Karácsony Gergely Orbán Viktornak: „Budapest nem kisajátítható, Budapest nem elfoglalható”

  • narancs.hu
  • 2024. április 10.

Belpol

A főpolgármester a józsefvárosi lakókat hátrányosan érintő, épüleketeket kisajátító rendeleten húzta fel magát.

„Miniszterelnök úr! Alig pár napja, hogy azt találta mondani a parlamentben: a kormány aránytalanul sokat ad Budapestnek. Az hagyján, hogy ez az állítás tényszerűen sem igaz, de a saját szavait a saját kormányának törvényjavaslata pár nap alatt tette semmissé” – írja Karácsony Gergely a miniszterelnöknek címzett levélben, amelyben felemlíti azt a salátatörvényt is, amely szerint elvennének Józsefvárostól önkormányzati ingatlanokbat, amelyekben mintegy 200 család lakik.

„Miért van az, hogy a kormánya mindig, és már megint a legelesettebbek kárára fitogtatja hatalmát?”

– kérdezi Karácsony. „Most Önök 200 olyan család kilakoltatására készülnek, akik közül sokan rászorulók, szegény sorban élnek. Elvennék tőlük a lakhatásukat és minden gondjukat a józsefvárosi önkormányzatra hagynák. Arra az önkormányzatra, amely Pikó András polgármester vezetésével éppen felújította volna ezeket a házakat, új, emberhez méltó, kényelmes lakhatást alakított volna ki a rászoruló családok számára, fejlesztette volna a köztereiket és játszóteret épített volna. Mert ez a felelős politika. Amit a kormány művel, az pedig az embertelen, szegényellenes politika.”

A levélben kijelenti, hogy Pikó András józsefvárosi képviselővel és Jámbor András országgyűlési képviselővel mindent megtesznek „az embertelen kormányterv” megakadályozására. „Ideje, hogy megértse: Budapest nem eladó, nem kisajátítható, Budapest nem elfoglalható.”

A Diószegi utcát és környékét érintő rendeletről tegnap írtunk: egy Csák János és Semjén Zsolt által április 2-án benyújtott salátatörvény-tervezetből derült ki, hogy Józsefvárosi lakóházakat készül kisajátítani a kormány, hogy legyen helye a Nemzeti Közszolgálati Egyetem épületeinek. Az egyetem közleményében az érintett, állami tulajdonba kerülő ingatlanok „elhanyagolt, bántó tájsebként vannak jelen Budapest szívében.”

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.