Több szempontból is elkerülhetetlennek látszott az utóbbi évtizedekben a közúti közlekedés elektromos átállítása. Előbb a gyorsan elfogyó fosszilis üzemanyag réme hajtotta volna az elektromos járművek előretörését, majd miután kiderült, hogy a nem is véletlenül alábecsült olajtartalékoknak hála, messze még a beszakadás előtti olajcsúcs, egy az előbbinél érdemibb ok, a klímapánik vált a legfontosabb kényszerítő erővé. Az aggodalmak vezérelte klímastratégiák megszületését, a közvéleményben mutatkozó fordulatot látva a nagy járműgyártók is sorra rukkoltak elő nagyszabású (és néha hajmeresztőnek tűnő) programjaikkal – amelyekből most egymás után vesznek vissza.
A Volkswagen-csoporthoz tartozó Porsche két hete jelentette be, hogy az eredeti tervekhez képest mégsem tervezi, hogy házon belül gyártson akkumulátorokat elektromos autókhoz (leginkább a sajátjaihoz). A cég a villanyautók vártnál lassabb terjedésével, valamint az amerikai és kínai piac nehézségeivel indokolta döntését. Ahogyan arról például a G7 portál minapi gyűjtése (lásd keretes írásunkat) is beszámolt, a hátunk mögött hagyott tavaszi-nyári szezonban számos nagy autógyártó határozott úgy, hogy alaposan visszavesz a tempóból, és enged az elektromos átállásra vonatkozó ambiciózus terveiből is.
Megjegyzendő, hogy az Európai Autógyártók Szövetségének (ACEA) friss adatai szerint az év első hét hónapjában a villanyautók és a tölthető hibridek forgalma 24, a nem tölthető hibrideké pedig 17 százalékkal nőtt, miközben a teljes piac 0,7 százalékkal csökkent – a villanyautók piaci részesedése 15,6 százalék volt. Ez az adatsor némileg ellentmond annak, hogy a cégek stratégiai fordulatának egyetlen oka az lenne, hogy a vásárlók elfordultak az e-autóktól.
Az európai autógyártók a minap levelet írtak az Európai Bizottság elnökének a szeptember 12-én (lapzártánk után) esedékes találkozójuk előtt. Ebben amellett érveltek, hogy a belső égésű motoros modellek eladására vonatkozó uniós tiltás 2035-ös határideje nem tartható. A bizottság ebben korábban rugalmas volt, de nem egyértelmű, hogy az iparági nyomás hatására is tovább lazítanak-e a szabályokon.
A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!