Kartellkárok visszaperlése: Főúr, nem fizetek!

  • Mészáros Bálint
  • 2007. szeptember 27.

Belpol

Az első jogerős bírósági döntés után tucatnyi állami beruházó szembesült azzal, hogy az adófizetőktől a kartellmegállapodás módszerével ellopott pénzt mégiscsak vissza kellene követelni az árfelhajtó cégektől. Akkora összegekről van szó, hogy talán új sort is kell nyitni a költségvetési törvény bevételi oldalán - elméletben és "majd valamikor".
Az első jogerős bírósági döntés után tucatnyi állami beruházó szembesült azzal, hogy az adófizetőktől a kartellmegállapodás módszerével ellopott pénzt mégiscsak vissza kellene követelni az árfelhajtó cégektől. Akkora összegekről van szó, hogy talán új sort is kell nyitni a költségvetési törvény bevételi oldalán - elméletben és "majd valamikor".

Az elmúlt hat-hét évben, amióta a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) különösen ráállt az egyik legsúlyosabb versenykorlátozó magatartás felderítésére, sorra születnek a kartellügyi elmarasztalások. Ezek minősített esetei, amikor közbeszerzéseken induló vállalkozásokról derül ki, hogy felosztották egymás között a piacot, és előzetesen egyeztették a vállalási áraikat, tehát valamennyi adófizetőtől loptak. A versenyhivatal vizsgálatai szerint ez leginkább a számítástechnikai beszerzéseknél, az útépítéseknél és az egyéb építkezéseknél dívik. Előbbire volt példa a debreceni, pécsi, szegedi egyetem, az ELTE, a SOTE, a győri önkormányzat vagy a Paksi Atomerőmű beszerzése, míg az utóbbi csoportot a legismertebb autópálya-építéseken kívül a fővárosi önkormányzat, illetve az UKIG útfelújításai, a BKV, valamint a Kaposvári Egyetem építkezései alkotják.

A lefülelt vállalkozásokra a versenyhivatal elrettentésül jókora bírságokat szabott ki - de ebből egyáltalán nem következik az, hogy ezzel vége is a történetnek. Az okozott kárt polgári peres úton

vissza lehet követelni

Ha feltételezzük, hogy a beruházó cégek vezetői egyáltalán nem vettek részt az összejátszásban, akkor is érthető, hogy a mostani helyzet púp a hátukra, már csak a nehéz bizonyíthatóság miatt is. De a GVH esélyt sem adott nekik, hogy kibújjanak a feladat alól: levélben hívta fel az érintettek figyelmét, hogy módjukban áll a kár megtéríttetése, továbbá Nagy Zoltán GVH-elnök és a hivatal más munkatársai sajtómegszólalásaikkal tettek róla, hogy a közvéleményben is tudatosítsák a károsultak ez irányú felelősségét. Talán e nyomásgyakorlástól sem függetlenül mostanra a legtöbben jelezték, hogy megtették az előkészületeket.

A legkorábban feltárt eseteknél az idő is sürget, hiszen az ügyek öt év alatt elévülnek. Abban viszont nincsen jogi egyetértés, hogy ez mikortól számolandó - a szerződéskötéstől, a teljesítéstől, a GVH vizsgálatától vagy éppen a határozat meghozatalától -, ezért a 2002-es közbeszerzésekben most kellett lépni. Ezt a fővárosi önkormányzat mint a budapesti útfelújítások megrendelője, illetve a szintén kartellel érintett M7-es, M70-es és M3-as autópálya egy-egy szakaszát építtető NA Rt. jogutódja, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. meg is tette. (A harmadik érintett, a Bartók Béla úti felújítások beruházója, a BKV Zrt. is jelezte a kárigényét, de erről lapzártánkig nem sikerült részleteket megtudnunk.) A két beruházó stratégiája azonban eltérő. Bár mindketten jelezték az összejátszásban részt vevő cégeknek azt az összeget, amelyet szeretnének visszakapni, az önkéntes fizetés esélye nulla - vagyis a közeljövőben perek várhatók. Azokon pedig a kártérítés jogalapját és a visszajáró összeg mértékét kell majd bizonyítani. Mivel az autópálya-építő cégek versenykorlátozó megállapodását idén augusztus 29-én a Fővárosi Ítélőtábla jogerős ítélete is megállapította, a NIF-nek a jogsértés tényét már nem kell bizonyítania (az előzményekről lásd: Küzdelem az árral, Magyar Narancs, 2004. július 29.; Kímélő üzemmód, 2004. október 14.; Halasztható teendők, 2005. október 6.). Ezzel szemben a fővárosi kartellügyet szankcionáló (amúgy szintén 2004-es) versenyhivatali határozat bírósági felülvizsgálata még csak első fokon tart. Nyilvánvaló, hogy az önkormányzat nem tudja önerőből bizonyítani a károkozást, ezért a polgári peres eljárást a közigazgatási bíróság döntéséig fel fogják függeszteni. Ettől függetlenül van értelme a perindításnak, hiszen ezzel némileg lerövidülhet az eljárás, egyúttal az elévülés is megszakítható.

Sokkal bonyolultabb lesz a kárösszeg megállapítása - ilyen ügyre ugyanis a hazai jogtörténetben még nem került sor. Már a kiinduló összeg - amelyet a beruházók első körben követelnek a kivitelező cégektől - meghatározása sem volt egyértelmű. A főváros végül nem vacakolt sokat. A kárigény benyújtását javasló levelében a versenyhivatal pusztán a nagyságrend érzékeltetésére megemlített egy 2003-as OECD-jelentést, amely a nemzetközi kartellesetekben átlagosan 16 százalékos felárat állapított meg: a főváros a vállalási ár éppen ekkora részére, 1,1 milliárd forintra tart igényt. A NIF sem kockáztatott, inkább a versenyhivatali eljárás során lefoglalt feljegyzésekből indult ki. Az összesen nettó 128 milliárdos munkáról ugyanis a kartellkommandó talált egy olyan fecnit, amelyen a Strabag akkori ügyvezető igazgatójának kézírásával az "Alapárak nyereség nélkül" megjegyzés után táblázatos formában is részletezve 90,3 milliárdos végösszeg szerepel. A hivatal úgy kalkulált, hogy az ágazat normálprofitjával számolva cirka 95 milliárdért kellett volna elvállalni a munkát, de jó,

legyen 100 milliárd,

azaz 28 milliárddal károsították meg az államkasszát. A NIF azonban nem volt ilyen megengedő, és az öt cég felé összesen 32 milliárd forintos kárigényt jelzett. "A Strabag feljegyzésében szereplő alapárhoz képest számoltunk egy elfogadható eredményhányaddal, a különbözet az az extraprofit, ami kárként értelmezhető. Ha elkezdek a cégekkel alkudozni, senki nem mossa le rólam, hogy nem jártam el a társadalom érdekeit legmeszszebbmenőkig képviselve. Már megjelent a sajtóban, hogy ha mi nem teszünk meg mindent, az azt igazolja, hogy cinkosok vagyunk" - adta meg lapunknak a döntés magyarázatát Reményik Kálmán, a NIF elnök-vezérigazgatója. "Vizsgáltunk összehasonlító árakat, de ezek alapján olyan bonyolult bizonyításba kerülnénk, ami még számviteli és más szakértők bevonásával is csak kétségesen alapozható meg. Így viszont a GVH tanúként idézhető, ők pedig rengeteg olyan tárgyi tudással rendelkeznek, amivel mi nem. A GVH a mi információs bázisunk" - közölte a NIF vezetője, hozzátéve: bízik abban, hogy a bíróság nagyon jó szakértőket rendel ki; utóbbiak helyett egyébként azért sem bocsátkozhattak számításokba, nehogy az elfogultság vádjával illessék a NIF-et.

Természetesen a kiinduló öszszeg szerepe csak annyi, hogy legyen mit visszautasítaniuk a cégeknek; a tényleges kártérítés a bíróságon dől el. Ez pedig precedens híján bonyolult és hosszadalmas folyamat lesz: azt kell ugyanis bizonyítani, hogy a tényleges vállalási ár mennyivel volt magasabb a "reális" piaci árnál. Sajnálatos módon ilyen csak úgy, alapból nem létezik; az ár annyi, amennyiért (összejátszás nélkül, versenyben) valaki elvállalja. S mivel időgéppel még a bírósági szakértők sem rendelkeznek, valamilyen közvetett módszerrel kell majd meghatározni az összeget. Ráadásul - tekintve, hogy az út speciális, egyedi termék, ugyanazon a nyomvonalon ugyanazzal a technológiával nem épül kétszer autópálya - a földmunkától az útburkolati jelek festéséig minden tételre külön kell meghatározni az imaginárius összeget. Erre olyan hazai vagy külföldi példákat kell találni, amik időben és technológiában nagyjából összevethetők a vizsgált munkákkal, és nagy valószínűséggel feltételezhető, hogy tiszta versenyben árazódtak be. Elméleti lehetőségként felmerül még, hogy a könyvelésekből próbálják meg kihámozni az adott munkákon elért hasznot, de ehhez feltételezni kellene, hogy a társaságok nem "költségelték le" az extraprofitot. Ezzel összefüggésben Reményik Kálmán elmondta, hogy a cégek beszámolóit végignézve kiderült: az elmúlt öt évben az öt cégnek az összes bevételéből alig valamivel több eredménye realizálódott, mint a most visszakövetelt összeg - pedig az összes árbevételből ez a kartellel érintett munka csak 10 százalékot tett ki.

A perek időigénye nagyban függ attól is, hogy az eljáró bíró mikor unja meg a számháborút. Ha pedig a cégek rosszul jönnek ki a perből, egészen biztosan kihasználják az összes jogorvoslati fórumot, hiszen az első jogerős döntések alapjaiban befolyásolják valamennyi szereplő jövőbeni hozzáállását. A polgári peres eljárások nemigen lesznek feszesebbek a közigazgatási bíróságok ügymeneténél: az autópályaügyben ez utóbbi három évig zajlott (már ha nem lesznek felülvizsgálati kérelmek), a fővárosi útfelújítás ügye viszont elvisz majd 4-5 évet. Az egyik útépítő cég kommunikációs vezetője lapunkkal azt is közölte, hogy sorozatos pervesztés esetén

az Európai Bírósághoz is elballagnak,

tehát a legvégső "döntés még 6-8 év, addigra legalább a második kormányváltáson leszünk túl". Ezt már csak azért is készpénznek vehetjük, mert ezzel már a közigazgatási fázisban is megpróbálkoztak (ezt akkor a Legfelsőbb Bíróság elutasította). Az eddigi nyilatkozatokból az is tudható, hogy a versenyhivatali bírság (autópályaügy: összesen 7 milliárd, öt cégnek; fővárosi útfelújítás: 600 millió, nyolc társaságnak) megfizettetése utáni kártérítést, tehát a dupla büntetést az érintettek elfogadhatatlannak tartják. Bár a versenytörvény külön utal rá, hogy a bírság kiszabása "nem érinti az egyéb polgári jogi jogkövetkezmény alkalmazásának lehetőségét" - és kártérítést amúgy is lehet kérni olyankor, ha egy másik jogintézményt már alkalmazott az állam -, azért ez az érv valószínűleg a bíróságon is előkerül majd. Arra is van lehetőség, hogy a jogerősen elmarasztalt cégeket a beruházók öt évre kizárják a közbeszerzésekből: néhány települési önkormányzat már jelezte is, hogy feltehetőleg él ezzel. A NIF álláspontja viszont az, hogy a kizárt cégek leányvállalatai úgyis részt vehetnének a pályázatokon, ráadásul ezzel a lépéssel éppen az utóbbi évek legjobb ajánlatait adó vállalkozásokat tiltanák el. Az egyik érintett pedig arra hívta fel a figyelmünket, hogy mivel a kizárás csak egy lehetőség, "az állami döntéshozók egy kicsiny, de nem elhanyagolható méretű csoportja könnyen visszaélhet vele: a számára kedves vállalkozásokat nem zárja ki, a többieket meg igen".

Noha volt olyan útépítő cég, amely egyáltalán nem állt szóba a Naranccsal, miután ígéretet tettünk arra, hogy neveket nem írunk, több cégvezető is megosztotta a gondolatait velünk. Ennek alapján kijelenthetjük: a társaságok nyugodtak. Úgy vélik, nincs élő ember, aki a reális piaci árakat s így az extraprofitot meg tudná határozni, azaz legfeljebb a piacfelosztás elvben árfelhajtó hatása állhat csak meg, amit viszont végképp nem lehet majd számszerűsíteni. Önmagukat természetesen ártatlannak tartják - csak hát létezik az említett jogerős bírói ítélet, amit azért nem hagyhatnak figyelmen kívül. Egyenként külön felhívták a figyelmünket arra a tényre, hogy a szerződéses árak minden esetben a mérnökárak alatt voltak: "Kíváncsi vagyok, hogyan akar kártérítést a NIF úgy, hogy az általa számoltnál kevesebbért végeztük el a munkát" - fogalmazott egyikük. Mindazonáltal nem haragszanak a kenyéradójukra, hiszen "most ránk szállt a politika, a NIF nem tehetett mást, bemondta a 32 milliárdot"; de volt olyan cégvezető is, aki itt nem leírható szavak kíséretében azt fejtegette, hogy a GVH elnöke látványosan készül a politikai pályára.

Az önbizalom azonban önmagában nem garancia semmire - legalábbis Nagy Zoltán egy lapinterjúban arról számolt be, hogy egyes cégvezetők és lobbisták korábban is szentül hitték, hogy védőernyő van felettük, aztán mégis megszülettek a társaságaik elleni elmarasztaló határozatok. Másrészt a mérnökárakat sem egy középkori tekercsen találták; az azokban szereplő számok

a beruházó felső becslései,

melyek mi másból, mint a korábbi versenyárakból származnak. Ha az ajánlati ár ettől jelentősen különbözik, az pusztán a korábbi áraktól való eltérést vagy a beruházó rossz becslését igazolja (a mérnökárnál magasabb ajánlatot egyébként a beruházó nem köteles elfogadni, persze ennek ellenkezőjére is volt már példa). Ettől függetlenül ez is olyan szempont, amelynek jelentősége csak a bíróságon derülhet ki.

A persorozat tétje messze túlmutat a konkrét kárösszegen, hiszen a kialakuló bírói gyakorlat alapvetően meghatározhatja a piaci szereplők magatartását. Mint a versenyhivatal szakértői lapunknak elmondták, az Egyesült Államokban a kár háromszorosát lehet visszaperelni a kartellező cégektől, ami nagyon komoly visszatartó erő; ráadásul a törvénysértő cégek éppen emiatt inkább a gyors peren kívüli megegyezést keresik. Az Európai Unió jogrendjébe viszont nem lehet ilyen mértékű büntetést beilleszteni, és a bizonyítás is rendkívül nehézkes - ezért a régebbi tagországokban nem gyakori az üzleti kapcsolatokat amúgy is hosszú időre megmérgező pereskedés. Igaz, arrafelé a feltárt kartellezés is ritkább.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”