Kiszervezte a kormány a magyar felsőoktatás ötödét

Jönnek a megváltók

Belpol

Nagyobb botrány csak az SZFE-n lett a felsőoktatási „modellváltásból”, pedig a minisztérium által kinevezett, megbízható emberekkel feltöltött kuratóriumok mindenhol visszavágták az egyetemek autonómiáját.

A szélesebb közvélemény a Színház- és Filmművészeti Egyetem (SZFE) tiltakozása nyomán értesülhetett Palkovics László innovációs és technológiai miniszter kedvelt projektjéről, a felsőoktatási modellváltásról. A kormány szeptember 1-jével adta át az SZFE fenntartói jogait egy állami alapítású vagyonkezelő alapítványnak, az alapítvány kuratóriumának élére Palkovics az egyetemmel köztudottan ellenséges, kultúrharcos viszonyban álló Vidnyánszky Attilát nevezte ki. A kuratórium rögtön elvonta az egyetem demokratikus döntéshozó testülete, a szenátus legfőbb hatásköreit, mire több oktató távozott az SZFE-ről, lemondott az egyetem vezetősége, a hallgatók pedig szeptember 1-jén blokád alá vonták az SZFE Vas utcai épületét, és 70 napig nem engedték be a kuratórium tagjait és megbízottait. Az egyetemfoglalásnak a romló járványhelyzet vetett véget, azonban a konfliktus közel sem zárult le; jelenleg azért harcolnak a színművészetisek, hogy Vidnyánszkyék ne érvényteleníthessék a félévüket.

Bár az SZFE története sok szempontból egyedi, és nem véletlen, hogy éppen itt alakult ki látványos összetűzés a kuratórium és az egyetemi polgárok között, maga a modellváltás más intézményeknél is már alkalmazott központi séma alapján zajlott. A kormány először tavaly július 1-jével a Budapesti Corvinus Egyetemet szervezte ki egy alapítványnak, idén augusztusban, egy hónappal az SZFE fenntartóváltása előtt további hat intézményt adtak alapítványi kézbe: az Állatorvostudományi Egyetemet, a Miskolci Egyetemet, a Moholy-Nagy Művészeti Egyetemet (MOME), a kecskeméti Neumann János Egyetemet, a Sop­roni Egyetemet és a győri Széchenyi István Egyetemet. A parlament előtt lévő két jogszabálytervezet szerint hasonló sors vár jövő februártól a Szent István Egyetemből létrehozott Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetemre, majd szeptembertől a veszprémi Pannon Egyetemre. Tudható, hogy a kormányzatban felmerült a modellváltás a képzőművészeti, a táncművészeti és a zeneművészeti egyetemnél, valamint a Semmelweis Egyetemnél is, az egri Eszterházy Károly Egyetemet pedig a HVG információ szerint a katolikus egyház fenntartásába adná az állam.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

„A Száraz november azoknak szól, akik isznak és inni is akarnak” – így készítették elő a Kék Pont kampányát

Az idén már kilencedik alkalommal elindított kampány hírét nem elsősorban a plakátok juttatják el az emberekhez, hanem sokkal inkább a Kék Pont önkéntesei, akik a Száraz november nagyköveteiként saját közösségeikben népszerűsítik a kezdeményezést, sőt, néhány fővárosi szórakozóhely pultjaira „száraz” itallapokat is visznek.

Állami támogatás, pályázatírás, filozófia – Kicsoda a halloweeni tökfaragást megtiltó zebegényi polgármester?

Ferenczy Ernő még alpolgármesterként tevékenyen részt vett abban, hogy az előző polgármester illetményét ideiglenesen felfüggesszék. Közben saját vállalkozása tetemes állami támogatásokban részesült. Zebegény fura urát úgy ismerik, mint aki alapvetően nem rosszindulatú, de ha elveszíti a türelmét, akkor stílust vált. 

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.