Karácsony: „Gyerekkoromban én is szerettem a számháborút, de most más időket élünk”

  • narancs.hu
  • 2020. szeptember 13.

Belpol

A főpolgármester szerint a fővárosnak nincs pénze arra, hogy átvegye a kormány feladatait.

„Gyerekkoromban én is szerettem a számháborút, de most más időket élünk. Legyen világos: a fővárosnak nincs pénze arra, hogy a kormány feladatait átvegye. Nincs szabad 100 milliárdunk, 150 milliárdos mínuszban vagyunk. A járvány és a gazdasági visszaesés hatásain túl, ebben tetemes rész tesznek ki a kormányzati megszorítások. Márpedig akinél a pénz, annál a felelősség. Javaslom, az EU helyreállítási alap csillagászati összegeinek felét a kormány adja tovább lakosságarányosan az önkormányztatoknak, akik – pártállástól függetlenül – sokkal hasznosabban fogják ezt felhasználni, mint a kormány” – reagált Karácsony Gergely Orbán Viktor szombat esti interjújára a Facebookon.

A miniszterelnök arról beszélt, a járvány erősen sújtja a budapesti turizmust, mivel a szállodavendégek több mint 90 százaléka külföldi volt. Azt javasolta, a főváros váltson üzleti modellt, ugyanis van több mint 100 milliárd forintnyi szabad pénzeszköze, amit fel tud használni.

Orbán interjúja az M1-nek: Sokkal nyugodtabb és magabiztosabb vagyok, mint tavasszal!

Védeni kell a családokat, Novák Katalinból miniszter lesz. Orbán Viktor szombat este interjút adott az M1-nek, ahol némi migránsozás és Németország leszólása mellett leginkább a koronavírus-járvány elleni védekezésről beszélt.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.