III. Magyar Állandó Értekezlet: Nesze nektek

  • - szerbhorváth -
  • 2000. december 21.

Belpol

az értekezletről, hogy a "nemzetpolgárok" ügye minél zökkenőmentesebben sínre kerülhessen.
az értekezletről, hogy a "nemzetpolgárok" ügye minél zökkenőmentesebben sínre kerülhessen.Az MSZP és az SZDSZ képviselőinek felvetései heves vitákat eredményeztek ugyan, de végül a törvénytervezet maradt olyan, amilyennek a kormány szeretné látni. A törvény életbelépésének időpontját (2002. január 1.) is jól becélozták: a megvalósítás lényegében az új kormány gondja lesz már.

Szavazzuk meg!

A MÁÉRT-nek túl sok értelme nem volt: kváziegyeztetés történt (ezt hivatalosan konszenzusteremtésnek nevezték) az utolsó pillanatban elkészült legújabb törvénytervezet-koncepcióról. A külügyi kormányzat - via Határon Túli Magyarok Hivatala (HTMH) - által megírt tervezetre lényegi módosítás nem érkezett, mivel átolvasni is alig akadt ideje az érintetteknek; különben meg fut még egy kört a közigazgatási szinten, csak ez után kerül a kormány, majd később a parlament elé.

A vajdasági, kárpátaljai és felvidéki magyar politikai szervezetek eleve fejbólintani érkeztek Budapestre: számukra az a fontos, hogy elinduljon valami, és annyit kapjanak, amennyit csak elbír Magyarország teherbíró képessége, és amennyit a kormány adni akar; ha követelőznek, előbb-utóbb kiesnének az adakozók kegyeiből. Az RMDSZ-től nem lett volna meglepő a fanyalgás, hiszen nemrég a kettős állampolgárságért lobbiztak, ám a tervezetben ilyesmiről véletlenül sem esik szó. A MÁÉRT előtt azonban igen békülékeny és elégedett hangot kezdett megütni az RMDSZ: jöjjön hát akkor a fényképes magyar igazolvány, amivel vízum nélkül lehet beutazni az anyaországba, legyen utazási kedvezmény (ami eddig nem volt), legyen szabad a munkavállalás (ami szintén nem volt), egyes esetekben járjon egészségügyi ellátás egy közhasznú szervezet segédletével (ami már eddig is létezett), meg aztán a kultúra, tudomány, oktatás terén is menjen a segélyezés (ami szintén volt eddig is, többek között az Illyés Alapítvány révén). Ha figyelembe vesszük, hogy az első évben ötmilliárdot szán a kormány erre (igaz, a kétéves költségvetésben ilyesmi nem szerepel: a tartalékból fogják kibányászni a lóvét), többé-kevésbé ott köthetünk ki, hogy újabb megterhelést csak a nemzetpolgár-igazolványok kiadása jelent.

No meg az a szociális program, amit Orbán Viktor harangozott be a MÁÉRT megnyitóján, ti. hogy családtámogatási rendszert alakítanak ki azon határon túli magyarok számára, akiknek a gyerekei magyar iskolákba járnak. E dicséretes elgondolásba alkalmasint belebukhat a kormányzat a következő választásokon: nem kizárt, hogy a honi polgárok jó része hátast dob attól, ha látja, hogy a határon túli nemzetpolgárokat "érzékelhetően" támogatja a magyar kormány, miközben idehaza "érzékelhető" sikerről csak maga a kormány beszél.

Ajánljuk magunkat

Eörsi Mátyás (SZDSZ), mint várható volt, a törvénytervezetet az EU és Schengen felől támadta. A szocialista Tabajdi Csaba pedig, mint várható volt, a törvénytervezetet onnan támadta, hogy vajon a határon túli magyar szervezetek adhatnak-e ajánlást a magyar kormányzatnak arról, ki is a magyar, azaz elláthatnak-e közhatalmi feladatokat, elősegítvén így az "etnobiznisz" burjánzását. A kormány aztán gyorsan átvágta a gordiuszi csomót, úgy, hogy a jogállamon se essen csorba, de a határon túli magyar szervezetek is fontosnak érezhessék magukat, midőn Budapest felé indítják - az ottani politikai, egyházi és civil szervezetekből létrehozott újabb szervezet által kiadott - magyarságpapírral felszerelkezett nemzetpolgárt, aki majd itt kapja meg az igazolványát a MÁÉRT-ot alkotó szervezetek által létrehozott újabb szervezettől.

A tervezet ugyanis e kérdést nem zárja rövidre határozottan: azt ugyan megmondja, ki lehet státusmagyar, azt viszont majd újabb ajánlásokkal tisztázzák, hogyan is szerezhető meg a nemzetpolgár-igazolvány. Erre szükség is lenne: mert ugyan miért kellene párhuzamosan működtetni ugyanazon feladatra (ajánló) szervezeteket? Ezt remélhetően végiggondolják a törvény készítői is, annál is inkább, mert az ajánló szervezetek létrehozása újabb százmilliókat emészthet majd fel.

Hervadó világszövetség

A MÁÉRT-ozásban a kormányzat számára nemcsak az a buli, hogy ezek után azt mondhatja a határon túliak képviselőinek: "ti akartátok ilyenre a törvényt", hanem az is, hogy taccsra vághatta a Magyarok Világszövetségét (MVSZ). Az RMDSZ eleve nehezményezte, hogy Németh Zsolt külügyi államtitkár jó embere, az MVSZ tiszteletbeli elnöke, Tőkés László püspök nyissa meg az értekezletet; Tőkés aztán maga vonult vissza azon indokból, hogy kedden a parlament a Fidesz javaslatára lenullázta az MVSZ költségvetését, és a lét - 237 millió forintot - az Illyés Alapítványhoz csoportosította.

Az MVSZ-t a MÁÉRT-ból is egy mozdulattal hajították ki. Az MVSZ eddig e fórumon a nyugati magyarságot képviselte, november 29-i határozatával a kormány viszont létrehozott egy - egyelőre - fantomszervezetet, a Nyugati Magyar Tanácsot, amelynek tagjait maga a kormány nevezi ki, s amely már nyomulhatott a MÁÉRT-en is. Pontosabban nem csináltak semmit: bólogattak, már ha egyáltalán bementek a terembe. Pedig a tervezet szerint nekik az égvilágon semmi sem jár, mivel a nyugati magyarok nem lesznek jogalanyai a törvénynek.

Az MVSZ-en így a kormány többszörösen is bosszút állt. A májusi küldöttgyűlésen Orbán Viktor ugyanis világosan megmondta, hogy kire (Boross exkormányfőre) kell szavazni, mert ha nem ő lesz az elnök, pénz se lesz. Ennek ellenére is Patrubány Miklós és csapata nyert, akik a kettős állampolgárság legfőbb szószólóivá váltak (lásd: Végjátéki elemek, Magyar Narancs, 2000. június 1.). A költségvetési megvonással a kormánynak egyébként közvetlen befolyása lett a 237 millióra (amin az sem változtat, hogy az Illyés Alapítvány kuratóriumába minden parlamenti párt delegál tagot). Meg arra is, hogy ebből mennyi marad itt a működési és - főleg - az egyéb költségekre: 18, 30 vagy akár 50 százalék-e.

- szerbhorváth -

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.