„Iszonyatosan veszélyes, amit ezek itt csinálnak” – Megszólalt Kaltenbach Jenő, a kereszt-visszaadási hullám elindítója

  • narancs.hu
  • 2016. augusztus 30.

Belpol

„Megláttam a hírt, és azonnal felment bennem a pumpa.”

Interjút adott nyomtatott kiadásunknak Kaltenbach Jenő, a nemzeti és etnikai kisebbségi jogok volt országgyűlési biztosa. A Bayer Zsolt kitüntetése elleni tiltakozási mozgalom elindítója az érdemrendje visszaadásáról és az államilag gerjesztett gyűlöletről beszélt lapunknak.

Magyar Narancs: Elsőként adta vissza a korábban kapott állami elismerését annak hírére, hogy Bayer Zsolt is megkapta a Magyar Érdemrend Lovagkeresztjét. Amikor tudomást szerzett erről, már indult is a vitrinhez?

Kaltenbach Jenő: Megláttam a hírt, és azonnal felment bennem a pumpa. Azt gondoltam, ez az a pont, amikor már nem lehet hallgatni. A magamfajtának nincs olyan sok lehetősége a tiltakozásra, így arra jutottam, hogy ha én nem akarok abba a társaságba tartozni, amelyben Bayer Zsolt is ott van, lépnem kell.

MN: Sejtette, hogy nem lesz egyedül?

KJ: Ez spontán cselekedet volt. Azóta látom, hogy voltak olyanok, akiknek szintén a visszaadás volt az első gondolatuk, de végül nem ezt tették – maximálisan tiszteletben tartom a döntésüket, de nem értek velük egyet, mert itt most nem jogi csűrcsavarásokba kell belemenni, ez egy tiltakozás, ahol elsősorban a rendszer anomáliáiról van szó. Bayer másodlagos, ő csak a hasznos idióta szerepét látja el. Az a rendszer, amely egy ilyen gesztust tesz, maga is osztozik azokban a nézetekben, amelyeket Bayer Zsolt képvisel, vagyis rasszista, uszító, kisebbségellenes, erkölcstelen, és a jelzőket lehetne tovább sorolni. Iszonyatosan veszélyes, amit ezek itt csinálnak. Azt hiszik, hogy vissza tudják tuszkolni majd a szellemet palackba, miközben a fokozódó gyűlöletet egy idő után nem lehet kézben tartani. Csak meg kell nézni a különböző fórumokat: valami olyan rettenetes gyűlöletkultúra kezd itt kialakulni, aminek a vége csakis az erőszak lehet.

Az interjú maga teljességében a csütörtökön megjelenő nyomtatott Magyar Narancsban lesz olvasható.

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.