Karácsony Gulyásnak: Találkozunk a bíróságon

  • narancs.hu
  • 2025. január 23.

Belpol

A főpolgármester Majka-idézettel üzent a miniszternek. 

„Budapest nem Bindzsisztán!” – így kezdődik Karácsony Gergely főpolgármester csütörtöki közleménye, amely Gulyás Gergely miniszterelnökséget vezető miniszter okfejtésére reagált. 

Gulyás a csütörtöki kormányinfón azt mondta, a fővárosnak nincs elővásárlási joga a Rákosrendező területére, mert ott nemzetközi szerződés jött létre, az kijelöli a vevőt, és felülírja az elővásárlási jogot. De ha ez mégsem így lenne, és a főváros mint vevő számításba jöhetne, akkor is ugyanazt kellene teljesítenie, amit a vevő, a Grand Budapest (vagy Mini-Dubaj) projektet tervező befektetők vállaltak.

A miniszter úgy magyarázta, „a mi szuverén akaratunkból ők dönthetnek arról, hogy hoznak egy befektetőt, aki épít egy új városrészt”, mert a kormány korábban saját akaratából úgy döntött, hogy velük köt szerződést.  

„Ma Gulyás miniszter állt elő egy újabb zagyvasággal Rákosrendező kapcsán. Szerinte a főváros azért nem élhet az elővásárlási jogával, mert az Egyesült Arab Emírségekkel kötött nemzetközi szerződés felülírja a magyar jogot. Nesze neked, nemzeti szuverenitás!” – írta Karácsony. A főpolgármester szerint Gulyás jogértelmezése nem helytálló, mivel „a megállapodásban szó szerint benne van, hogy a telekeladásnak összhangban kell lenni a nemzeti jogszabályokkal.

Az adásvételi szerződésben pedig külön felhívják az arab befektető figyelmét a főváros elővásárlási jogára.

Abban viszont egyetértek Gulyás miniszterrel, hogy jó eséllyel találkozunk a bíróságon: ha kell, ott fogunk érvényt szerezni a budapestiek akaratának!” – közölte a főpolgármester.

Karácsony ellentmondást fedezett fel Gulyás állításai között: egyszer azt mondta a miniszter, ha a főváros mégis megkapná a területet, akkor meg kellene valósítania, amit az arab befektetők vállaltak. Máskor pedig arról beszél, a kormány sem tudja, mit vállaltak az üzletemberek. A főpolgármester emlékeztet a fővárosi lakógyűlésen véleményt nyilvánító emberek kívánságára, 94 százalékuk megfizethető lakásokat és zöldfelületeket szeretne ott látni.

 

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.