Így leplezték le Schmidt Mária történelemhamisítását – Az Eleven Emlékmű ellenkiállítása a Terror Házánál

  • narancs.hu
  • 2016. október 23.

Belpol

Csillag Ádám videója.

„Tudta Ön, hogy ez is része volt az ´56-os forradalomnak? Egyetért azzal, hogy senki ne sajátítsa ki a történelmét? Néhány dolog, ami kimaradt a hivatalos elbeszélésből.” Tegnap az Eleven Emlékmű tagjai Nagy Imrét, Bibó Istvánt és Göncz Árpádot is ábrázoló tablókkal egészítették ki a Terror Háza installációit. Ezeken a forradalom olyan vezetői és szereplői láthatók, akik a hivatalos kiállítás tablóin nem szerepelnek. Az esemény szervezői nem a Schmidt Máriáék által kizárólag hősöknek kikiáltott pesti srácok és az antikommunisták ´56-os helytállását szeretnék vitatni, de úgy vélik, ez így, ebben a formában történelemhamisítás. A rendezvényen felszólalt Ungváry Rudolf író azt mondta „míg 1956-ban mindenki számára világos volt, hogy Magyarországon nyílt diktatúra van, az Orbán-rendszer valódi természetét csak kevesen ismerték fel”. (Beszámolónkat az eseményről itt olvashatja.)

Tekintse meg Csillag Ádám videóját az eseményről.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.