Ha a kormány nem vezeti ki az benzinárstopot, akkor a jelenleginél is komolyabb zavarok lehetnek az ellátásban – mondta Holoda Attila energiapiaci szakértő, a Orbán-kormány volt energetikai államtitkára az mfor.hu-nak adott interjújában.
Holoda úgy véli, az egyre fokozódó áruhiány miatt a kormány kénytelen lesz kivezetni az üzemanyagár-stopot. Mint megjegyezte:
„Nem véletlen, hogy már a Mol is többször elmondta, és ismét megerősítette, hogy az ársapka kivezetése segítene az ellátási problémákon.”
Ehhez hozzátartozik, hogy jelenleg a Mol egyedül kényszerül ellátni a benzinkutakat, amleyeknek csupán a 70 százalékát szolgálta ki a hatósági árak bevezetése előtt. A szakértő szerint a változás oka az, hogy a Molon kívül nincsenek olyan nagykerskedők, akik külföldről hoznak be üzemanyagot, hiszen „a hatásági ár miatt jobban megéri nekik a környező országokban értékesíteni, míg itthon a 480 forintos árral veszteséget termelnének.”
Hozzátette, a finomítók karbantartásával kapcsolatos problémák miatt a Mol sem tud teljes kapacitással besegíteni a korábban más nagykereskedőkkel szerződött benzinkutak ellátásába, az utóbbi időszakban pedig gyakorlatilag egyáltalán nem szállít nekik. „Mindez egyértelműen az ársapka negatív következménye, ha pedig azt a kormány nem vezeti ki, akkor a jelenleginél is komolyabb zavarok lehetnek.”
Holoda arra is felhívta a figyelmet, hogy nem csak az ellátandó kutak száma növekedett meg, de a nyomott árak miatt az ország üzemanyag-fogyasztás is. „Az elmúlt években átlagosan 5 millió liter üzemanyag fogyott naponta Magyarországon, az utóbbi időben azonban az ársapka hatása miatt 8 millió is gazdára talál, míg tavasszal, amikor az emberek megrohamozták a kutakat, akkor ez közel 15 millió literre ment fel.”
Az ellátási problémákat a volt államititkár szerint az orosz olajra kivetett európai embargó is súlyosbíthatja. Mivel a Mol az üzemanyag-ellátást két finomító, a százhalombattai és a pozsonyi összehangolt működésével állítja elő, az olajtermékekre vonatkozó embargó életbelépését követően problémát fog jelenteni, hogy az orosz alapanyagból finomított termékekkel tilos lesz az országok közötti kereskedelem.
„Tehát hiába jön vezetéken keresztül orosz nyersolaj a Mol finomítóiba, ha az embargó kifejezetten megtiltja az orosz olajból előállított üzemanyagok országok közötti forgalmát.”
Bár a Független Benzinkutak Szövetsége és a Mol is tett rá javaslatot, Holoda szerint egyelőre még nem lehet tudni, hogy a kormány januártól teljes mértékben kivezeti-e az üzemanyagár-stopot. Hozzátette: „Amennyiben a támogatás fennmarad, annak véleményem szerint mindenképpen célzottan, például szociális alapon kellene működnie, de semmiképpen sem a kiskereskedelmi áron keresztül.”