Heller Ágnes: Ezt a szobrot bizony le fogjuk bontani!

  • Bárdos Deák Ágnes
  • 2014. május 7.

Belpol

Az Eleven emlékmű ellenállóinak legújabb, permanensnek szánt akciója mától az élőlánc, melyet a rendőrök sorfala köré kanyarítunk saját magunkból. Bárdos Deák Ágnes élménybeszámolójában Morvai Krisztina és Schiffer András is feltűnik.

„Utálok szobrot bontani, és nem fogok utcákat keresztelni se, de ezt a szobrot bizony le fogjuk bontani!” – mondja Heller, aki szerint Orbán Viktor saját teljhatalmának, azaz saját magának állít szobrot a Szabadság téren. A filozófus szerint azzal is szembe kell néznünk, hogyan jutottunk 2014 -re az ország megosztottságáig, a nacionalista, rasszista, antiszemita „eszmék” parlamenti szintű rehabilitálásáig, a nácizmus hatalmi érdekekből történő újrahasznosításáig. Heller az orbáni hazugsággyárral ellentétben nem a balsorsot és nem is a komcsikat hibáztatta, hanem az 1945-ben, majd 1989-ben elnyert szabadságunkkal való élni nem tudásunkra, a történelmi lehetőség elszalasztására fókuszált. A szabadság intézményei, mint mondta, létrejöttek, ám mi nem telítettük meg őket a szabadság szellemével a rendszerváltás óta eltelt majd negyedszázad óta.

false

 

Fotó: Zelki János

Nyitva maradtak  kérdések, volt, amelyik csak motoszkált, volt, amelyik égetett. Például: hol vannak a fiatalok a demonstrálók sorából?! Miért Bródy János zenéjére élőláncolunk? Megy az sms a szervezők egyikének, és arra a válasz egy szmájli kíséretében: hozzatok cd-t! Amit akartok. Tényleg, akarunk egyáltalán – és mit, fiatalok?!

false

 

Fotó: Németh Dániel

A Kossuth térre is kinézek, a szónok felől érdeklődöm a mellettem álló napszemüveges nőtől, aki kicsit tanárnénisen válaszol: Gaudi-Nagy Tamás parlamenti képviselő. Pedig az illető már nem az, mondhattam volna, ha nem hökkenek meg. Aki válaszolt: Morvai Krisztina. Nekem hazudik vagy magának? Odébb megy, megfáradt tagjait pihentetni egy kempingszékre ereszkedik le, tapsikol, mosolyog, a körme vörös, amúgy sminktelen. Telefonál és örül. Talán annak, hogy Gaudi-Nagy Orbánt hazaárulózza épp. Alig ötvenen lehetnek. Magyarország nem eladó, hirdeti a molinójuk egyike – csak a magyar oligarcháknak, gondolom, és mondom is Schiffer Andrásnak, aki épp akkor jön ki a Parlamentből. Gaudi-Nagy megtapsoltatja, megéljenezteti: ő nem hazaáruló, a földtörvény kapcsán kedvükre szavazott. Kérdezi Schiffer, kinek filmezek, mondom: magamnak, és hogy megyek is. Hová? Hát az emlékműhöz. A fejét csóválja lemondó mosollyal.

A Szabadság térre érve egy rég nem látott ismerősbe futok, beszélgetéssel vezetjük le a feszkót. Háromgyerekes anyuka, többszörös nagymama lévén lazán körbekérdezi az akár az unokáim is lehetnének korú rendőrfiúkat és -lányokat, hogy kire szavaztak. Fura fejek, válaszolnak is. Aki válaszol, az mind a Jobbikra.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."