Otthoni tanulás, speciális igényekkel

Keresik az egyensúlyt

Belpol

A sajátos nevelési igényű gyerekek számára még nagyobb kihívás a digitális távoktatás, pedig ennek nem kellene így lennie – a számítógépes eszközök kifejezetten hasznosak lehetnének a fejlesztésben. A lelkesebb gyógypedagógusok próbálkoznak, de vannak intézmények, ahol egyáltalán nem működik a karanténiskola.

Március 16-a óta otthon tanulnak a gyerekek. Az amúgy is súlyos gondokkal küszködő magyar oktatásnak egy hétvége alatt kellett átállnia a digitális távoktatásra, ami még a tipikusan fejlődő gyerekek esetében sem egyszerű feladat, hát még a mozgásszervi, érzékszervi, értelmi vagy beszédfogyatékossággal élő, összefoglalóan sajátos nevelési igényű (SNI) gyerekeknek és pedagógusaiknak, akiknek gyakorlatilag iránymutatás nélkül kell helytállniuk egy sokszorosan nehezített terepen. Ráadásul a tét is nagyobb, hiszen a folyamatos fejlesztés és a megszokott tanulási rutin hiányában sok atipikusan fejlődő gyereknek romolhat az állapota.

Az SNI-s gyerekeket nevelő szülőket összegyűjtő legnagyobb Facebook-csoportban sokan panaszkodnak, hogy az online oktatás és fejlesztés csak alacsony színvonalon vagy egyáltalán nem valósul meg, több édesanya a karantén miatt elmaradó tanítás hosszú távú hatásai miatt aggódik. A szerencsésebbek a digitális csatornákon – például a Köznevelési Regisztrációs és Tanulmányi Alaprendszeren (KRÉTA), a Google Classroom alkalmazáson, az Okos Doboz weboldalon vagy Skype-on – keresztül kapnak valamiféle fejlesztést, de olyanok is vannak, akiknek még egy e-mail sem érkezett a pedagógusoktól, hiába kérik már hetek óta.

Egy Asperger-szindrómás gyerek anyukája aggódva meséli, hogy a karantén óta egyre rosszabb állapotban van a fia, attól tart, hogy a bezártságban elveszik az évek alatt befektetett fejlesztés eredménye. Jó néhány intézmény nem tudta magát elkötelezni egyetlen platform mellett, ami a szülők szerint káoszhoz vezet. Egy édesanya szerint azzal is órák mennek el, hogy az e-mailekből, Facebook-üzenetekből és a KRÉTA-rendszeren kapott anyagokból kisilabizálják az aktuális feladatokat.

 

Szinten tartás

A Lépjünk, hogy léphessenek! Közhasznú Egyesület kérdőívvel igyekezett feltérképezni az SNI-s tanulók távoktatásának megvalósulását. A felmérésből ugyancsak az derült ki, hogy súlyos különbségek vannak aközött, melyik gyerek milyen színvonalú digitális oktatásban részesül. „A kérdőívünket 692-en töltötték ki, többnyire általános iskolások szülei, akiknek a gyerekei vegyesen szegregált és integrált intézményekbe is járnak – magyarázza Csordás Anett, az egyesület alapítója. – A kérdőívből kiderült, hogy a gyerekeknek csupán a fele részesül napi szintű foglalkoztatásban, míg 10 százalékuk egyáltalán nem kap távoktatást.” A szülői válaszokból az is látszik, hogy a legtöbb gyereknél a digitális oktatás az online elküldött, majd bekért feladatsorokban merül ki, mindössze 13 százalék számolt be arról, hogy videohívásban kommunikálnak velük a pedagógusok, holott Csordás szerint ez lenne a távoktatás lényege. „A gyerekek több mint 80 százalékának nem volt lehetősége az osztálytársakkal közösen tanulni, pedig nagyon fontos lenne számukra, hogy lássák egymást, hiszen ez is oldhatja a helyzet teremtette feszültséget.” Az egyesület vezetője szerint az SNI-s gyerekeknél most a szinten tartás lehet csak a cél, de az elég nehézkes úgy, ha alig zajlik oktatás, a munka oroszlánrésze pedig a szülőre marad.

Azért léteznek jó példák is, de ezekhez többnyire arra van szükség, hogy a gyógypedagógus szakértelme kellő lelkiismeretességgel és önszorgalomból megszerzett digitális kompetenciákkal párosuljon. Dóra tízéves lánya például egy fővárosi alapítványi iskolában tanul, az édesanya pedig teljesen meg van elégedve a távoktatással. „Janka heti háromszor, hétfőn, szerdán és pénteken beszél a tanáraival videochaten keresztül, ilyenkor a pedagógusok csak rá koncentrálnak. Ő erősen figyelemzavaros, ezért ebben az egyéni helyzetben talán még hatékonyabban is tud tanulni, mint rendesen.” Dóra elmondása szerint a pedagógusok igyekeznek a legtöbbet kihozni a kényszerhelyzetből: hétről hétre kreatív digitális feladatokat állítanak össze, de arra is ügyelnek, hogy ne terheljék túl a kislányt. „Csinálnak például olyat, hogy Jankának meg kell pörgetnie a számítógépen egy szerencsekereket, hogy így jelöljék ki az aznapi feladatot. A másik lányom hagyományos állami iskolába jár, ott sokkal szárazabb az oktatás” – teszi hozzá az édesanya.

 

Robotok az iskolában

Az Oktatási Hivatal oldalára ugyan felkerült egy módszertani ajánlás, de ez nem tér ki az SNI-s gyerekekre. Az intézmények vezetői három héttel az átállás után kaptak egy e-mailt Maruzsa Zoltántól, amelyben a köznevelésért felelős államtitkár lelkesen dicséri a pedagógusok kitartását, és felhívja a figyelmüket rá, hogy ne terheljék túl a gyerekeket. Ennél több konkrétumot alig ír. A Pedagógusok Szakszervezetének online felméréséből az is kiderült, hogy a legtöbb pedagógus úgy érzi, a távoktatásban még többet kell dolgoznia, hiába állította az államtitkár, hogy a tanárok extra szabadidőhöz jutottak.

Az 51 éves Andrea egy fővárosi alapítványi iskolában dolgozik gyógypedagógusként, és mint minden kollégájának, neki is két nap alatt kellett digitális tantervet készítenie. Ő első körben a körülményeket igyekezett felmérni, például, hogy van-e minden háztartásban internet, mennyire érnek rá a gyerekekkel tanulni a szülők, van-e lehetőségük nyomtatni. „Próbáltam arra törekedni, hogy lecsupaszítsam az anyagot: az alapokra koncentrálunk, és sztereotip feladatokkal könnyítem a haladást, ez sokat segít az autista gyerekeknek” – magyarázza. Andrea gyógypedagógusoknak szóló Facebook-csoportokból merít ötleteket a digitális tanításhoz, azt mondja, a járványhelyzet óta minden korábbinál lelkesebben osztanak meg ilyeneket a témában jártas kollégák. Szerinte épp ez, a feladatok összegyűjtése, a felkészülés a legnehezebb a távoktatásban: „Életemben nem ültem ennyit gép előtt. Órák telnek el, míg mindent kibogarászok a netről, sokkal több idő, mintha csak kivágnám a kinyomtatott figurákat, ahogy korábban tettem.”

A pedagógusoknak legtöbbször a számítógépes kompetenciáik hiánya okoz gondot, pedig a digitális oktatás még az SNI-s gyerekek esetében sem kudarcra ítélt vállalkozás, sőt, a játékos és fejlesztő hatású eszközök kifejezetten hasznosak lehetnek az SNI-s diákoknak. Aknai Dóra Orsolya gyógypedagógus, az IKT MasterMinds Kutatócsoport tagja már évek óta dolgozik információs és kommunikációs technológiákkal (IKT): robotok, tabletek, mobilapplikációk segítségével tanítja, fejleszti a gyerekeket. Szerinte a gyógypedagógusok egyre nyitottabbak ugyan a digitális lehetőségekre, a gyors átállás legtöbbjüket mégis váratlanul érte. „Sajnos a Digitális Oktatási Stratégia 2016-os célkitűzéseinek megvalósítása még mindig várat magára, ezen a kialakult veszélyhelyzet sem változtatott” – magyarázza. Aknai úgy látja, hogy az iskolák (különösen a periférián) nincsenek megfelelően ellátva digitális és fejlesztő eszközökkel, s ezen a pályázatok sem igazán tudnak segíteni. „Az eszközök mögött már nem vagy csak elvétve jelennek meg a valóban hasznos és nívós módszertani továbbképzések. Pedig a digitális eszközök használata önmagában nem emeli a tanulás eredményességét: a fejlesztés csak abban az esetben lehet hatásos, ha a pedagógus tudja, milyen területek szorulnak fejlesztésre, és képes kiválasztani ehhez a megfelelő digitális eszközöket.” A gyerekek általában lelkesednek a digitális eszközökért, bár az, hogy az SNI-s gyerekeknek most hosszú órákat kell a gép előtt tölteniük, egyáltalán nem ideális. A gyógypedagógus hangsúlyozza, mennyire fontos lenne a játékosság, a kreativitás, és hogy figyelembe vegyék a gyerekek képességeit: „Négy hét elteltével a pedagógusok még mindig keresik az egyensúlyt. Kevesen gondolkodnak projektekben, komplex fejlesztésekben.” De nem csak a technikai akadályok hátráltatják a folyamatot, a távoktatásban a távolsággal és a feszültséggel is meg kell küzdeni, ehhez pedig a pedagógusok és a szülők is csak akkor kapnak némi iránymutatást, ha ők maguk járnak utána.

 

Alternatív utakon

Gyarmathy Éva pszichológus, a Diszlexia Központ és az SNI Tehetségeket Segítő Tanács alapítója április elején a Civil Közoktatási Platform oldalán megosztott egy hiánypótló módszertani útmutatót az atipikus fejlődésű gyerekek otthoni tanításához. Kijelöl néhány egyszerűnek tűnő alapszabályt, például, hogy ügyeljünk az egyértelmű határok és szabályok betartására: tanulási zavar esetén figyeljünk rá, hogy a diszkalkuliás gyerek egyféle számolási módot rögzítsen, a diszlexiás mindig helyes szavakat lásson. A szabályok fontosak a kontrollzavarokkal küzdő gyerekek esetében, és az autista gyerekeknek is biztonságot nyújtanak. A kisokosban aztán külön is kitérnek az egyes problématerületekre, tanácsokat adva a tanulási zavarokkal, figyelemzavarral, hiperaktivitással, impulzuskontroll-zavarral és autizmus-spektrumzavarral küzdő gyerekek tanításához. Gyarmathy Éva a figyelemzavaros gyerekeknek egyensúlyfejlesztő gyakorlatokat, például jógázást vagy táncot javasol, az impulzuskontroll-zavarral küzdőknek pedig a napirend kialakítását, és a dühkitörések kezeléséhez is ad néhány ötletet. Az autista gyerekeknek nagy kihívás lehet a megszokott rend felborulása, ezért fontos, hogy hagyják őket a számukra biztonságot adó tárgyakkal, cselekvésekkel visszazökkenni komfortzónájukba, ne terheljék túl őket, és biztosítsanak választási lehetőségeket a tanulás folyamatában.

Andreához is eljutott az útmutató, csakhogy nem az állami csatornákon keresztül, hanem a véletlennek köszönhetően. Egyik kollégája küldte el neki a szöveget, arra kérve, hogy továbbítsa ő is a szakmában dolgozó ismerősöknek. Szerinte hasznos módszertanról van szó, bár ő úgy látja, most leginkább a szülőknek van szükségük útmutatásra. „Minden reggel küldök egy 5–10 perces videót a szülőknek, amelyben megpróbálom átadni nekik a tanítás módszertani alapjait, hogy mik a fő szempontok, hogyan vezessék végig a gyerekeket a feladatokon.”

Csordás Anett is úgy látja, elengedhetetlen, hogy a szülők szorosan együttműködjenek a pedagógusokkal. „Megrendítő volt látni, hogy sok szülő csak most, ennek a helyzetnek köszönhetően tudott meg fontos információkat a gyereke tanulásáról, hiszen sok szegregált intézményben nem tekintik partnernek a szülőt. Ha egy gyerek nem beszél, a szülőnek gyakorlatilag nincs semmiféle támpontja ahhoz, hogyan kellene támogatnia őt a tanulásban. Ez a szituáció rákényszeríti a pedagógusokat és a szülőket az együttműködésre.”

 

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.