Itt a harmadik Gyurcsány-kormány

Középső sor, előre fuss!

  • M. László Ferenc
  • 2008. május 8.

Belpol

Hat új miniszterrel vág a kisebbségi kormányzásnak a harmadik kabinetjét rapid gyorsasággal felállító Gyurcsány Ferenc. A tárcavezetők kiválasztása és a kormányszerkezet átalakítása a miniszterelnök megerősödését eredményezte, ám továbbra sem látni, hogy a pártelnök és a szocialista vezérkar milyen stratégiával, programmal kívánja kimozdítani az MSZP-t a népszerűségi mélypontról.

"Fejlődés, nyugodt, kiszámítható gyarapodás, a folyamatok minőségének javítása, egyes részelemek reformja válik meghatározóvá, ehhez kerestük a szerkezetet és az embereket. Új időszak következik, de nem új kormányprogrammal, hanem az eredeti, 2006-os program új fejezetével" - magyarázta Gyurcsány Ferenc hétfői blogbejegyzésében, milyen szempontok vezérelték a kormányátalakítást, illetve miért nincs új programja az SZDSZ kiválása után kisebbségbe került harmadik kabinetjének.

Egy nappal a koalícióból való kilépést szentesítő liberális küldöttgyűlés után (lásd: Ugrás a kismedencébe, Magyar Narancs, 2008. május 1.) a kormányfő már elő is állt az új kormányszerkezettel, és megnevezte a tárcák élére szánt minisztereket, államtitkárokat. A megüresedett és az újonnan kreált posztokat a miniszterelnök-pártelnök

hozzá hű

középkáderekkel, szakpolitikusokkal töltötte fel, lezárva ezzel azt a folyamatot, amit a március 29-i pártértekezleten indított el. Míg a Syma csarnokbeli szónoklatával ismét elnyerte a tagság szimpátiáját, a jelenlegi kormányátalakítással azokat a megyei vezetőket állította maga mellé, akik nem is olyan rég még elégedetlenkedtek a párt népszerűségvesztése, a kabinet politikája miatt. Ezzel egy időben levezette az elnökségen belüli feszültségeket is: hetekig napirenden tartotta a teljes tisztújítás ötletét - mondván, hogy nyilvános viták keretében rendezzék az ellentéteket -, ám a posztjaik elvesztésétől tartó elnökségi tagok néhány kivétellel ellenezték a kongresszus előrehozatalát.

Bár az április 28-i bejelentés előtt semmi sem szivárgott ki a kormányátalakítás részleteiről - legfeljebb találgatások jelentek meg a sajtóban -, a miniszterek bemutatását megelőző héten már zajlott a munka. Gyurcsány szűk körben folyamatosan egyeztetett, majd az utolsó napokban a frakció munkacsoportjait is bevonta az előkészületekbe. "A politikai illem megkövetelte, hogy addig ne vigyük a nyilvánosság elé a kormányátalakítás ügyét, amíg a szabad demokraták hivatalossá nem teszik kilépésüket" - nyilatkozta a Narancsnak Lendvai Ildikó, a szocialista képviselőcsoport vezetője. Információink szerint a miniszterelnök az egyeztetések alatt végig kompromisszumkésznek mutatkozott, volt olyan tárca, melynek vezetőségét végül a munkacsoportok alakították ki - igaz, a teljes frakció csak a hivatalos bejelentés napján értesült a szerkezetátalakításról és a személyekről. Úgy tudjuk, az átszervezéseknél a kormányfő tanácsadójának, Sárközy Tamás jogászprofesszornak az észrevételeit is figyelembe vették - a minisztériumi feladatkörök átcsoportosításához ő szállított szakmai háttéranyagot.

Az előkészítés ellenére a kinevezések több esetben komoly meglepetést okoztak. Gyenesei István független képviselő jelölése az önkormányzati tárca élére enyhe morgolódást váltott ki a frakcióban. Voltak, akik arra számítottak, hogy Lamperth Mónika veszi vissza a terület irányítását, vagy legalábbis párton belüli szakpolitikus kapja meg a minisztériumot. Többen úgy vélik, Gyurcsány a kinevezéssel csak Gyenesei szavazatát biztosította be a parlamentben. A szocialista képviselőket végül Jauernik István, az önkormányzati és területfejlesztési bizottság elnökének államtitkárrá emelése nyugtatta meg. "A képviselőtársaim megértették Gyenesei jelölésének üzenetét: a zömében jobboldali vezetésű önkormányzati szféra egy konszenzusteremtő civil minisztert kap, aki Somogy megyében számos alkalommal bizonyította, hogy képes még a Fidesszel is együttműködni" - elemezte a helyzetet a párt egyik prominense. Ennek némileg ellentmond, hogy a jobboldali sajtó a napokban máris nekiment Gyeneseinek, arról cikkezve, hogy a somogyi közgyűlés elnöke túl nagyvonalúan bánt a közpénzekkel. Egyes szocialista politikusok pedig azt vetik a miniszterjelölt szemére, hogy a Somogyért Egyesület vezetőjeként jelentékeny szerepet játszott a helyi baloldal meggyengítésében, ráadásul most olyan megyei nagyágyúkat szorított háttérbe kormányzati szinten, mint Lamperth vagy Kolber István.

Úgy tudjuk, az is feszültséget okozott a frakcióban, hogy az előkészítés során fölmerült, Oláh Lajos lesz a zöld tárca vezetője. Az MSZP hajdú-bihari elnöke évek óta Gyurcsány lelkes híve, a Mozaik Klub alapítója, a miniszterelnököt támogató Progresszív Platform alelnöke. A kormányfő azt is számon tartja, hogy Oláh a 2006-os kampányban jól vizsgázott, több megyei kerületet is elhozott Kósa Lajosék orra elől - nem beszélve a fideszes őrvárosba szervezett, nagy feltűnést keltett szocialista kampányfesztről (lásd: A kilenclyukú sajt, Magyar Narancs, 2006. április 20.). Ennek ellenére a képviselők egy része szakmailag felkészületlennek tartotta (egyetlen törvényjavaslat fűződik a nevéhez: a lebomló műanyag zacskókról szóló, néhány hete benyújtott tervezet), így végül csak az államtitkári széket kapta. Főnöke Szabó Imre lett, aki szintén nem tud jelentős "zöld múltat" felmutatni (1996-2002 között a párt környezetvédelmi tagozatának vezetője volt). A kormányfő nyilatkozataiban az új miniszter civil kapcsolatait emelte ki: Szabó tavaly óta a Természetbarát Szövetség elnöke. Míg Oláh révén a pártelnök a hajdú-bihari szervezetet, Szabó Imre kinevezésével a Pest megyei szocialistákat nyerte meg, márpedig egy esetleges tisztújító kongresszuson a két megye küldöttei igen sokat nyomnak a latban.

Hasonló megfontolások játszhattak közre Szűcs Erika jelölésekor is. Az új szociális és munkaügyi miniszter Borsod-Abaúj-Zemplén megye egyik erős embere, Miskolc alpolgármestere. Kormányzati forrásaink szerint Szűcs mellett szólt még közgazdász végzettsége és a nagy munkanélküliségtől sújtott megyében nyújtott szakmai teljesítménye is. Ráadásul a miniszterelnök mindenképpen ragaszkodott hozzá, hogy az új kabinetben ne legyen kevesebb nő, mint a koalíciós időszakban - jelenleg mindösszesen két női tagja van a kormánynak. Szűcsöt a szociálpolitikát szívügyének tartó Kiss Péter is támogatta, annak ellenére, hogy szívesebben látta volna pártfogoltját, Simon Gábort a minisztérium élén.

A miniszterelnök párton belüli kritikusai úgy vélik, a Gyurcsány emberének számító Bajnai kezében túl nagy hatalom összpontosul. A bírálatok részben alaptalanok, hiszen a miniszterelnök az MSZP-nek kedvezett, amikor Burány Sándort, a párt budapesti szervezetének elnökét jelölte a Nemzeti Fejlesztési és Gazdasági Minisztérium egyik államtitkári posztjára. "Az új közlekedési tárca

az igazi csúcsminisztérium:

oda kerültek az autópálya-építések, a MÁV, a Volán társaságok, az energetika, márpedig Szabó Pál kinevezését mindenki örömmel fogadta, nem beszélve Puch László leköszönő pártpénztárnok államtitkári megbízatásáról" - magyarázta az egyik szocialista forrásunk, hogy a párt számára mégsem annyira kellemetlen a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) átalakítása. Az MSZP-ben sokra tartják Szabónak a Magyar Posta Zrt. élén nyújtott teljesítményét: a nagyszabású létszámleépítést ugyanis nem követték sztrájkok. Kérdés, miniszterként hogyan birkózik meg a közlekedési szakszervezetekkel, miként arra is számíthat, hogy a túl drága postásbicikli-tendert az ellenzék még sokszor a fejére olvassa.

A legkisebb meglepetést Székely Tamás egészségügyitárca-vezető kinevezése okozta - a sajtó április közepe óta potenciális miniszterként tartotta számon. Az Országos Egészségbiztosítási Pénztár főigazgatója már kinevezése előtt jól teljesített: néhány hét alatt tető alá hozta a szakmai szervezetekkel a háziorvosi rendszer finanszírozásáról szóló megállapodást. Molnár Károly is könnyen vette az akadályokat: a Rektori Konferencia elnökeként a tandíj legfőbb támogatója volt, jelentős szerepet játszott abban, hogy az elmúlt két évben a felsőoktatás feszültségmentesen működött. Forrásaink szerint a kutatás-fejlesztés (k+f) minisztériumi rangra emelésével, illetve a fejlesztési tárca kialakításával a miniszterelnök a jövőbeni kormánypolitika fő csapásirányait jelölte ki. Ugyanakkor egy nagyobb költségvetéssel bíró k+f-minisztérium jelentős ellensúlyt képezhet a nehézkes, reformok elől elzárkózó Magyar Tudományos Akadémiával szemben. (Az MTA rövidesen elnököt választ, a legesélyesebb jelölt Pálinkás József, az Orbán-kormány oktatási minisztere.)

A kormányátalakítással egy időben Gyurcsány a pártszervezeten is jelentős változtatásokat hajtott végre - valósággal bebetonozta magát a pártelnöki tisztségbe. A Szekeres Imre támogatottjának számító Lamperth Mónika kormányból való kitessékelése már többször fölmerült az elmúlt három évben, ám eddig a párt sikerrel verte vissza a kísérleteket. Információink szerint a kormányfő eredetileg nem szánt más posztot a menesztett miniszternek, ám utólag meggondolta magát: felkérte elnöki kabinetfőnöknek (az új tisztséget lapzártánk után foglalja írásba az elnökség). Feladata a pártélet szervezése lesz - igaz, ebben a feladatkörben már többen is jeleskednek: Szekeres és Juhász Ferenc elnökhelyettesek, illetve Butor Klára pártigazgató. Úgy tudjuk, Juhász a hatásköri zűrzavart kifogásolva az egyik elnökségi ülésen lemondott, csakhogy lemondását a vezetőség nem fogadta el. Szintén a nagyszabású átszervezés pikantériája, hogy míg Simon Gábor a szociális tárcánál Szűcs Erika beosztottja, a választmányban az államtitkár a miniszter elöljárója.

Egy nappal a jelöltek bemutatása után fölmentését kérte az Önkormányzati Minisztérium államtitkári tisztségéből Ujhelyi István, az MSZP alelnöke. Az index.hu-nak adott interjújában azt mondta, azért távozik, mert "sem a pártelit, sem a pártelit által folyamatosan űzött miniszterelnök" nem akarja a szövetségesévé tenni. Bár nyilatkozataiban cáfolta, hogy miniszteri ambíciói lennének, több szocialista forrásunk szerint nem vette jó néven pozíciója meggyengítését. Jauernik személyében társat kapott, ráadásul úgy hírlik, a tárcavezető - Gyenesei több évig volt az Olimpiai Bizottság alelnöke - a sportügyeket magához fogja vonni. "Még ha nem is érintett a Zuschlag-ügyben, mégiscsak János főnöke volt a FIB-ben. Ha még bent is marad a Gyurcsány-kormányban, túlságosan elhasználódik a következő kongresszusig, márpedig István elég ambiciózus önérvényesítő" - vázolta egy elnökségi forrásunk Ujhelyi esetleges motivációit.

Meglepő fordulat

Puch László távozása is: a pénztárnoki teendőket tíz éve ellátó szürke eminenciás maga kérte felmentését és államtitkári kinevezését. "Puch csapatjátékos, de az utóbbi években egyre csökkent a vezetőségen belüli támogatottsága, belefáradt a konfliktusokba" - mondta a Narancsnak egy szocialista potentát. Egyelőre a pénzügyeket a párt könyvelője intézi - a pénztárnok választott tisztviselő, a választmány, illetve a kongresszus dönthet a betöltéséről vagy a tisztség megszüntetéséről -, de a miniszterelnök kabinetfőnökének irányításával már elkészült egy új normatívaalapú, teljesítményértékelő finanszírozási rendszer, ami átláthatóbbá teszi a források szétosztását. Persze új kampányfinanszírozási törvény nélkül a belső szabályozás nem sokat ér - s bár a tervezetet néhány hete leporolták a parlamentben, a Fidesz biztosan nem fogja egy kétharmados sikerhez hozzásegíteni a kisebbségbe került kabinetet. Így viszont kérdés, hogy megéri-e a pártelnöknek közvetlenül felügyelni e "piszkos" területet.

Az átalakítás látszólag legnagyobb vesztese a kormányfő politikáját az utóbbi hetekben többször nyilvánosan bíráló (lásd: "Úgyis összekényszerülünk, nincs mese", Magyar Narancs, 2008. április 24.) Baja Ferenc. Noha a Miniszterelnöki Hivatal államtitkára minden korábbinál nagyobb súlyt kapott az informatika területén, pártbéli tisztségeiről lemondatták: miután átadta a Táncsics Alapítvány vezetését Lamperthnek, már nem vehet részt az elnökségi üléseken sem (igaz, szavazati joga korábban sem volt). "A pártelnök jelezte, hogy dinamizálni szeretné az MSZP működését, ezért a Táncsicsot ugyanannak az embernek kell irányítania, aki ezt a dinamizálást előkészíti. A szándék jó, támogatom" - nyilatkozta lapunknak a Szocialista Platform elnöke.

Az átszervezéseket követően már csak egy kényelmetlen teendő marad hátra: el kell takarítani valahogy a kisebbségi kormány útjából a pénztártörvényt: mivel a módosításokhoz szükséges többség nem garantálható, a szocialista frakció napokon belül visszavonja a teljes tervezetet. Az április 29-i frakcióülésen a miniszterelnök azzal nyugtatta a képviselőket, hogy rövidesen befutnak a fejlesztési pénzek, beindul a gazdaság, ami életszínvonal-emelkedést hoz magával - a hangulat megváltozása pedig segít kimozdulni a népszerűségi mélypontról. "Gyurcsány a párton belül kétségtelenül megerősödött, de mi a helyzet az MSZP-n kívül? Erre a kérdésre sajnos még nem született érdemi válasz. Egy másodosztályba lecsúszott focicsapatnak nem az edző megerősítésével kéne bíbelődnie, hanem a taktika és stratégia kidolgozásával" - értékelte a helyzetet a párt egyik vezető politikusa.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.