Miért késik az elektromos átállás?

Jobb a füst

Belpol

Némileg megakadni látszik a közúti közlekedés még néhány éve is elkerülhetetlennek vélt villamosítása. A fejlemények komolyan érinthetik a Magyarországra (is) települt gyártók helyzetét.

Több szempontból is elkerülhetetlennek látszott az utóbbi évtizedekben a közúti közlekedés elektromos átállítása. Előbb a gyorsan elfogyó fosszilis üzemanyag réme hajtotta volna az elektromos járművek előretörését, majd miután kiderült, hogy a nem is véletlenül alábecsült olajtartalékoknak hála, messze még a beszakadás előtti olajcsúcs, egy az előbbinél érdemibb ok, a klímapánik vált a legfontosabb kényszerítő erővé. Az aggodalmak vezérelte klímastratégiák megszületését, a közvéleményben mutatkozó fordulatot látva a nagy járműgyártók is sorra rukkoltak elő nagyszabású (és néha hajmeresztőnek tűnő) programjaikkal – amelyekből most egymás után vesznek vissza.

A Volkswagen-csoporthoz tartozó Porsche két hete jelentette be, hogy az eredeti tervekhez képest mégsem tervezi, hogy házon belül gyártson akkumulátorokat elektromos autókhoz (leginkább a sajátjaihoz). A cég a villanyautók vártnál lassabb terjedésével, valamint az amerikai és kínai piac nehézségeivel indokolta döntését. Ahogyan arról például a G7 portál minapi gyűjtése (lásd keretes írásunkat) is beszámolt, a hátunk mögött hagyott tavaszi-nyári szezonban számos nagy autógyártó határozott úgy, hogy alaposan visszavesz a tempóból, és enged az elektromos átállásra vonatkozó ambiciózus terveiből is.

Megjegyzendő, hogy az Európai Autógyártók Szövetségének (ACEA) friss adatai szerint az év első hét hónapjában a villanyautók és a tölthető hibridek forgalma 24, a nem tölthető hibrideké pedig 17 százalékkal nőtt, miközben a teljes piac 0,7 százalékkal csökkent – a villanyautók piaci részesedése 15,6 százalék volt. Ez az adatsor némileg ellentmond annak, hogy a cégek stratégiai fordulatának egyetlen oka az lenne, hogy a vásárlók elfordultak az e-autóktól.

Az európai autógyártók a minap levelet írtak az Európai Bizottság elnökének a szeptember 12-én (lapzártánk után) esedékes találkozójuk előtt. Ebben amellett érveltek, hogy a belső égésű motoros modellek eladására vonatkozó uniós tiltás 2035-ös határideje nem tartható. A bizottság ebben korábban rugalmas volt, de nem egyértelmű, hogy az iparági nyomás hatására is tovább lazítanak-e a szabályokon.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

A mókamester

„Mindenki nyugodjon le. Újra jó a víz Fehérváron” – közölte Takács Péter a Facebookon, egy szurikátát ábrázoló mémmel illusztrálva. Ez nagyjából azt jelenti, hogy eleve valami piti ügyről, műbalhéról volt szó.

A lélekkufárok

„Felkérjük Kuminetz Gézát (rektor atya – a szerk.), hogy tartsa fenn a dékán fegyelmi döntését, és szükség esetén követelje meg azon oktatók önkéntes távozását, akik tartósan aláássák az intézmény keresztény identitását” – áll a CitizenGO nevezetű „ultrakonzervatív” (lefordítva: bigott) lobbiszervezet hazai lerakatának augusztus 28-án kelt, Megvédjük a keresztény oktatás szabadságát a Pázmányon! című petíciójában.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”