Irgalmatlan mennyiségű, több százmillió forint közpénzt lapátoltak Vonáék a Jobbik médiájába

  • Nagy Gergely Miklós
  • 2017. május 24.

Belpol

A Jobbik pártalapítványa ma már elsősorban az Alfahírre és az N1TV-re koncentrál.

Igen érdekes változásra lettünk figyelmesek, amikor a Jobbik pártalapítványának 2015-ös és 2016-os költéseit nézegettük, miután az erre irányuló közérdekű adatigénylésünket a párt időben teljesítette.

Korábban az atlatszo.hu térképezte fel a párthoz köthető holdudvart, amely a pártalapítvány által szétosztott közpénzből részesült. Már ekkor is jelentős összegeket kapott a Jobbikhoz köthető médiát (Alfahír, Barikád) kiadó alapítvány, illetve kft., de ekkoriban még volt olyan év, hogy több tízmilliós támogatást kapott a Hatvannégy Vármegye Alapítvány, vagy a Baranyi Tiborhoz köthető Attila Népfőiskola, többször támogatták Budaházy Edda különböző projektjeit, ahogy jutott Horthy-szoborra, de számos tanulmányra és egyéb kisebb rendezvényre is. Azaz a szélsőjobboldali szubkultúra radikális, extrém figurái is jelentős támogatásoknak örülhettek éveken át Vona Gáboréktól.

false

 

Fotó: MTI

2012-ben 88 különböző címen osztottak ki kisebb-nagyobb támogatásokat, 2016-ban már csak 16 címen, és abból is három a Kiegyensúlyozott Médiáért Alapítványhoz (KMA) ment.

Az Alfahírt és az N1TV-t kiadó alapítvány 2015-ben és 2016-ban az alábbi címen és mennyiségben kapott a közpénzből adakozó pártalapítványtól támogatást:

– 2015, működési támogatás: 89,7 millió forint

– 2015, az N1 internetes tévé működési támogatása: 12,6 millió forint

– 2016, működési támogatás: 129,9 millió forint

– 2016, határon túli magyar médiumok támogatása: 14 millió forint

– 2016, működési támogatás: 5,5 millió forint

Az elmúlt két évben a KMA a Jobbik pártalapítványától összesen 251,7 millió forintot kapott. Ha ehhez hozzávesszük azt, hogy a Barikád c. hetilapot kiadó Magyar Hírek Kft. 2015-ben 13,5, míg 2016-ban már 18 millió forintot kapott (azaz az elmúlt két évben 31,5 milliót), akkor egyértelműen látszik, hogy míg korábban a Jobbik pártalapítványa a szélsőjobboldali szubkultúrát szinte teljesen lefedő támogatási hálózatot dolgozott ki (amelyben jutott fesztiváloknak, iskoláknak, zenekaroknak és különböző konferenciáknak stb.), a tavalyi adatok már azt mutatják, hogy a közelmúltban sokkal koncentráltabban fókuszáltak a párthoz köthető médiára, a korábban szórtabb támogatási rendszer kárára.

2016-ban a kiosztott összesen közel 190 millió forintból 167,5 millió, azaz a teljes támogatás több mint 88 százaléka ment a párthoz köthető médiába. Magyarán a Jobbik pártalapítványa ma már elsősorban a sajtójára költ, ez lett a támogatási rendszer első számú prioritása.

A megváltozott támogatási rendszer egyik vesztese a Hatvannégy Vármegye Alapítvány, ugyanakkor tavaly ismét jelentősebb támogatási összeget kapott a Kurul-táj (5 millió forint), az EMI-tábor (3,5 millió forint) vagy a Magyar Hüperion (3,77 millió), bár ezek az összegek eltörpülnek a médiára fordított százmilliók mellett.

(A Jobbikhoz köthető pénzekről olvashat a csütörtökön megjelenő Magyar Narancsban, ahol külön cikkben foglalkozunk a szélsőjobboldalon tapasztalható politikai mozgolódással.)

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)