Kiszervezte a kormány a magyar felsőoktatás ötödét

Jönnek a megváltók

Belpol

Nagyobb botrány csak az SZFE-n lett a felsőoktatási „modellváltásból”, pedig a minisztérium által kinevezett, megbízható emberekkel feltöltött kuratóriumok mindenhol visszavágták az egyetemek autonómiáját.

A szélesebb közvélemény a Színház- és Filmművészeti Egyetem (SZFE) tiltakozása nyomán értesülhetett Palkovics László innovációs és technológiai miniszter kedvelt projektjéről, a felsőoktatási modellváltásról. A kormány szeptember 1-jével adta át az SZFE fenntartói jogait egy állami alapítású vagyonkezelő alapítványnak, az alapítvány kuratóriumának élére Palkovics az egyetemmel köztudottan ellenséges, kultúrharcos viszonyban álló Vidnyánszky Attilát nevezte ki. A kuratórium rögtön elvonta az egyetem demokratikus döntéshozó testülete, a szenátus legfőbb hatásköreit, mire több oktató távozott az SZFE-ről, lemondott az egyetem vezetősége, a hallgatók pedig szeptember 1-jén blokád alá vonták az SZFE Vas utcai épületét, és 70 napig nem engedték be a kuratórium tagjait és megbízottait. Az egyetemfoglalásnak a romló járványhelyzet vetett véget, azonban a konfliktus közel sem zárult le; jelenleg azért harcolnak a színművészetisek, hogy Vidnyánszkyék ne érvényteleníthessék a félévüket.

Bár az SZFE története sok szempontból egyedi, és nem véletlen, hogy éppen itt alakult ki látványos összetűzés a kuratórium és az egyetemi polgárok között, maga a modellváltás más intézményeknél is már alkalmazott központi séma alapján zajlott. A kormány először tavaly július 1-jével a Budapesti Corvinus Egyetemet szervezte ki egy alapítványnak, idén augusztusban, egy hónappal az SZFE fenntartóváltása előtt további hat intézményt adtak alapítványi kézbe: az Állatorvostudományi Egyetemet, a Miskolci Egyetemet, a Moholy-Nagy Művészeti Egyetemet (MOME), a kecskeméti Neumann János Egyetemet, a Sop­roni Egyetemet és a győri Széchenyi István Egyetemet. A parlament előtt lévő két jogszabálytervezet szerint hasonló sors vár jövő februártól a Szent István Egyetemből létrehozott Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetemre, majd szeptembertől a veszprémi Pannon Egyetemre. Tudható, hogy a kormányzatban felmerült a modellváltás a képzőművészeti, a táncművészeti és a zeneművészeti egyetemnél, valamint a Semmelweis Egyetemnél is, az egri Eszterházy Károly Egyetemet pedig a HVG információ szerint a katolikus egyház fenntartásába adná az állam.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Eli Sarabi kiszabadult izraeli túsz: Az antiszemitizmus most még erősebb, mint az elmúlt évtizedek alatt bármikor

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.