javaslat szerintük végrehajthatatlan. Nem értenek egyet azzal sem, hogy sürgősségi alapon tegyenek különbséget kórház és kórház között. A szövetség kongresszusán ismét felhívta a figyelmet arra, az intézmények gyógyító munkája alulfinanszírozott, az OEP nem fizeti az amortizáció költségét. A kórházszövetség komoly lépésre szánta el magát: a kórházak gazdasági gondjainak megoldása érdekében 2001-től csak piaci árakon hajlandók szerződni az egészségbiztosítóval; ez várhatóan 8-10 százalékkal magasabb lesz, mint amit az egészségbiztosító jelenleg térít a kórházaknak.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.