Torz emlékezetpolitika ellen tiltakozott a Terror Házánál az Eleven Emlékmű csoport

Belpol

Kiegészítették a Terror Háza Andrássy úti köztéri kiállítását az Eleven Emlékmű aktivistái, ily módon tiltakozva a milliárdos történelemhamisítás ellen.

Történelemhamisítás elleni tiltakozásként, az emlékezetpolitika helyreállításáért akciózott október 22-én az Eleven Emlékmű – az én történelmem csoport a Terror Házánál. Az aktivista kör kiegészítette az intézmény előtti hivatalos köztéri kiállítást, hogy retusálás nélkül válhasson értelmezhetővé ’56 története, a történelem. Az installációt olyan tényekkel és személyekkel dúsították, amelyek és akik érdekes módon kimaradtak Schmidt Mária emlékállításából. A kiállítás 2 displayjel egészült ki, összesen 4 oldalnyi, a hivatalos narratívából kimaradt történelemmel, amiken a Nagy Imre-csoport, írók, újságírók, a Petőfi Kör, diákok, munkások láthatók, valamint arcképcsarnok 60 személlyel.

false

 

Fotó: Csoszó Gabriella/FreeDoc

A kormányzat a Szabadság téri megszállási emlékmű után az Eleven Emlékmű csoport szerint „most egy másik történelmi sorsforduló, az 1956-os forradalom emlékét sajátítja ki, torzítja el és állítja a Nemzeti Együttműködés Rendszerének szolgálatába”.

Az ´56-os installáció megvalósításának szakmai hátteréért Vásárhelyi Mária és Molnár Adrienn felelt, a technikai kivitelezés Sós József és Lima Victor intermédia-művészek nevéhez fűződik, de a teljes Eleven Emlékmű szervezői stáb közreműködött mind az akció kitalálásában, mind a megvalósításában.

false

 

Fotó: Csoszó Gabriella/FreeDoc

A szombati Ellopott forradalom? Eleven '56 – A forradalom emlékezete retusálás nélkül című demonstráció alkalmából a hivatalos elbeszélésből kimaradt tények, emlékek miatt emeltek szót: „Az Orbán-kormány 13,5 milliárd forintnyi közpénzzel megtámogatott propagandája azt a szélsőségesen egyoldalú jobboldali narratívát sugallja, hogy 1956 népét az antikommunista és nacionalista érzület kovácsolta szilárd egységbe. A NER ideológiája szellemében új történelemhamisítás zajlik, amely konzekvensen eltünteti, kiretusálja az emlékezetből a forradalom baloldali, reformkommunista és szociáldemokrata irányultságú vezetőit és résztvevőit, az értelmiségieket, az egyetemistákat, a munkástanácsokat” – vélekednek az Eleven Emlékmű tagjai.

false

 

Fotó: Csoszó Gabriella/FreeDoc

Az akciót követően beszédet mondott az Andrássy úton Sós József (intermédia-művész, Eleven Emlékmű-szervező), valamint ifj. Bibó István és Ungváry Rudolf.

 

ifj. Bibó István

Ifj. Bibó István

Fotó: Csoszó Gabriella/FreeDoc

Az 1956 eleven emlékét szolgálni kívánó kör szerint a nemzet helyes történelmi önértékelése össztársadalmi ügy, ami csak hosszú és vitákkal terhes töprengési folyamat, párbeszéd eredményeként képzelhető el. Éppen ezért a Szabadság téren továbbra is újra meg újra körberakják a társadalmi dialógust szimbolizáló fehér székeket, és beszélgetéseket kezdeményeznek a forradalom egykori résztvevőivel, a mártírok leszármazottaival (a következő napokban például Orbán Györggyel, Losonczy Annával), a beszélgetések nyitottak, bárkit szívesen várnak.

Az Eleven Emlékmű csoport kísérletet tesz arra, hogy a Terror Háza előtti torz installáció kiegészítése a következő két hétben, november 4-ig látható lehessen. De mivel nem hagyható őrzés nélkül a gerillakiállítás-rész, és a Szabadság téri jelenlétet is biztosítani kell, így csak napi 4 órára (14 és 18 óra között) tervezik az Andrássyn a köztéri akció újbóli és újbóli megvalósítását.

Figyelmébe ajánljuk

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.

Emlékév

A hatalom és a muzsikus viszonya sokféle lehet: az utcai zenész nyitott gitártokja, a homlokra csapott vagy vonóba tűzött nagycímletű bankjegy éppúgy kifejezi ezt a viszonyt, mint a Mozartot és Salierit is udvari zeneszerzővé kinevező II. József telhetetlensége.

Baljós fellegek

A múlt pénteki Trump–Putyin csúcs után kicsit fellélegeztek azok, akik a szabad, független, európai, és területi épségét visszanyerő Ukrajnának szorítanak.

A bűvös hármas

Az elmúlt évtizedekben három komoly lakáshitelválság sújtotta Magyarországot. Az első 1990-ben ütött be, amikor tarthatatlanná váltak a 80-as években mesterségesen alacsonyan, 3 százalékon tartott kamatok. A 2000-es évek elejének támogatott lakáshiteleit a 2004 utáni költségvetések sínylették meg, majd 2008 után százezrek egzisztenciáját tették tönkre a devizahitelek. Most megint a 3 százalékos fix kamatnál tartunk. Ebből sem sül ki semmi jó, és a lakhatási válság is velünk marad.

Talpunk alól a hő

Ritka, potenciálisan megújuló energiaforrás lapul az alattunk különösen vékony földkéreg mélyén. A közeljövőben a mostaninál is sokkal nagyobb mértékben támaszkodhatnánk a geotermikus energiára, habár akadnak megoldásra váró gondok is. De mostantól pénz is jut rá!

Oktatás helyett

Akár több ezer kamuórát is beírhattak a KRÉTA rendszerbe egy miskolci technikumban az elmúlt évek során, de a szakképzési centrum állítja, most már minden rendben van. Diákok és egy volt tanár szerint egyáltalán nincs így.