Kárász Róbert nemcsak az eltűnt gyerekeken, saját magán is segített az alapítványi közpénzzel
karasz_top_story_lead.jpg

Kárász Róbert nemcsak az eltűnt gyerekeken, saját magán is segített az alapítványi közpénzzel

  • narancs.hu
  • 2020. április 22.

Belpol

Így vándorolnak a közpénz-milliók egyik zsebből a másikba.

Kárász Róbert az eltűnt gyerekek felkutatására létrehozott alapítványához érkezett közpénzt saját cégeihez tolta be - írja a 24.hu. A portál szerint az Eltűnt Gyermekek Felkutatásáért Alapítvány (ELÉ) ifjúságvédelem terén szokatlanul magas, tízmilliós közpénzeket kapott, ezeket pedig többek között olyan dolgokra költötte, mint szoftverek, nyomtatók, kamerák, monitorok, kiadványok, rajzpályázatok, igen magas honoráriumok - sőt, még egy kisebb tévéstúdiót is be tudtak rendezni belőle. Csak összehasonlításképpen: a hasonló alapítványok az igen csekély támogatást általában bérekre, működési költségekre, vagy képzésekre, táboroztatásokra fordítják.

A 24.hu közérdekű adatigényléssel megtudta, hogy a Magyar Nemzeti Bank (MNB) csaknem 40 millió forintot utalt Kárász alapítványának az elmúlt években. Az alapítvány szervezi meg például az Ezer Lámpás éjszakája nevű rendezvényt - de csak 2017 óta, előtte ugyanis Kárász saját cége, a GAP Média felelt ezért. A váltás azonban úgy néz ki, inkább csak bürokrácia-jellegű volt: az MNB-től kapott pénzből az ELÉ a GAP Médiának adott megbízásokat, így a pénz az egyik zsebből a másikba vándorolt. Több mint 1 millió forint ment el technikai eszközök beszerzésére. 500 ezer pedig egyéb, irodai tevékenységekhez kapcsolódó költségekre - hogy utóbbi mit takar, azt nem tudni, de beszédes, hogy korábban az ELÉ a GAP segítsége nélkül vásárolt könyvüzletből vagy bútoráruháztól, tehát nem feltétlen volt indokolt a megbízás. 300 ezer forint jutott egy másik, Kárászhoz köthető szervezetnek, a Fogadj Örökbe Egy Macit Alapítványnak is. Jó adag, túlárazást azonban még mindig homály fed: az ELÉ 1 millió forint értékben osztogatott PR-megbízásokat, valaki 1,7 millióért végezte az adminisztrációt; más munkatárs 2.2 milliót zsebelhetett be - nem tudni, milyen tevékenységért.

Nem ez az első botrány Kárász alapítányával kapcsolatban: 2017-ben kiderült, hogy olyan gyerekek szerepelnek eltűntként a tejesdobozokon, akik valójában nincsenej is eltűnve.

Milliókat hoz Kárász Róbertnek az eltűnt gyerekes kampányt futtató cége

Az üzlet az üzlet! A hét közepe óta tart a tejesdobozbotrány: hogy tudniillik olyan fiatalok fényképe szerepel rengeteg tejesdobozon, akik valójában nincsenek is eltűnve. Valaki valamikor eltűnt, de ezer éve megvan, és akad olyan is, aki tudomása szerint sohasem tűnt el. Érdekesek az ügyre érkező reakciók is.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.