Hej, tükör, összetörlek! – Egy megszállott kétségbeesett akciója a megszállási emlékműnél

Belpol

Tegnap este egy tisztes magyar állampolgár fogta magát, és suhi, ami belefér, tönkretette a Krétakör tükrét a Szabadság téren – nyilván a művészi szabadság jegyében. Megértjük: sokkal könnyebb a léleknek, ha a tükröt okolja.
false

 

Fotó: B. Molnár Béla

Tükröt állított a Krétakör július 20-án éjszaka a Szabadság téri megszállási emlékmű elé, amely akció, akárhogy is nézzük, beteljesítette célját: híre kelt, jöttek, látták, s megnézhették magukat benne az emberek. Az önismereti célokból odaállított objektum mint performansz egészen eddig senkit sem zavart; a hatalmas tükörfólia ugyanúgy állt a téren, mint Budapest legújabb köztéri szobra Gábriel arkangyallal meg a sassal. S mivel nem volt ünnepélyes emlékműátadás, még csak odébb sem kellett tenni. Rendőrök, fiatalok és öregek vagy a szökőkútnál játszó gyerekek éppúgy nézegették magukat a spéci fólián, mint a megszállási emlékmű alkotója, Párkányi Raab Péter, aki ezen kicsinyt vásári gesztusával épp a konceptuális művészetről a Heti Válasznak alkotott tézisét adta át a múltnak. Hiszen azzal, hogy az MTI épp ilyen környezetben készített fotósorozatot róla, öntestével teljesítette be a konceptet.

Párkányi Raab még csak páváskodott a Krétakör egykori díszlettárgya előtt, de hétfő este, nem sokkal nyolc óra előtt valakinél annyira kiverte a biztosítékot azzal a puszta ténnyel, hogy ott volt – feltehetően zavarta a nézést, a szobor felé áradó áhítat szabad áramlását –, hogy felhasította és letépte a fóliát. Mire a jelenlévők észbe kaptak, már késő volt. Bár az átlagos kinézetű, középkorú férfit feltartóztatták s a rendőrök igazoltatták, majd el is vezették, a gyalázat már megesett.

false

 

Fotó: B. Molnár Béla

Volt a Szabadság téren egy hatalmas tükör, amit nem védett senki, nem álltak körülötte felfegyverzett vörös sapkás rendőrök, nem közvetített semmi durvaságot, még csak nem is sugallt semmi konkrétumot, csupán a szabad értelmezés vagy asszociáció lehetőségét adta meg, teremtett némi esélyt az önvizsgálatra, a gondolkodásra. Na, pont ezt nem kellett volna, egyfelől nem olyan időket élünk, amikor az ilyesmi támogatott lenne, másfelől az önvizsgálat és a gondolkodás fájhat is olykor.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.