"Kemény világ jön, és ez nem fenyegetés"

  • Szalai Anna
  • 2019. április 25.

Belpol

A bürokráciacsökkentés mese habbal, mivel a feladat mennyisége nem csökkent – az állam mégis szigorít.

Csakhogy csupán félelemmel nem tartható egyben a rendszer, mondja a Magyar Köztisztviselők, Közalkalmazottak és Közszolgálati Dolgozók Szakszervezetének (MKKSZ) elnöke. A közigazgatás működőképessége forog kockán - állítja a friss Magyar Narancsban megjelent interjúban Boros Péterné. Ízelítő a beszélgetésből:

MN: Két határidőt is szabott az MKKSZ: április 30. és június 30. Pontosan mit kellene addig teljesítenie a kormánynak?

BP: A szociális ágazatra vonatkozó követeléseinket és a sztrájkfelhívást 4200 munkahelyre küldtük szét, sok helyen az elégséges szolgáltatásokról is meg tudtunk egyezni. Háromszor tárgyaltunk az Emmiben, és végül minden követelésünkre kaptunk ígérvényt. A kormány vállalta, hogy a június 30-ra elkészülő jövő évi költségvetési törvényben már szerepel a diplomás minimálbér. Ehhez egyébként nem szükséges törvényt módosítani, egyetlen szorzóra kell rábólintania a kabinetnek. (...)

MN: Mi lesz akkor, ha a minisztériumok és a kormány nem tartja be az ígéreteit?

BP: Nagyon remélem, hogy nem így lesz. Elfogyott a türelem. Vége. Kemény világ jön, és ez nem fenyegetés. Az elkeseredés eljutott arra a fokra, amikor már úgy érzik az emberek, hogy nincs mit veszíteniük.

false

 

Fotó: Németh Dániel

MN: Tüntetések? Sztrájk? Forradalom?

BP: Nem tudom megmondani. Talán világgá megy mindenki. Olyan spontán folyamatok indulhatnak el, amelyeket már sem a szakszervezetek, sem a pártok, sem a kormány nem tudnak befolyásolni. De sem a munkaadói oldalnak, sem a kormánynak nem lehet érdeke a tömeges elvándorlás, a pályaelhagyás.

MN: A sajtó már megkongatta a vészharangot: tömeges felmondás, kiürülő hivatalok, a kormánynak oly kedves csok ügyintézésének leállása. Mi jöhet még?

BP: Igazából senki nem tudja pontosan, mekkora a baj. Még a területekért felelős kormánymegbízottak is csak azt látják, hogy az engedélyezett alaplétszám teljes-e vagy hiány van, de azt már ők sem tudják, hogy minden szakterületre jut-e valaki. (...) Ez nem feltétlenül a kormányablakokban zajló ügyintézést érinti majd, ahol 10–15 perces ügyintézési folyamatokat kell elsajátítani. A helyzet az összetettebb területeken, például a gyámügyi osztályokon válik tarthatatlanná, ahol egy egész jelzőrendszert kell üzemeltetni, ahol fontos az előzmények és a rengeteg jogszabály ismerete, ahol sokkal nagyobb a felelősség egy okirat kiállításánál, hiszen gyermekek sorsáról kell dönteni. (...) De itt kellene kiállítani a csokpapírokat is.

MN: Mennyire valóságos veszély a közigazgatás leállása?

BP: Megvan rá az esély. Tudunk olyan kormányhivatali osztályról, ahol mindenki felállt, a vízügyi területen is akadt olyan részleg, ahol 14 főből 2-en maradtak. (...)

A teljes interjút - amelyben szó esik arról is, hogy a kormány fogakodzásai a bürokráciacsökkentésről miért nem teljesültek, mi lesz a rabszolgatörvény alkalmazásával a hivatalokban és meghártálnak-e Orbánék - a Magyar Narancs csütörtökön megjelenő friss számában olvashatja.

A friss Narancs - amelyben többek között Lovasi Andrással is olvashat interjút - már az újságárusoknál, de előfizethet rá itt is.

Magyar Narancs

A digitális Magyar Narancs digitális olvasójának a digitális olvasáshoz szükség lesz a DIMAG Reader letöltésére. A digitális példányok a következõ platformokon érhetõek el online, és offline is: Iphone/Ipad (iOS), Google Android, PC. Fizessen elõ egy évre, fél évre, negyed évre, egy hétre!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.