Kis benzinkutak az összeroppanás szélén: egyéves a hatósági üzemanyagár

Kár a benzinért

Belpol

A megrendelt üzemanyag-mennyiségnek csak a 25 százalékát kapják most a Moltól a jellemzően vidéken működő kis benzinkutak. Ezek szolgálják ki a gazdákat is, de az őszi mezőgazdasági munkák idején nem mindenkit sikerül. Akit nem, az 20–30 kilométert pöfög a városi kútig, és ha tud, bespájzol.

Egy éve, 2021. november 15-én a magyar kormány 480 forintban határozta meg a legáltalánosabban használt benzin-, illetve gázolajfajta legmagasabb árát. Az intézkedést a kormányinfón Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter az európai energia- és rezsiválsággal indokolta – akkor még háború nem volt –, de megnyugtatott mindenkit, a kormány elkötelezett abban, hogy a lakossági fogyasztók számára garantálja az eddigi árakat. Megnézték, hogy a többi ország milyen eszközökkel kezeli az üzemanyag­ár-emelkedést, és az ársapka mellett döntöttek, azt remélve, hogy ez jó hatással lesz az inflációra és az államadósságra is.

A szabályozás azóta néhány részletében változott – a hatósági árú üzemanyag augusztus óta nem mindenkinek jár, a vásárlóknak a kutakon be kell mutatniuk, illetve a kutasoknak el kell kérniük a jármű forgalmi engedélyét, hogy kiderüljön, a vásárló jogosult-e 480 forintos áron üzemanyagot venni –, de a hatósági ár és minden következménye megmaradt.

Augusztus 20. előtt az állami hírügynökség az Agrárminisztériumra hivatkozva azt írta, a háború és a brüsszeli szankciók miatt egész Európában bizonytalanná vált a kőolajellátás. Nincs elég benzin, az egekbe szökött az ára, a magyar benzinárstop azonban védi a magyar lakosságot, enélkül 480 forint helyett már a benzin és a gázolaj literje is 800 forintnál többe kerülne. Arra is kitért, hogy a kormánynak fontos, hogy ne csak a nagy, hanem a kis benzinkutakon is legyen üzemanyag. A kis kutakat működtető kis- és középvállalkozásoknak a kormány márciusban támogatási programot indított, és „ennek köszönhetően a kisebb kutak döntő része túlélte az eddigi nehézségeket”. Emellett adó- és járulékkedvezményeket kaptak, csökkentették a pénzügyi terheiket, áthidaló hitellehetőséget és célzott fejlesztési programot is indítottak számukra. Erre 18,5 milliárdot tett félre a kormány, lehetett igényelni belőle, és a pályázók – hangzott el akkor – már augusztusban várhatják is a pénzt.

Ez a közlemény – bár nem utalt rá konkrétan – a kis kutakat tömörítő Független Benzinkutak Szövetségének (FBSZ) néhány nappal korábbi fellépésére reagálhatott. Az FBSZ ugyanis bejelentette, hogy tagjaik az ellátási hiányok és bizonytalanságok miatt augusztus 19-én és 20-án a törvényben megengedett módon, 48 órás leállással tiltakoznak. A tagság 100 százaléka megszavazta ezt. Arra akarták felhívni a figyelmet, hogy a jogszabályban rögzített állami támogatást júliusban még nem kapták meg, és arról sem tudtak semmit, mikorra várható az augusztusi kifizetés. És nem is kapnak annyi üzemanyagot, amennyiből megfelelően kiszolgálhatnák a vevőiket.

Nulla százalékos árrés

A kis kutak közül sok olyan vidéken működik, ahol a világcégek és a Mol sem akart töltőállomást nyitni, a családi vállalkozásoknak azonban megérte. Tanyaközpontban, néhány száz lelkes falvak között, ahol alig vannak szolgáltatók, a benzinkút a közösség éle­tének meghatározó szereplője. Ezek a vállalkozások nagyon rosszul élik meg az ársapkarendelet előre nem jelzett következményeit. Például azt, hogy mivel kevesebb üzemanyagot kapnak a kértnél, kénytelenek maximálni az egy-egy vevő számára kiszolgált mennyiséget, hogy jusson másoknak is. Emiatt vitatkozni kell a vevőkkel, akik viszont attól tartanak, később már eleve nem is lesz üzemanyag, ezért próbálnának tartalékolni.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.