Hogyan történt a 71 halálos áldozatot követelő parndorfi tragédia?

  • narancs.hu
  • 2017. július 27.

Belpol

Részletesen bemutatjuk, hogyan működött az embercsempészbanda. Ajánló a friss Magyar Narancsból.

A 71 halálos áldozatot követelő embercsempészügy eddigi hét tárgyalási napján (a per augusztusban folytatódik) pontos képet kaphattunk a banda szervezeti fölépítéséről, főbb alakjai hátteréről. Az ott elhangzottak alapján Nagy Gergely Miklós rekonstruálta a 2015. augusztus 27-i parndorfi tragédiához vezető utat, a megrázó írás a Magyar Narancs nyomtatott változatának friss számában olvasható; ebből következik egy rövid részlet.

false

„A halálos út előtt több mint 20 szállítást szervezett a csoport. Ezek többsége egy M5-ös melletti benzinkútnál történt éjszakai találkozóval kezdődött, ahol a Bulgáriából érkezett sofőr beszállt a kisteherautóba, és követte Mitkót a ’beszállítás’ helyszínéig, ami Mórahalom külterületén volt valahol. Miután a menekülteket fölvették, a kocsi elindult, és vagy eljutott a magyar–osztrák határig, vagy nem. Volt, amikor nem sokkal Szeged után leállították a kocsit, de előfordult, hogy – a túlterheltség miatt – a jármű defektet kapott az M0-son, a sofőr pedig az egészet otthagyta. (Ekkor a menekültek végül kirúgták az ajtót, és többtucatnyian elözönlötték az autópályát.) Néhány alkalommal csak Németországban kapták el a sofőröket; volt meneküléses jelenet is, meg az is előfordult, hogy a sofőr beletolatott valakibe, aki ráhívta a rendőröket. Egyszer a csempész sofőr megpróbálta a mellé érkező rendőrkocsit leszorítani – végül persze elkapták.

Augusztus közepéig 17 alkalmat regisztrált a vádirat. A csempészett átlaglétszám 35 körül volt, és bár az utazási körülmények embertelenek voltak – a legtöbbször nem volt útközben pihenő, a testi szükségleteiket a raktérben kényszerültek intézni a menekültek, akiknek se ülőhelyük nem volt, sem kapaszkodási lehetőségük –, ezeknél nem történt haláleset, jóllehet a levegőhiány miatt többen elájultak, és előfordult az is, hogy már Németországban azonnal orvost kellett hívni az egyik menekülthöz. Visszatérő momentum, hogy amikor a raktérbe zárt emberek észlelték, hogy egyre kevesebb a levegőjük, előbb dörömbölni kezdtek, majd az ajtóknál lévő tömítőgumit kezdték kitépni, hogy a résen több levegőhöz jussanak. A vádirat többször említi, hogy a sofőrök korábban is jelezték a dörömbölést telefonon, de megállni csak engedéllyel lehetett, amit előbb Samsungnak kellett megadni, és amit Mitkó továbbított. Bár utóbbiak ezt tagadták a bíróságon, a piramis hierarchiájú bűnszervezetek működését ismerve, valamint tudva, hogy milyen jogi, illetve anyagi tétje volt egy esetleges lebukásnak – ez a megállapítás teljességgel reális. És volt a pandorfi tragédia előtt is legalább egy olyan alkalom, amikor megtagadták a megállást a dörömbölés miatt panaszkodó sofőrnek.

Augusztus közepén a létszám váratlanul megugrott a 35 körüli átlagról. Többször napi két fuvart is bonyolítottak, s az is előfordult, hogy 81, máskor pedig 95 (!) főt zsúfoltak a járműbe. Egy ilyen út akár 30 millió forintnyi bevételt jelenthetett Lahoonak – egyértelmű, hogy az afgán csempész tudatosan játszott a határokkal, és így az emberi életekkel: hiszen minél többen utaznak ugyanakkora raktérben, annál kevesebb levegő jut egy embernek.

Ebben a helyzetben került a birtokukba az a kocsi, amelyben a levegőáramlás még annyira sem működött, mint egy átlagos Ivecóban. A banda ugyanis Lajosmizsén augusztus második felében megvette azt a hűtőkocsit, amely sokkal jobban szigetelt és zárt, mint bármely más addig használt jármű.”

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.