Így segíti a hatóság Mészáros Lőrinc agresszív terjeszkedését
Rogán Antal és Karas Monika

Így segíti a hatóság Mészáros Lőrinc agresszív terjeszkedését

  • Keller-Alánt Ákos
  • 2017. augusztus 17.

Belpol

A médiahatóság és a versenyhivatal 2010 után végig asszisztált a médiapiac fideszes bedarálásához. A párthűség mindent felülír. Ajánló az e heti Magyar Narancsból.

A Médiatanács döntése után a GVH is azonnal rábólintott az ügyletre. Ezt (és a Népszabadság megszüntetését) követően szinte azonnal fel is vásárolta a Mediaworksöt az Opimus – a hatóságok egy hét alatt engedélyezték ezt az akciót. Amikor aztán Mészáros – immár az Echo Tv tulajdonosaként – hivatalosan is a nevére vette a kiadót, maga kért a Médiatanácstól szakhatósági állásfoglalást, ám az még csak szakvéleményt sem adott ki.

A Mediaworks–PLT-ügylet óta annyira bejött az egyszerűsített döntéshozatal a Médiatanácsnak, hogy a Karas Monika vezette öttagú testület (Auer János, Kollarik Tamás, Koltay András, Vass Ágnes) azóta is indoklás nélkül engedélyezi a felvásárlásokat. A Narancs médiaügyekben járatos egyik forrása úgy fogalmazott, hogy Médiatanács ma már a „Rogán Antal vezette Miniszterelnöki Kabinetiroda kihelyezett egységeként működik, és a minisztériumban is ennek megfelelően kezelik”. A kényes döntéseket minél gyorsabban meg kell hoznia a testületnek, hiszen az idő szorít. A 2010-ben felállt Médiatanács tagjainak mandátuma 2019-ben lejár, és ha jövőre a választásokon a Fidesz nem szerez kétharmadot, akkor az új tagok kinevezéséről egyezkedni kell az ellenzékkel. Ennek megfelelően – és ezt két, egymástól független forrás is említette a Narancsnak – a döntések nem is a Médiatanácsban születnek. A Médiatanács tagjai állítólag az utolsó pillanatban tudják meg, hogy hamarosan határozni kell egy-egy, a kormánynak fontos kérdésben. A döntés eredményét megkapják előre, zárt borítékban, és senki nem mer még csak kérdezni sem, mert tudják, hogy az akadékoskodással a saját egziszten­­­ci­á­­jukat kockáztatják. A döntéshozatalt firtató kérdéseinket elküldtük az NMHH-nak, tőlük azonban lapzártáig nem érkezett válasz. A Médiatanács egyik, neve elhallgatását kérő tagja annyit elmondott a Narancsnak, hogy a zárt borítékos híresztelés túlzás, majd hozzátette: „Azt viszont nem állítanám, hogy nem fordult elő olyan, hogy finom vagy kevésbé finom módszerekkel ne jelezték volna előre fentről, mi a kívánatos döntés. Ez csak akkor probléma, ha az ember nem ért egyet azzal, amit kérnek tőle. De úgy gondolom, ez a közigazgatásban mindenütt így működik.”

 

További részletek a Médiatanács és a versenyhivatal működéséről az e heti Magyar Narancsban.

Magyar Narancs – Archívum részletes

Amióta betiltották Magyarország természetes vizein a halászatot, a hazai gasztronómia is szegényebb lett, nem is kevéssel: a hazai természetes vízi hal nyomtalanul eltűnt az étlapokról és a halasok kínálatából. Mit pótolhatnak ebben a helyzetben a halgazdaságok, mit tehetnek a csúcséttermek, és mivel kell beérnie a mezei halimádónak?

Figyelmébe ajánljuk

Két óra X

Ayn Rand műveiből már több adaptáció is született, de egyik sem mutatta be olyan szemléletesen az oroszországi zsidó származású, ám Amerikában alkotó író-filozófus gondolatait, mint a tőle teljesen független Mountainhead.

Megtörtént események

  • - turcsányi -

A film elején megkapjuk az adekvát tájékoztatást: a mű megtörtént események alapján készült. Első látásra e megtörtént események a 20. század második felének délelőttjén, az ötvenes–hatvanas évek egymásba érő szakaszán játszódnak, a zömmel New York-i illetékességű italoamerikai gengsztervilág nagyra becsült köreiben.

Élet-halál pálinkaágyon

Óvodás korunktól ismerjük a „Hej, Dunáról fúj a szél…” kezdetű népdalt. Az első versszakban mintha a népi meteorológia a nehéz paraszti sors feletti búsongással forrna össze, a második strófája pedig egyfajta könnyed csúfolódásnak tűnik, mintha csak a pajkos leánykák cukkolnák a nyeszlett fiúcskákat.

Egzaltált Dürer

A monumentális kiállítás középpontjában egyetlen mű, egy 1506-os dátummal jelölt, Selmecbányáról származó gótikus szárnyas oltár áll, amelynek az egyik táblaképével (helyesebben reprodukciójával) mindenki találkozott már. A kollektív emlékezetünkbe beégett a Vizitáció (Mária találkozása Erzsébettel), ám ez nem mondható el a nyolcból megmaradt hét táblaképről – amelyek most először láthatók együtt.

0–24

A hétköznapi és ünnepnapi fasizmus letagadásának megvannak a magyarban is a kulcsmondatai, közbeszédbéli szállóigéi. Kivétel nélkül önleleplező mondatok, melyek igen gyakran egyeznek is a közlő szándékaival.

Egy fölényeskedő miniszter játékszere lett a MÁV

A tavalyi és a tavalyelőtti nyári rajtokhoz hasonlóan a vasúttársaság most sem tudott mit kezdeni a kánikula, a kereslet és a körülmények kibékíthetetlen ellentétével, s a mostani hosszú hétvégén ismét katasztrofális állapotok közt találhatták magukat az utasok.

Szivárgás

Tavaly szeptemberben a kuruc.info közzétett egy olyan párbeszédet tartalmazó hangfelvételt, amelyen többek között ez hallható: „Nekem a Viktor azt mondta, hogy azért jöjjek be, hogy beszéljük meg, hogy ki fenyegetett meg.”

Szép, új, szintetikus világ

  • Váradi András

Egy jó kép többet mond, mint ezer szó. Közhelyes, de attól még igaz bon mot. Robert Capa még rá is duplázott, amikor azt mondta: el tud képzelni egy olyan képet (fotót), amely akkora hatással van az emberekre, hogy soha többé nem lesz háború.

Közös pont híján

Hosszú ideig az évszázad üzleteként hirdették a német fegyvergyártásra alapozó hazai védelmi ipari fejlesztéseket. Ám a pénz elfogyott, exporttal nem számolhatunk, ráadásul a Merz-kormány nem lesz olyan elnéző Orbán Viktor bomlasztó politikájával szemben, mint amilyen Angela Merkel volt.

„Végre ellazultunk”

Tizenöt éve alakult meg az Ivan & The Parazol, de fontosabb, hogy a klasszikus rock ihletettségű zenekar a minap jelentette meg hatodik nagylemezét Belle Époque címmel. Az új album mellett ambiciózus tervekről és a köz­életről is beszélgettünk Vitáris Ivánnal, az együttes énekesével és Simon Bálint dobossal.

A botrány határán

A Nádas-életműsorozat leg­újabb kötetét a színházi világnap alkalmából mutatták be az Örkény Színházban. Hogy hazai színházi életünk hogyan viszonyul ezekhez a magyar drámahagyományból kilógó művekhez, arra éppen egy Örkény-dráma, a Kulcskeresők címével válaszolhatunk.

Hova haza?

A térkép sok mindent megmutat. Támpontot ad és útba igazít, ábrázol és leegyszerűsít, a megismerés lehetőségével kecsegtet. Hasznos szerszám, mégis mindig hazudik.