Megszűnik, pontosabban nem hosszabbítják meg a 2023. december 31-én lejáró szerződéssel létrejött, úgynevezett hibrid modellt a HÉV-vonalak és -járatok, illetve az agglomerációs buszjáratok üzemeltetését illetően – értesült az Index kormányzati forrásokból. Ez azt jelentené, hogy a jövőben
csak a MÁV vagy a Volán által értékesített jegyekkel vagy bérletekkel lehet használni a vonatokat, HÉV-eket és a buszokat Budapesten és az agglomerációban.
A lap emlékeztet rá, hogy 2016. október 28-án jött létre a vonatkozó szerződés az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) jogelődje, valamint Budapest Főváros Önkormányzata között, de a lap szerint a 2022-es elszámolásról nem sikerült megállapodnia a feleknek.
Az Index azt írja, az ÉKM álláspontja szerint Budapest tartozik az állami közszolgáltatónak mintegy 2 milliárd forinttal, és mivel az ÉKM ajánlatát az önkormányzat nem fogadta el, így a 2022. év pénzügyi zárása nem történt meg.
A szerződés megszűnése a gyakorlatban azt jelenti, hogy a Budapest-bérlet sem lesz érvényes a MÁV által üzemeltetett HÉV-vonalakon és a Volánbusz (sárga buszok) járatainak fővároson belüli szakaszaira, mint ahogy az eddig volt. A lap forrása szerint március 1-től nem fogják elfogadni a BKK jegyeit és a Budapest-bérletet ezeken a járatokon, helyette majd egy-egy útra szóló jegyeket lehet venni, vármegye- és országbérleteket, illetve azok 24 órás érvényességű új változatát.
Az Index cikkére válaszul Karácsony Gergely budapesti főpolgármester a Facebookon úgy reagált:
"Remélem ez csak egy vicc. Bár még annak is durva lenne."
Karácsony emlékeztetett rá, hogy a BKK-bérlet hosszú évek óta minden közösségi közlekedési járműre érvényes Budapesten, az emberek a fővárosi és az állami szolgáltatásokat is használhatják, a cégek meg osztoznak a bérletekből származó bevételen, ez változna meg márciustól a kormány szerint, mert innentúl külön bérletet kell majd venni az állami MÁV, HÉV és Volánbusz járatokra Budapesten belül is.
"Bravó. Így kell ostobaságból és kicsinyességből kicseszni sok százezer budapesti és környékbeli emberrel.
Mindenki tudja, hogy ennek pont az ellenkezőjét kellene csinálni: a budapesti és az agglomerációs közösségi közlekedés sokkal szorosabb összekapcsolására lenne szükség. Közös bérlet, egységes utastájékoztatás és összehangolt szolgáltatások helyett azonban járatritkítások, áremelések, visszafejlesztések történnek az állami vonalakon. Maradt még néhány nap, hogy a kormány elfelejtse ezt a badarságot, és visszatérjünk a közös Budapest-bérlet fenntartását szolgáló megállapodáshoz" – fogalmazott a főpolgármester