Kárász Róbert nemcsak az eltűnt gyerekeken, saját magán is segített az alapítványi közpénzzel
karasz_top_story_lead.jpg

Kárász Róbert nemcsak az eltűnt gyerekeken, saját magán is segített az alapítványi közpénzzel

  • narancs.hu
  • 2020. április 22.

Belpol

Így vándorolnak a közpénz-milliók egyik zsebből a másikba.

Kárász Róbert az eltűnt gyerekek felkutatására létrehozott alapítványához érkezett közpénzt saját cégeihez tolta be - írja a 24.hu. A portál szerint az Eltűnt Gyermekek Felkutatásáért Alapítvány (ELÉ) ifjúságvédelem terén szokatlanul magas, tízmilliós közpénzeket kapott, ezeket pedig többek között olyan dolgokra költötte, mint szoftverek, nyomtatók, kamerák, monitorok, kiadványok, rajzpályázatok, igen magas honoráriumok - sőt, még egy kisebb tévéstúdiót is be tudtak rendezni belőle. Csak összehasonlításképpen: a hasonló alapítványok az igen csekély támogatást általában bérekre, működési költségekre, vagy képzésekre, táboroztatásokra fordítják.

A 24.hu közérdekű adatigényléssel megtudta, hogy a Magyar Nemzeti Bank (MNB) csaknem 40 millió forintot utalt Kárász alapítványának az elmúlt években. Az alapítvány szervezi meg például az Ezer Lámpás éjszakája nevű rendezvényt - de csak 2017 óta, előtte ugyanis Kárász saját cége, a GAP Média felelt ezért. A váltás azonban úgy néz ki, inkább csak bürokrácia-jellegű volt: az MNB-től kapott pénzből az ELÉ a GAP Médiának adott megbízásokat, így a pénz az egyik zsebből a másikba vándorolt. Több mint 1 millió forint ment el technikai eszközök beszerzésére. 500 ezer pedig egyéb, irodai tevékenységekhez kapcsolódó költségekre - hogy utóbbi mit takar, azt nem tudni, de beszédes, hogy korábban az ELÉ a GAP segítsége nélkül vásárolt könyvüzletből vagy bútoráruháztól, tehát nem feltétlen volt indokolt a megbízás. 300 ezer forint jutott egy másik, Kárászhoz köthető szervezetnek, a Fogadj Örökbe Egy Macit Alapítványnak is. Jó adag, túlárazást azonban még mindig homály fed: az ELÉ 1 millió forint értékben osztogatott PR-megbízásokat, valaki 1,7 millióért végezte az adminisztrációt; más munkatárs 2.2 milliót zsebelhetett be - nem tudni, milyen tevékenységért.

Nem ez az első botrány Kárász alapítányával kapcsolatban: 2017-ben kiderült, hogy olyan gyerekek szerepelnek eltűntként a tejesdobozokon, akik valójában nincsenej is eltűnve.

Milliókat hoz Kárász Róbertnek az eltűnt gyerekes kampányt futtató cége

Az üzlet az üzlet! A hét közepe óta tart a tejesdobozbotrány: hogy tudniillik olyan fiatalok fényképe szerepel rengeteg tejesdobozon, akik valójában nincsenek is eltűnve. Valaki valamikor eltűnt, de ezer éve megvan, és akad olyan is, aki tudomása szerint sohasem tűnt el. Érdekesek az ügyre érkező reakciók is.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.