Hetven év felett szigorítaná a jogosítványszerzést az EU

  • narancs.hu
  • 2023. március 16.

Belpol

Azt, hogy egy sofőr észrevegye, nem kéne már vezetnie – nehéz felismerés, véli a szakember.

Az EU vezetésének deklarált célkitűzése, hogy 2050-re ne legyenek halálos közúti balesetek. Az ide vezető, úgynevezett „roadmap” egyik mérföldköve, hogy 2030-ra felére kellene csökkenteni a közúti halálos áldozatok számát a tavalyi 20 600 esethez képest.

Ennek egyik módja az unió szerint egy olyan szigorítás, ami az idősebb sofőröket érintené, akiknek 70 éves koruk után ötévente újra kellene valamilyen formában vizsgázniuk – írja a német Bild magazin nyomán a hvg.hu.  A brüsszeli tervezet célja, hogy azokban az országokban is, ahol élethosszra szól a jogosítvány, legyen végre valamiféle kontroll.

A lap hangsúlyozza, egyelőre nincs meghatározva, hogyan nézne ki a hetven felettiek vezetési képességének felülvizsgálata. Az uniós terv szerint a járművezetőknek azt kellene igazolniuk, hogy továbbra is biztonságosan képesek vezetni. Hogy ehhez szükséges-e külön járművezetői vizsga, vagy elegendő-e az orvosi vizsgálat – az érintett tagállamok döntésére bíznák.

A kezdeményezés mögötti valódi szándék vélhetően Németország bevonása valamiféle szabályozásba, ahol a jogosítvány általánosságban jelenleg élethosszig érvényes.

Itt ugyanis nem kell rendszeresen felülvizsgáltatni a jogosítványt. Bizonyos helyzetekben – például baleset vagy egyéb közúti rendellenesség után – a hatóságok elrendelhetik a járművezető alkalmasságának szakértői vizsgálatát, és kétség esetén bevonhatják a vezetői engedélyt.

Az EU többi országában, hol szigorúbb, másol megengedőbb az idősebbek vezetési képességének felülvizsgálata. Magyarországon például 70 év felett kétévente kell orvosi alkalmassági vizsgára menni. Dániában 75 év felett kell kétévente, 80 éves kortól minden évben. Olaszországban pedig már 50 évesen is ötévente kell megújítani a jogosítványt. A 70 év felettieknek háromévente, a 80 év felettieknek pedig kétévente kell elmenniük orvosi vizsgálatra.

A HVG kíváncsi volt a hazai szakemberek véleményére is a tervezetről. Mészáros Ferenc, az Autóklub elnökségi tagja és közlekedésbiztonsági szakértője szerint alapvetően a háziorvosi-rendszeren kell hogy múljon, kik kapnak jogosítványhosszabbítást. Lehetne persze valamilyen formában kiegészíteni ezt egy további forgalmi vizsgával, a kérdés, hogy ezeket ki fogja majd lebonyolítani, ugyanis már most is kevesen vannak a vizsgáztatók.

Kőrös András, a Hungaroring Groupama Tanpálya szakmai vezetője hasonlóan vélekedik, egy kiegészítő teszt jó megoldás lehetne az orvosi alkalmassági mellé, de az első kell hogy legyen, hogy a jelenlegi szabályozást tartsuk be. Vagyis, hogy

az orvosi vizsgálatot vegyük komolyan, vegye komolyan a háziorvos is, akinek megvan a lehetősége, hogy további vizsgálatokra küldje a vezetői engedélyét meghosszabbítani akaró autóst.

Kőrös András egyébként azt tapasztalja – bár a képzéseiken résztvevő időseket nem tekinthetik reprezentatív mintának –, a korosabb sofőrök is minden feladatot meg tudnak oldani. Nálunk inkább kihívás, hogy a saját határaikat átlépve elérjék a feladatokhoz szükséges sebességet. Az óvatosságuk ugyanakkor a közlekedésben azt is jelenti, hogy statisztikák szerint ritkábban kerülnek balesetveszélyes szituációkba. (A közlekedési balesetek alig tizedéért felelősek a 65 év felettiek.)

Azt, hogy egy sofőr magától is észrevegye, hogy nem kéne vezetnie – annak ellenére is, hogy orvosilag papíron alkalmas – nehéz felismerés. Kőrös András szerint, akik napi szinten vezetnek, azoknak még nehezebb felismerni az apró jeleket, amelyek ide vezetnének. Akik ritkábban ülnek volán mögé, figyeljék, mennyire érzik magukat komfortosan vezetés közben, egy-egy szituáció, mennyire jelent kihívást számukra. Itt bizony nagy szerepe van a hozzátartozóknak, rokonoknak, akik kívülállóként ha bizonytalanságot tapasztalnak, jelezzék.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Fuss, és tévedj el Budapesten!

Budapestre jött a City Race Euro Tour, egy városi tájfutó rendezvénysorozat. Három napon át futhatunk Budapest különböző részein egy térképpel, amelyen a kukák is fel vannak tüntetve, de az utcanevek nem láthatóak. De mire is jó ez az egész?

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.