Torz emlékezetpolitika ellen tiltakozott a Terror Házánál az Eleven Emlékmű csoport

Belpol

Kiegészítették a Terror Háza Andrássy úti köztéri kiállítását az Eleven Emlékmű aktivistái, ily módon tiltakozva a milliárdos történelemhamisítás ellen.

Történelemhamisítás elleni tiltakozásként, az emlékezetpolitika helyreállításáért akciózott október 22-én az Eleven Emlékmű – az én történelmem csoport a Terror Házánál. Az aktivista kör kiegészítette az intézmény előtti hivatalos köztéri kiállítást, hogy retusálás nélkül válhasson értelmezhetővé ’56 története, a történelem. Az installációt olyan tényekkel és személyekkel dúsították, amelyek és akik érdekes módon kimaradtak Schmidt Mária emlékállításából. A kiállítás 2 displayjel egészült ki, összesen 4 oldalnyi, a hivatalos narratívából kimaradt történelemmel, amiken a Nagy Imre-csoport, írók, újságírók, a Petőfi Kör, diákok, munkások láthatók, valamint arcképcsarnok 60 személlyel.

false

 

Fotó: Csoszó Gabriella/FreeDoc

A kormányzat a Szabadság téri megszállási emlékmű után az Eleven Emlékmű csoport szerint „most egy másik történelmi sorsforduló, az 1956-os forradalom emlékét sajátítja ki, torzítja el és állítja a Nemzeti Együttműködés Rendszerének szolgálatába”.

Az ´56-os installáció megvalósításának szakmai hátteréért Vásárhelyi Mária és Molnár Adrienn felelt, a technikai kivitelezés Sós József és Lima Victor intermédia-művészek nevéhez fűződik, de a teljes Eleven Emlékmű szervezői stáb közreműködött mind az akció kitalálásában, mind a megvalósításában.

false

 

Fotó: Csoszó Gabriella/FreeDoc

A szombati Ellopott forradalom? Eleven '56 – A forradalom emlékezete retusálás nélkül című demonstráció alkalmából a hivatalos elbeszélésből kimaradt tények, emlékek miatt emeltek szót: „Az Orbán-kormány 13,5 milliárd forintnyi közpénzzel megtámogatott propagandája azt a szélsőségesen egyoldalú jobboldali narratívát sugallja, hogy 1956 népét az antikommunista és nacionalista érzület kovácsolta szilárd egységbe. A NER ideológiája szellemében új történelemhamisítás zajlik, amely konzekvensen eltünteti, kiretusálja az emlékezetből a forradalom baloldali, reformkommunista és szociáldemokrata irányultságú vezetőit és résztvevőit, az értelmiségieket, az egyetemistákat, a munkástanácsokat” – vélekednek az Eleven Emlékmű tagjai.

false

 

Fotó: Csoszó Gabriella/FreeDoc

Az akciót követően beszédet mondott az Andrássy úton Sós József (intermédia-művész, Eleven Emlékmű-szervező), valamint ifj. Bibó István és Ungváry Rudolf.

 

ifj. Bibó István

Ifj. Bibó István

Fotó: Csoszó Gabriella/FreeDoc

Az 1956 eleven emlékét szolgálni kívánó kör szerint a nemzet helyes történelmi önértékelése össztársadalmi ügy, ami csak hosszú és vitákkal terhes töprengési folyamat, párbeszéd eredményeként képzelhető el. Éppen ezért a Szabadság téren továbbra is újra meg újra körberakják a társadalmi dialógust szimbolizáló fehér székeket, és beszélgetéseket kezdeményeznek a forradalom egykori résztvevőivel, a mártírok leszármazottaival (a következő napokban például Orbán Györggyel, Losonczy Annával), a beszélgetések nyitottak, bárkit szívesen várnak.

Az Eleven Emlékmű csoport kísérletet tesz arra, hogy a Terror Háza előtti torz installáció kiegészítése a következő két hétben, november 4-ig látható lehessen. De mivel nem hagyható őrzés nélkül a gerillakiállítás-rész, és a Szabadság téri jelenlétet is biztosítani kell, így csak napi 4 órára (14 és 18 óra között) tervezik az Andrássyn a köztéri akció újbóli és újbóli megvalósítását.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”