Hogyan történt a 71 halálos áldozatot követelő parndorfi tragédia?

  • narancs.hu
  • 2017. július 27.

Belpol

Részletesen bemutatjuk, hogyan működött az embercsempészbanda. Ajánló a friss Magyar Narancsból.

A 71 halálos áldozatot követelő embercsempészügy eddigi hét tárgyalási napján (a per augusztusban folytatódik) pontos képet kaphattunk a banda szervezeti fölépítéséről, főbb alakjai hátteréről. Az ott elhangzottak alapján Nagy Gergely Miklós rekonstruálta a 2015. augusztus 27-i parndorfi tragédiához vezető utat, a megrázó írás a Magyar Narancs nyomtatott változatának friss számában olvasható; ebből következik egy rövid részlet.

false

„A halálos út előtt több mint 20 szállítást szervezett a csoport. Ezek többsége egy M5-ös melletti benzinkútnál történt éjszakai találkozóval kezdődött, ahol a Bulgáriából érkezett sofőr beszállt a kisteherautóba, és követte Mitkót a ’beszállítás’ helyszínéig, ami Mórahalom külterületén volt valahol. Miután a menekülteket fölvették, a kocsi elindult, és vagy eljutott a magyar–osztrák határig, vagy nem. Volt, amikor nem sokkal Szeged után leállították a kocsit, de előfordult, hogy – a túlterheltség miatt – a jármű defektet kapott az M0-son, a sofőr pedig az egészet otthagyta. (Ekkor a menekültek végül kirúgták az ajtót, és többtucatnyian elözönlötték az autópályát.) Néhány alkalommal csak Németországban kapták el a sofőröket; volt meneküléses jelenet is, meg az is előfordult, hogy a sofőr beletolatott valakibe, aki ráhívta a rendőröket. Egyszer a csempész sofőr megpróbálta a mellé érkező rendőrkocsit leszorítani – végül persze elkapták.

Augusztus közepéig 17 alkalmat regisztrált a vádirat. A csempészett átlaglétszám 35 körül volt, és bár az utazási körülmények embertelenek voltak – a legtöbbször nem volt útközben pihenő, a testi szükségleteiket a raktérben kényszerültek intézni a menekültek, akiknek se ülőhelyük nem volt, sem kapaszkodási lehetőségük –, ezeknél nem történt haláleset, jóllehet a levegőhiány miatt többen elájultak, és előfordult az is, hogy már Németországban azonnal orvost kellett hívni az egyik menekülthöz. Visszatérő momentum, hogy amikor a raktérbe zárt emberek észlelték, hogy egyre kevesebb a levegőjük, előbb dörömbölni kezdtek, majd az ajtóknál lévő tömítőgumit kezdték kitépni, hogy a résen több levegőhöz jussanak. A vádirat többször említi, hogy a sofőrök korábban is jelezték a dörömbölést telefonon, de megállni csak engedéllyel lehetett, amit előbb Samsungnak kellett megadni, és amit Mitkó továbbított. Bár utóbbiak ezt tagadták a bíróságon, a piramis hierarchiájú bűnszervezetek működését ismerve, valamint tudva, hogy milyen jogi, illetve anyagi tétje volt egy esetleges lebukásnak – ez a megállapítás teljességgel reális. És volt a pandorfi tragédia előtt is legalább egy olyan alkalom, amikor megtagadták a megállást a dörömbölés miatt panaszkodó sofőrnek.

Augusztus közepén a létszám váratlanul megugrott a 35 körüli átlagról. Többször napi két fuvart is bonyolítottak, s az is előfordult, hogy 81, máskor pedig 95 (!) főt zsúfoltak a járműbe. Egy ilyen út akár 30 millió forintnyi bevételt jelenthetett Lahoonak – egyértelmű, hogy az afgán csempész tudatosan játszott a határokkal, és így az emberi életekkel: hiszen minél többen utaznak ugyanakkora raktérben, annál kevesebb levegő jut egy embernek.

Ebben a helyzetben került a birtokukba az a kocsi, amelyben a levegőáramlás még annyira sem működött, mint egy átlagos Ivecóban. A banda ugyanis Lajosmizsén augusztus második felében megvette azt a hűtőkocsit, amely sokkal jobban szigetelt és zárt, mint bármely más addig használt jármű.”

Figyelmébe ajánljuk

„A Száraz november azoknak szól, akik isznak és inni is akarnak” – így készítették elő a Kék Pont kampányát

Az idén már kilencedik alkalommal elindított kampány hírét nem elsősorban a plakátok juttatják el az emberekhez, hanem sokkal inkább a Kék Pont önkéntesei, akik a Száraz november nagyköveteiként saját közösségeikben népszerűsítik a kezdeményezést, sőt, néhány fővárosi szórakozóhely pultjaira „száraz” itallapokat is visznek.

Állami támogatás, pályázatírás, filozófia – Kicsoda a halloweeni tökfaragást megtiltó zebegényi polgármester?

Ferenczy Ernő még alpolgármesterként tevékenyen részt vett abban, hogy az előző polgármester illetményét ideiglenesen felfüggesszék. Közben saját vállalkozása tetemes állami támogatásokban részesült. Zebegény fura urát úgy ismerik, mint aki alapvetően nem rosszindulatú, de ha elveszíti a türelmét, akkor stílust vált. 

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.