Az Orbán család cégeinek a köveiből épül a közpénzből megújuló Nemzeti Lovarda

  • Bagyinszki D.
  • Magyar K.
  • 2017. május 24.

Belpol

A miniszterelnök családjához tartozó Nehéz Kő kamionjai hordják a köveket a Keleti pályaudvarhoz közeli munkaterületre. A lovarda átépítésére az állam eddig közel hárommilliárd forintot adott, de nem csak ebből jut Orbán Győzőéknek, akik több más, szintén közpénzből finanszírozott építkezéshez is beszállítanak. Ízelítő a csütörtöki lapszámunkból.

A miniszterelnök családjának gánti és hahóti bányavállalkozásai a szocialista kormányok alatt sem termeltek rosszul, de a 2010-es hatalomváltást követően – és különösen az utóbbi néhány évben – látványos gyarapodásnak indultak. Orbán Viktor szülei, továbbá két testvére, Orbán Áron és ifj. Orbán Győző tulajdonában több vállalkozás is van, amelyek elsősorban bányászattal, szállítmányozással és betonelemek előállításával szerzik hatalmas bevételeiket. Bányászattal, a betonelemek előállításával és szállítmányozással a három legnagyobb vállalkozás, a Dolomit Kőbányászati, a Nehéz Kő Kereskedelmi, Logisztikai és Szállítmányozó, valamint a Gánt Kő és Tőzeg Kft. foglalkozik. A cégcsoport által kitermelt kövek és legyártott betonelemek szállításáért elsősorban a Nehéz Kő felel, bár a tevékenységi körök nem választhatók szét egyértelműen, hiszen a Dolomithoz, illetve a Gánt Kő és Tőzeghez hasonlóan ez a vállalkozás is folytat bányászati tevékenységet. A három legnagyobb cég 2015-ös nettó árbevétele átlépte az 5,2 milliárd forintot, miközben ugyanez a mutató a 2010-es kormányváltás évében még „csak” 1,9 milliárd forint volt. A 2015. év után 2,2 milliárd forintnyi osztalékot vehettek ki a cégekből – ez az összeg annak fényében is figyelemre méltó, hogy 2010 és 2015 között a maguknak megszavazott osztalék összesen volt 3,93 milliárd forint, amely azért szintén szép summa.

Néhány kósza hírből évek óta lehet hallani arról, hogy az elsősorban bányászati tevékenységből származó több milliárd forint éves árbevételeket lehetetlen ebben az ágazatban elérni nagy állami, olykor uniós milliárdokból finanszírozott építkezéseken való részvétel nélkül. Mindezt azonban nem könnyű bizonyítani, mivel az Orbán-cégek nem közbeszerzések győzteseiként, hanem ilyenek beszállítóiként jelennek meg, így a miniszterelnöki famíliához köthető vállalkozások nem találhatók meg a nyilvános adatbázisokban. Ennek ellenére a volt, illetve a jelenlegi versenytársaktól és az Orbán-féle vállalkozások üzletfeleitől származó információink, a hónapok óta tartó saját kutatásaink, valamint a Direkt36 közelmúltban közölt értesülései is igazolják, hogy nagyot fordulhatott a világ a miniszterelnökkel, aki 2001-ben, az első Fidesz-kormány ideje alatt még azt nyilatkozta: személyesen kérte arra édesapját, ne szállítson követ állami nagyberuházásokhoz. Persze, akkoriban is többen megkérdőjelezték, hogy tényleg nem vittek-e – az viszont biztos, hogy az utóbbi években és jelenleg is több állami nagyberuházás beszállítója az Orbán család valamely vállalkozása.

Gánti kő a lovardánál

Megjött Orbánék kamionja

Megjött Orbánék kamionja

Fotó: Bagyinszki Dániel

Az Orbán Győzőékkel üzleti kapcsolatban álló és a vállalkozásaik működését ismerő informátoraink megneveztek számos olyan állami építkezést, amelyre beszállítanak a miniszterelnök családjához köthető vállalkozások. Ezek közül többet hosszas nyomozás után mi is igazolni tudtunk, így derítettük ki, hogy a gánti bányából folyamatosan hordják a köveket a budapesti Nemzeti Lovarda felújításához. A Keleti pályaudvar melletti átépítést Mészáros Lőrinc gyermekeinek cége, a Fejér B.Á.L. Zrt. és a miniszterelnök vejével, Tiborcz Istvánnal is üzleti kapcsolatban álló Paár Attila résztulajdonában lévő West-Hungária Bau Kft. alkotta konzorcium végzi. A lovarda felújítását eredetileg 1,8 milliárd forintra becsülte a közbeszerzést kiíró Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt., végül Mészárosék 2,54 milliárdért nyerték el a megbízást, amelyet idén áprilisban még ki kellett egészíteni 300 millió forinttal, így az eredetileg tervezettnél már több mint egymilliárddal magasabbak a költségek – ebből a pénzből jut Orbán Győzőéknek is.

Borítják a követ

Borítják a követ

Fotó: Bagyinszki Dániel

Sokáig figyeltük a Nehéz Kő Kft. kamionjait, amelyek a gánti telephelyről az elmúlt időszakban folyamatosan hordták a követ a készülő lovardához. Volt, hogy a Kerepesi út melletti munkaterületre kettesével érkeztek a kőszállítók, amelyek leborították a köveket, és már fordultak is. Hogy pontosan mióta és mennyi követ rendeltek Orbánéktól, nem tudni, a miniszterelnök családjához köthető cégek lapzártánkig nem reagáltak a megkeresésünkre. Azt sem tudtuk meg, hogy a lovardához tartozó építési területen heverő rengeteg betonelem is Gántról származik-e, de talán okosabbak leszünk, ha belenézhetünk majd a projekt dokumentumaiba, az ezzel kapcsolatos hivatalos igénylést ugyanis elindítottuk.

Már fordul is a következő körre

Már fordul is a következő körre

Fotó: Bagyinszki Dániel

Nem csupán a lovardához szállítanak jelenleg Orbán Győzőék, a csütörtökön az újságárusokhoz kerülő Magyar Narancsban bemutatunk több olyan, jelenleg is futó állami nagyberuházást, amelyeknél az elmúlt hónapokban megjelentek a miniszterelnök családjához köthető vállalkozások. Cikkünkből az is kiderül, hogy nemrég újabb értékes bányaterülethez jutottak Orbán Győzőék, de írunk arról is, hogyan koptak ki a versenytársak a hahóti tőzegbányájuk mellől.

A cikk a Transparency International Magyarország oknyomozó újságírói mentorprogramjának keretében készült.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.