Jakab Péter: Kevés szövetségesem volt, aki soha nem akart átverni, az egyik Gyurcsány Ferenc

  • narancs.hu
  • 2024. december 25.

Belpol

A sok-sok gyurcsányozás mellé évvégére befért egy ritkán hallott elismerő szó is a DK elnökéről.

Azt, hogy Jakab Péter vezetése alatt a Jobbik hogyan talált egymásra Gyurcsány Ferenc DK-jával, talán hosszú évek múlva fogják tudni megfejteni azok a történészek, akik a politikatörténelem kevésbé jelentős, de annál meglepőbb fordulataival foglalkoznak, de minden jel szerint megtörtént a történet kiteljesedése: Jakab Péter már a Jobbikból kitéve, de akkorát dicsért Gyurcsányon, amekkorát a magyar politikai palettán valószínűleg senki a saját párttagjain kívül az elmúlt 14 évben. Jakab megkapta Gyurcsány álnéven írt krimijét, amit nemcsak dedikált, de dicséretet is adott („Nagyra becsülve Pétert, a Jakabot”), úgyhogy maga Jakab is tett egy tiszteletkört: „Na, ez a karácsonyi ajándék valóban meglepett, nagyon köszönöm! Fene gondolta, hogy egyszer Gyurcsány Ferenc fog rólam, nekem ilyet kedves szavakat írni. Bevallom, kevés politikai szövetségesem volt, aki soha nem akart átverni, hátbaszúrni, és az egyik Ferenc volt” - írta ki Facebookra a jelenleg a Nép Pártján nevű formációval mérsékelt sikerrel pártot építő politikus, hozzátéve, hogy a másik talán a pápa.

Jakab és Gyurcsány szövetsége még a 2021-es ellenzéki előválasztás során lett látványos, amikor a DK és a Jobbik midnenkit meglepve gyakorlatilag felosztotta egymás közt a választókerületeket. A viszonyt tovább erősítette, hogy mindketten legendásan rossz viszonyban voltak a közös jelöltként befutott Márki-Zay Péterrel. Jakab az összefogás által csúnyán elbukott választás után mindenkit meglepve találta magát a Jobbikon kívül, jelenleg főleg Miskolcon és környékén próbálkozik helyi politizálással, aminek eddigi legerősebb eredménye az volt, hogy többek közt az ő saját jelöltjüknek köszönhetően tért vissza a Fidesz a város önkormányzatába. Az általa alapított Nép Pártán szeretett volna az EP-választáson is indulni, de végül nem sikerült összegyűjtenie a 20 ezer aláírást. A DK azóta is kitart Gyurcsánnyal és persze jobban áll, bár az EP-választáson ők is nagyon alulteljesítettek, jelenleg pedig már öt százalék körülre mérik őket az ezzel foglalkozó cégek.

 

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. Szerzői jogi okokból ez a terv nem valósulhatott meg, külön-külön azonban mindhárom dráma megjelent. A most kiadott gyűjteményes kötetben az Asztalizene és a Jeremiás… mellett két későbbi dráma, az Epifánia királynő (2017) és a szerző halála előtt nem sokkal született címadó mű, a Szodomában kövérebb a fű (2019) olvasható.

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.