Több mint hetven Fidesz-barát színházi ember állt ki a filmművészeti egyetem bedarálása mellett

  • narancs.hu
  • 2020. július 2.

Belpol

Zömmel a szokott arcok: Balázs Péter, Bozsik Yvette, Dörner György, Kálomista Gábor.

Több mint hetven színész, rendező, színházi művész támogatta aláírásával a Színművészeti Egyetem modellváltását lehetővé tevő törvényt.

A levelet a Palkovics Lászlónak és Semjén Zsoltnak címezték, és azt kérik, tartsák fenn a modellváltásra vonatkozó törvényjavaslatot, mert az "közép és hosszú távon a teljes hazai előadó-művészet javát szolgálja".

A levélben ráadásul kifejtik, hogy "az elmúlt hetek történései azt bizonyítják, hogy az alaposanaz alaposan előkészített és jövőbe mutató modellváltást a magyar felsőoktatási szakemberek, oktatók, volt és jelenlegi hallgatók valamint a felelős előadó-művészeti szakmai szervezetek meggondoltnak és előkészítettnek tartják." Miközben az intézmény hallgatóin kívül már egyre több művész is felszólalt az intézmény átalakítása ellen.

A kormányakaratot támogató levél aláírói szerint mindezzel szemben Palkovics "érdemi tárgyalásokat folytatott az egyetemi közösségek képviselőivel. Köszönjük, hogy leültette egy asztalhoz az érintetteket, és hatáselemzésekre, kidolgozott közép- és hosszú távú tervekre épülő, újító szándékú változást képvisel."

A hetven aláíró között szerepel Balázs Péter, Bozsik Yvette, Dörner György, Kálomista Gábor... A listát itt lehet böngészni.


Janisch Attila a Filmművészeti átalakításáról: Az egészet mélyre ható cinizmus hatja át

Az egyetem filmrendező docense szerint egyszerűen érthetetlen a kormány döntése, ami büntetésként hat. Eldőlt, a Színház- és Filmművészeti Egyetemet (SZFE) is kiszervezi a kormány az állami felsőoktatási intézmények közül. Az intézmény hirtelen jött modellváltásáról, ennek vélt vagy valós okairól, az egyetem elleni támadásokról és az orbáni politika hatásairól beszélgettünk az egyetem docensével, a Narancs.hu állandó publicistájával.

Figyelmébe ajánljuk

Ezért nem költenek tömegek kultúrára

De miért nem? Hiszen a legtöbbünknek van igényünk a minőségi szórakozásra, nem lehet elegendő az ostoba sorozat a tévében. Mennyibe kerül a rendszeres kultúrafogyasztás, hányan engedhetik meg maguknak azt az életszínvonalat, amibe ez belefér?

„Boldog békeévek”

A több mint kétszáz műtárgyat felvonultató kiállítás fókuszában a szecessziós plakátművészet és reklámgrafika áll, a magyar művészetnek az az aranykora, amikor összhangba került a nyugati művészeti törekvésekkel, radikálisan modernizálva a kiegyezést követő évtizedek (fél)feudalista, konzervatív, a historizmus béklyóiba zárt világát.

Nem tud úgy tenni, mintha…

„Hányan ülnek most a szobáikban egyedül? Miért vannak ott, és mióta? Meddig lehet ezt kibírni?” – olvastuk a Katona József Színház 2022-ben bemutatott (nemrég a műsorról levett) Melancholy Rooms című, Zenés magány nyolc hangra alcímű darabjának színlapján.

Nyolcadik himnusz az elmúlásról

Egy rövid kijelentő mondattal el lehetne intézni: Willie Nelson új albuma csendes, bölcs és szerethető. Akik kedvelik a countryzene állócsillagának könnyen felismerhető hangját, szomorkás dalait, fonott hajával és fejkendőkkel keretezett lázadó imázsát, tudhatják, hogy sokkal többről van szó, mint egyszeri csodáról vagy véletlen szerencséről.

Szobáról szobára

Füstös terembe érkezünk, a DJ (Kókai Tünde) keveri az elektronikus zenét – mintha egy rave buliba csöppennénk. A placc különböző pontjain két-két stúdiós ácsorog, a párok egyikének kezében színes zászló. Hatféle színű karszalagot osztanak el a nézők között. Üt az óra, a lila csapattal elhagyjuk a stúdiót, a szín­skála többi viselője a szélrózsa más-más irányába vándorol.