Index: Márciustól nem lesz érvényes a HÉV- és Volán-járatokra a Budapest-bérlet

  • narancs.hu
  • 2023. december 21.

Belpol

Külön jegyet vagy bérletet kell majd venni a városon belüli járatokra is. Karácsony Gergely szerint csak "kicseszni" akarnak a budapestiekkel. 

Megszűnik, pontosabban nem hosszabbítják meg a 2023. december 31-én lejáró szerződéssel létrejött, úgynevezett hibrid modellt a HÉV-vonalak és -járatok, illetve az agglomerációs buszjáratok üzemeltetését illetően – értesült az Index kormányzati forrásokból. Ez azt jelentené, hogy a jövőben

csak a MÁV vagy a Volán által értékesített jegyekkel vagy bérletekkel lehet használni a vonatokat, HÉV-eket és a buszokat Budapesten és az agglomerációban.

A lap emlékeztet rá, hogy 2016. október 28-án jött létre a vonatkozó szerződés az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) jogelődje, valamint Budapest Főváros Önkormányzata között, de a lap szerint a 2022-es elszámolásról nem sikerült megállapodnia a feleknek. 

Az Index azt írja, az ÉKM álláspontja szerint Budapest tartozik az állami közszolgáltatónak mintegy 2 milliárd forinttal, és mivel az ÉKM ajánlatát az önkormányzat nem fogadta el, így a 2022. év pénzügyi zárása nem történt meg.

A szerződés megszűnése a gyakorlatban azt jelenti, hogy a Budapest-bérlet sem lesz érvényes a MÁV által üzemeltetett HÉV-vonalakon és a Volánbusz (sárga buszok) járatainak fővároson belüli szakaszaira, mint ahogy az eddig volt.  A lap forrása szerint március 1-től nem fogják elfogadni a BKK jegyeit és a Budapest-bérletet ezeken a járatokon, helyette majd egy-egy útra szóló jegyeket lehet venni, vármegye- és országbérleteket, illetve azok 24 órás érvényességű új változatát. 

Az Index cikkére válaszul Karácsony Gergely budapesti főpolgármester a Facebookon úgy reagált:

"Remélem ez csak egy vicc. Bár még annak is durva lenne."

Karácsony emlékeztetett rá, hogy a BKK-bérlet hosszú évek óta minden közösségi közlekedési járműre érvényes Budapesten, az emberek a fővárosi és az állami szolgáltatásokat is használhatják, a cégek meg osztoznak a bérletekből származó bevételen, ez változna meg márciustól a kormány szerint, mert innentúl külön bérletet kell majd venni az állami MÁV, HÉV és Volánbusz járatokra Budapesten belül is.

"Bravó. Így kell ostobaságból és kicsinyességből kicseszni sok százezer budapesti és környékbeli emberrel.

Mindenki tudja, hogy ennek pont az ellenkezőjét kellene csinálni: a budapesti és az agglomerációs közösségi közlekedés sokkal szorosabb összekapcsolására lenne szükség. Közös bérlet, egységes utastájékoztatás és összehangolt szolgáltatások helyett azonban járatritkítások, áremelések, visszafejlesztések történnek az állami vonalakon. Maradt még néhány nap, hogy a kormány elfelejtse ezt a badarságot, és visszatérjünk a közös Budapest-bérlet fenntartását szolgáló megállapodáshoz" – fogalmazott a főpolgármester 

Maradjanak velünk!


Mi a Magyar Narancsnál nem mondunk le az igazságról, nem mondunk le a tájékozódásról és a tájékoztatás jogáról. Nem mondunk le a szórakoztatásról és a szórakozásról sem. A szeretet helyét nem engedjük át a gyűlöletnek – a Narancs ezután is a jó emberek lapja lesz. Mi pedig még többet fogunk dolgozni azért, hogy ne vesszen el végleg a magyar igazság. S közben még szórakozzunk is egy kicsit.

Ön se mondjon le ezekről! Ne mondjon le a Magyar Narancsról!

Vásárolja, olvassa, terjessze, támogassa a lapot!

Figyelmébe ajánljuk

Mint a moziban

Fene se gondolta volna néhány hete, hogy az egyik központi kérdésünk idén januárban az lesz, hogy melyik magyar filmet hány százezren látták a mozikban. Dúl a számháború, ki ide, ki oda sorol ilyen-olyan mozgóképeket, de hogy a magyar film nyer-e a végén, az erősen kérdéses továbbra is.

Talaj

Thomas érzékeny kisfiú, nem kamaszodik még, mint az első szőrszálak megjelenésére türelmetlenül várakozó bátyjai. Velük nem akar játszani, inkább az udvaron egy ki tudja, eredetileg milyen célt szolgáló ládában keres menedéket, s annak résein át figyeli a felnőtteket, szülei élénk társasági életét, vagy kedvenc képregényét lapozgatván a szintén még gyerek (bár történetesen lány) főszereplő helyébe képzeli magát, és sötét ügyekben mesterkedő bűnözőkkel küzd meg.

Felszentelt anyagpazarlás

Ha a művészet halhatatlan, halandó-e a művész? Tóth László (fiktív) magyar építész szerint láthatóan nem. Elüldözhetik itthonról a zsidósága miatt, és megmaradt szabadságát is elvehetik az új hazában, elszakíthatják a feleségétől, eltörhetik az orrát, ő akkor sem inog meg. Hiszen tudja, hogyha őt talán igen, az épületeit nincs olyan vihar, mely megtépázhatná.

Zöld és fekete

A többszörös hozzáférhetetlenség határozza meg Nanna Frank Møller és Zlatko Pranjić frusztráló dokumentumfilmjét. Első ránézésre a téma filmes-antropológiai eszközökkel könnyedén megragadhatónak tetszik. Zenica egy Szarajevótól nem messze lévő kisebbecske város, amelynek határában a világ egyik legnagyobb acélgyárának, az ArcelorMittalnak a kokszolóüzeme terpeszkedik.

Törvénytelen gyermekek

Otylia már várandós, amikor vőlegénye az esküvő előtt elhagyja, így lánya, Rozela házasságon kívül születik. Később Rozela is egyedül neveli majd saját gyermekeit. A három nővér, Gerta, Truda és Ilda egy észak-lengyelországi, kasubföldi faluban élnek anyjukkal, az asszony által épített házban.

Átverés, csalás, plágium

Az utazó kiállítást először 2020-ban Brüsszelben, az Európai Történelem Házában rendezték meg; a magyarországi az anyag harmadik, aktualizált állomása. Az eredetileg Fake or Real címen bemutatott kiállítás arra vállalkozik, hogy „féligazságok és puszta kitalációk útvesztőjében” megmutassa, feltárja a tényeket, az igazságot, amihez „követni kell a fonalat a labirintus közepéig”. A kiállítás installálása is követi a labirintuseffektust, de logikusan és érthetően.

Kire ütött ez a gyerek?

Az 1907-ben született dráma eredetiben a The Playboy of the Western World címet viseli. A magyar fordításokhoz több címváltozat is született: Ungvári Tamás A nyugati világ bajnokának, Nádasdy Ádám A Nyugat hősének fordította, a Miskolci Nemzeti Színházban pedig Hamvai Kornél átültetésében A Nyugat császáraként játsszák.