Félix Péter

Kevesebbet szívunk?

A trafiktörvény hatása az egészségre

  • Félix Péter
  • 2013. november 23.

Belpol

A dohányzás visszaszorításáért tett erőfeszítéseiért személyesen Margaret Chantól, az Egészségügyi Világszervezet (WHO) főigazgatójától vehette át 2013. október 8-án a WHO World No Tobacco Day 2013 Európai Régió egyik díját Orbán Viktor. E díjban egyébként az idén a WHO hat régiójából 34-en részesültek, és három speciális díjat is kiosztottak.

Szócska Miklós egészségügyi államtitkár már 2013. május 31-én, a dohányzásellenes világnapon bejelentette a díjazás örvendetes tényét, így a trafiktörvény hatálybalépését minimum egy hónappal megelőzte a WHO döntése, ami igencsak komoly előrelátásra vall. A díjeső azt jelzi, hogy a WHO is érzékeli, a dohányzás elleni küzdelemnek nem sok köze van az egészségügyhöz, az elsősorban a politika terepén zajlik, és a jól teljesítőknek bátorításként - no meg a visszarendeződés megakadályozása érdekében - nem árt egy színes nyalóka.

Füsttel írt számok

Tavaly a 14 437 milliárd bevételi főösszegből gazdálkodó büdzsé 2,4 százalékát a cigaretta 344,7 milliárd forintos, rekord jövedékiadó-bevétele adta, s ez az arány párját ritkítja Európában. A Medgyesy-Gyurcsány-Bajnai-kormányok alatt a multinacionális dohányipar rendkívül jó kapcsolatokat épített ki a jövedéki adózás alakításában jogosítványokkal bíró gazdasági tárcával, így esély sem volt a nemdohányzók védelmének törvényi erősítésére. A helyzet drámaiságát jól tükrözi, hogy a Bajnai-kormány 2009 végén a választási vereség biztos tudatában tevékenyen segítette a dohányipart abban, hogy a soros jövedékiadó-emelés előtt még a "szokásosnál" is mintegy 30 milliárd forinttal nagyobb mértékben stokizhasson be régi árú adójegyet (2009 decemberében 67 milliárd folyt be).

Orbán a szabadságharc jegyében a multinacionális dohányipar esetében is a gőzhenger technikáját alkalmazta. Tegyük hozzá, aligha lehetett más választása, hiszen pontosan tudta, hogy hosszas alkudozások esetén a dohányipari lobbi a fideszes képviselők egy részét is képes lesz "meggyőzni". Így az azóta már bevettnek számító egyéni módosító javaslatos technika alkalmazásával nem hagyott gondolkodási időt sem a honatyáknak, sem a dohányipar lobbistáinak. Tizenhat képviselő 2011. február 25-én nyújtotta be a nemdohányzók védelmében hozott törvénymódosító javaslatot (Ndtv.), amit május 6-án ki is hirdettek. Ma már persze egy hét is elég lenne erre, de 2011 még úttörő évnek számított a "melyik törvény megy át a leghamarabb a parlamenten?" nevű fideszes házi verseny történetében. A zárt terekben, munkahelyeken, vendéglátásban és még a kocsmákban is dohányzási tilalmat elrendelő új jogszabály elfogadásával a Fidesz jelentős társadalmi konfliktusok esélyét vállalta, a kereszténydemokraták pedig jobban fúrták a javaslatot, mint az MSZP. A klientúra építésénél sem kecsegtetett előnyökkel, ráadásul költségvetési bevételt csökkentő hatásáról a dohányipar és az őt támogató média apokaliptikus képet festett a végszavazás előtt. Végül a 2012-ben taktikusan három jövedékiadó-emelést is beiktató Fidesz minden idők legnagyobb jövedékiadó-bevételét generálta, s a dohányipar riogatásaiból egyetlen szó sem igazolódott be.

A trafiktörvény más tészta. Itt a gyermekdohányzás visszaszorítása akkor is csak ürügy, ha rendkívül jelentős pozitív hatása lényegesen nagyobb horderejű, mint a valós szándék: a klientúra jutalmazása. Néhány dohányzásellenes civil szervezet már 2005-től sürgette a mintegy 45 ezer dohányértékesítő pont tizedére csökkentését, de a szocialista-liberális koalíció idejében esély sem volt erre. A Lázár János koordinálta egyéni törvényjavaslat a magyar tulajdonú Continental Dohányipari Zrt., a CBA és a Coop élelmiszer-áruházláncok "helyzetbe hozása" mellett az értékesebb cigaretta-kiskereskedelmi koncessziók csókosokhoz játszását is szolgálhatta. De ez az ár bőségesen megérné, ha a 18 éven aluliak kiszolgálásának tilalmát komolyan betartatnák a jövőben.

Kétségtelen, hogy a trafiktörvény kivitelezése sok sebből vérzik. Egyik hibája a kétezer lakosonkénti egy koncesszió elve. A nagyvárosok belvárosaiban a turista- és vendéglátó-forgalom sokszorosa a helyi lakosok által generáltnak, így például Budapesten az V. kerület 13 koncessziójára évi 1,5 millió turista esik, a szórakozóhelyek tömegét pedig a helyi lakosok látogatják a legkevésbé. Az ilyen koncessziók aranybányák, amiket a jelek szerint Fidesz-fanok kaphattak. De a koncessziók túlnyomó többsége csak szerény megélhetést kínál, sőt, egyre-másra zárnak már most is be nemzeti dohányboltokat. Ez a szektor éppen csak most kezd formálódni. Kétségtelen, hogy sok az egymás mellett nyitott dohánybolt, de azt, hogy ki hol nyisson ilyet, a piacnak, és nem a jogalkotónak kell eldöntenie. A koncessziós pályázatok leadási határideje előtti alapvető feltételváltoztatások a jogállami normák brutális megszegését jelentik, aminek a rendszer üzembe állítása szempontjából semmi értelme sem volt. Ha a kormányzat kikérte volna a civil szféra véleményét, első körben sor kerülhetett volna a 10 százalékos kötelező kiskereskedelmi árrésminimum előírására. Ezt egyszerűen szakmailag szúrták el. Nagyon.

A két törvény egészségre gyakorolt hatását a kutya sem vizsgálja. Pedig ez alapos öngól a Fidesznek, hiszen sikertörténetet írhatna, ha végre egy tízezer mintás valódi, tudományos igényű felmérést készítenének: korcsoportos bontásban mennyien dohányoznak, és hány szálat szívnak naponta. Ebből ki lehetne ugyanis számolni a cigaretta-kiskereskedelmi piac valós méretét, ami nagy valószínűség szerint alacsonyabb lenne a közszájon forgó hazug számoknál. A dohányzás mértékének eltúlzása ugyanis mind az egészségügyi tárcánál pénzért ácsingózó tüdőgyógyászlobbinak, mind a dohányiparnak érdeke. Előbbi a "minél rosszabb a helyzet, annál nagyobb az esély, hogy pénzt csikarjunk ki a büdzsétől" elvet érvényesíti évtizedek óta teljes sikertelenséggel, utóbbi pedig az általa rendületlenül 24-25 milliárd szálra vizionált belföldi fogyasztás és a legálisan eladott 15-16 milliárd szálas forgalom közötti különbséget a feketepiacra keni, hogy útját állja egy újabb jövedékiadó-emelésnek.

Összeírást

A WHO-díj átvételekor Orbán így nyilatkozott: "Ma már kijelenthető, hogy egyre több magyar teszi le végleg a cigarettát." De mire alapozta e kijelentését? Hiszen erről semmiféle mérhető adat nem áll a rendelkezésre. Sem az évente ténylegesen értékesített cigaretták darabszámára, sem a legális cigarettapiaci forgalom forintban kifejezett értékére vonatkozóan nincs pontos szám. A NAV is csak az eladott adójegyek értékét tartja nyilván havi bontásban, de ez az adat az összes dohánygyártmány után megvásárolt adójegy értékét, és nem a valós forgalmat mutatja. Ami bizonyos: 2013. aug. 31-éig 19,1 milliárd forinttal kevesebb cigaretta-jövedékiadó folyt be, mint a 2012. év azonos időszakában. Ez viszont csak a tavalyi összes bevétel 5,5 százaléka, s ekkora mértékű visszaesés teljes egészében magyarázható lehet a dohányzást korlátozó jogszabályok hatásával is.

A Füstirtók Alapítvány számításai szerint 2012-ben mintegy 30 milliárd forintért adtak el 18 éven aluliaknak cigarettát Magyarországon, amiből 23 milliárd forint folyt be feketén a költségvetésbe. Ha a nemzeti dohányboltokban tényleg jelentősen csökkent a 18 éven aluliak kiszolgálása, úgy e 19 milliárdos kiesés jó részének ez is az egyik magyarázata lehet. A felnőttek egy része is felhagyhatott a dohányzással, hiszen a 10 százalékos kiskereskedelmi árrés kötelező bevezetése tovább emelte a dohánytermékek legutóbb 2012 decemberében növekvő árát. A média által hangoztatott állítólagos cigarettacsempészés-növekedésnek (például: Egyre többet füstöl a magyar, Népszabadság, 2013. október 27.) nyoma sem látszik. A NAV vezetőinek meg kéne érteniük, hogy a tisztánlátáshoz sokkal több publikus adatra lenne szükség. Különben minden jövedékiadó-emelés előtt újraéled a cigarettacsempészés növekedéséről szóló rémhírgyártás, ami a NAV szakmai munkájának enyhén szólva is erős kritikáját jelenti. Éppen a vámosoknak kellene tehát szorgalmazniuk egy nagymintás cigarettafogyasztási felmérés elkészítését, hogy legalább a cigarettapiac méretéről végre-valahára reálisabb képet kaphassunk. Addig is minden érintett az érdekei mentén hazudozik tovább.

A szerző a Füstirtók Alapítvány aktivistája.

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.