Karácsony Gulyásnak: Találkozunk a bíróságon

  • narancs.hu
  • 2025. január 23.

Belpol

A főpolgármester Majka-idézettel üzent a miniszternek. 

„Budapest nem Bindzsisztán!” – így kezdődik Karácsony Gergely főpolgármester csütörtöki közleménye, amely Gulyás Gergely miniszterelnökséget vezető miniszter okfejtésére reagált. 

Gulyás a csütörtöki kormányinfón azt mondta, a fővárosnak nincs elővásárlási joga a Rákosrendező területére, mert ott nemzetközi szerződés jött létre, az kijelöli a vevőt, és felülírja az elővásárlási jogot. De ha ez mégsem így lenne, és a főváros mint vevő számításba jöhetne, akkor is ugyanazt kellene teljesítenie, amit a vevő, a Grand Budapest (vagy Mini-Dubaj) projektet tervező befektetők vállaltak.

A miniszter úgy magyarázta, „a mi szuverén akaratunkból ők dönthetnek arról, hogy hoznak egy befektetőt, aki épít egy új városrészt”, mert a kormány korábban saját akaratából úgy döntött, hogy velük köt szerződést.  

„Ma Gulyás miniszter állt elő egy újabb zagyvasággal Rákosrendező kapcsán. Szerinte a főváros azért nem élhet az elővásárlási jogával, mert az Egyesült Arab Emírségekkel kötött nemzetközi szerződés felülírja a magyar jogot. Nesze neked, nemzeti szuverenitás!” – írta Karácsony. A főpolgármester szerint Gulyás jogértelmezése nem helytálló, mivel „a megállapodásban szó szerint benne van, hogy a telekeladásnak összhangban kell lenni a nemzeti jogszabályokkal.

Az adásvételi szerződésben pedig külön felhívják az arab befektető figyelmét a főváros elővásárlási jogára.

Abban viszont egyetértek Gulyás miniszterrel, hogy jó eséllyel találkozunk a bíróságon: ha kell, ott fogunk érvényt szerezni a budapestiek akaratának!” – közölte a főpolgármester.

Karácsony ellentmondást fedezett fel Gulyás állításai között: egyszer azt mondta a miniszter, ha a főváros mégis megkapná a területet, akkor meg kellene valósítania, amit az arab befektetők vállaltak. Máskor pedig arról beszél, a kormány sem tudja, mit vállaltak az üzletemberek. A főpolgármester emlékeztet a fővárosi lakógyűlésen véleményt nyilvánító emberek kívánságára, 94 százalékuk megfizethető lakásokat és zöldfelületeket szeretne ott látni.

 

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.