Ki a felelős a devizában eladósodásért?

Kéz a kézben

  • Mészáros Bálint
  • 2012. március 16.

Belpol

Elkészült a devizahitelezés felelőseit kutató parlamenti albizottság jelentése. Elfogultságért nem megy a szomszédba, de kétségtelenül nem lehetne az ügyész kezébe nyomni változtatás nélkül.

Amikor tavaly októberben megalakult az Országgyűlés alkotmányügyi bizottságának "A 2002–2010. közötti lakossági deviza-eladósodás okainak feltárását, valamint az esetleges kormányzati felelősséget vizsgáló" albizottsága, érdemi tényfeltárásra nem lehetett számítani. A fideszes Papcsák Ferenc elnökölte albizottságot eredetileg olyan céllal hívták életre, amely alapján leginkább egy vádiratszerű végeredménynek kellett volna következnie. Konkrétan az volt a feladat, hogy a volt pénzügyminiszterek, felügyeleti, jegybanki és bankszövetségi elnökök meghallgatásával kiderítsék, az "elmúlt nyolc évben" a kormány miért nem védte meg az embereket a "bankároktól", és ezért "kit terhel büntetőjogi, polgárjogi, munkajogi, illetve politikai felelősség". A vizsgálatra felkért két szakértő Schepp Zoltán közgazdász, a Pécsi Tudományegyetem oktatója, illetve Szebellédi István közgazdász, adó- és könyvszakértő, a pécsi városháza tanácsadója volt. Az általuk és az albizottság elnöke által jegyzett dokumentum a direkt politikai megrendelésnek szerencsére nem tesz eleget. A jelentés ugyanis hangsúlyozza, hogy az eladósodásban kárhoztatható szereplők mulasztásai csak utólag váltak nyilvánvalóvá vagy akár csak érzékelhetővé; például arra, hogy a svájci frank az euróhoz képest 30 százalékot erősödhet, a pénzügyi világ egyetlen szereplője sem számított. A szövegben így is található néhány kevéssé tárgyilagos megjegyzés - mint például a "cinikus Gyurcsány-kormány" emlegetése -, de ezek szerzőségét utóbb Papcsák Ferenc büszkén magára vállalta. A jelentés végkövetkeztetése koncepciós perek sürgetése helyett az, hogy a végzetes melléfogások okait kellene megérteni, mert csak az segíthet a hibák elkerülésében.

Úgy kezdődött, hogy visszaütött

A több százezer ember életét megnyomorító, a magyar gazdaságot évtizedekre kényszerpályára küldő hitelhabzsolásról - 6550 milliárd forint lakossági, jelzálogalapú devizahitelről van szó, amelynek a felét nem is lakásvásárlásra vették fel - nyilván nem árt összefoglaló elemzést készíteni, de akkor a hogyan kezdődött kérdést biztosan nem érdemes elmaszatolni. Mégis, a devizában eladósodás alfáját a szakértők abban jelölik meg, hogy a lakásvásárlás - az első Orbán-kormány idején bevezetett - állami kamattámogatását 2003-ban megszüntették: ezután a lakáshitelek forintkamatai újra vállalhatatlan szintre ugrottak, így a hiteligénylők az alacsony kamatú devizahitelek felé fordultak. Maga a kamattámogatás eszerint nem tehet semmiről. Külön érdekes, hogy a szerzők először is kifejtik: a magyar emberek lakástulajdonhoz ragaszkodása amúgy teljességgel irracionális magatartás, hiszen ilyen jövedelemviszonyok mellett lakást birtokolni egyáltalán nem jó üzlet. Arról, hogy akkor ezt egy lakáspolitikai eszközzel ösztönözni - ami ráadásul jórészt a tulajdonszerzésre még csak kilátással sem bíró kisebb keresetűek adójából a magasabb keresetűek lakásvásárlását támogatja - vajon miért is volt helyes, nincsen szavuk a jelentésíróknak. Fejtegetésük tisztán makrogazdasági: "A 2000–2002 évek közötti lakástámogatási rendszerre fordított költségvetési kiadások a kedvezően alakuló reálgazdasági folyamatokból származó bevételekből alapvetően megtérültek, és esély volt arra, hogy a hosszú távú költségvetési terhek is kompenzálhatók lesznek." Ehhez képest bár a lakástámogatási programot 2003-ban leállították, azaz lassan egy évtizede kifutó fázisban van (a támogatás mellé adott adókedvezményt rövid úton meg is szüntették), még mindig csaknem 100 milliárd forintjába kerül a költségvetésnek évente - ha a program ma is tartana, az felfoghatatlan terhet jelentene a büdzsének. Az természetesen gazdaságpolitikai vita tárgya lehetne, hogy az állami beavatkozás milyen folyamatokat indított el, és ezek mennyiben kompenzálják a költségvetési kiadásokat - de efféle okfejtés az egyébként majd' minden állítását megérvelő anyagban nem található. Márpedig a világgazdasági válság, valamint a matolcsyzmus második virágzásának a tapasztalatai birtokában az ilyen buborékfújó mesterséges felpörgetések megtérülésével szemben legalábbis némi kétely elvárható volna.

Ha eltekintünk attól, hogy 2002 előtt is volt élet, és a tömegek nem maguktól kaptak rá a hitelből vásárlás ízére, akkor a jelentés korrektnek mondható. Lényege, hogy a lakosságot csak a forintkamatnál jóval kisebb devizakamat érdekelte, az árfolyamkockázatot a korábbi időszakok viszonylag kis volumenű kilengései miatt nem vették figyelembe, és ebben őket aztán semmi és senki nem gátolta meg. Ennélfogva úgy indítottak - nyilván tudtukon kívül - carry trade ügyletet, hogy az arra jellemző időszakonkénti árfolyamveszteségekre nem voltak tartalékaik, hiszen már induláskor a legnagyobb, még éppen kifizethető nagyságú törlesztőrészletekre vállalkoztak. Így fordulhatott elő, hogy bár a devizahitelesek összességében a jelentés szerint sem jártak rosszabbul a forinthiteleseknél, ám mivel semmilyen, akár csak átmeneti tehernövekedést sem viseltek el, a végeredmény az ismert problémahalmaz lett. Sem az állam, sem a lakosság, sem a bankok nem törődtek a folyamat veszélyeivel, akik pedig felhívták ezekre a figyelmet - itthon gyakorlatilag a Magyar Nemzeti Bank (MNB) volt az egyetlen -, azokra nem hallgattak.

Gyurcsányahibás, MNB, PSZÁF

A szerzők szerint először is a kormányzati döntéshozóknak volna elszámolnivalójuk, hiszen az égvilágon semmit nem tettek a hitelőrület ellen. Már eleve a forinthitelek elviselhetetlenül magas kamata is a minden határon túlmenő költségvetési fegyelmezetlenségből, az egyre duzzadó államadósságból következett. Ehhez társult, hogy az euró közeli bevezetésével kapcsolatban "2002–2008 között gyakorlatilag egy politikai bohózatot láttunk", ami miatt a hitelfelvevők, de a bankok is azzal áltatták magukat, hogy az árfolyamkockázat úgyis csak néhány évig áll fenn (és persze ekkor még mindenki azzal kalkulált, hogy a svájci frank nagyjából együtt mozog az euróval). Különösen tragikus az eladósodás 2007–2008-as időszaka: a második Gyurcsány-kormány megszorításai miatt csökkentek a jövedelmek, ehhez képest a devizaalapú eladósodás felgyorsult. A fenntarthatatlan folyamat magyarázata a jelentés központi megállapításának is tekinthető. Noha egyre rosszabb adósok kaptak egyre több hitelt, az ingatlanvásárlás és a fogyasztás miatt az amúgy egyre gyatrább gazdasági növekedés jóval kevésbé esett vissza, mint az a hitelezés nélkül történt volna. Ugyanez lehetett az oka annak, hogy a kormány még csak fel sem hívta a figyelmet a veszélyekre. "Akkor a pénzügyi kockázatok vállalása tűnt a kisebb politikai árnak minden politikai szereplő számára. Ma már tudjuk, hogy ezt kamatos kamattal kellett megfizetni." A jelentés lényegében arra jutott: 2002–2008 között a felelős kormányzás abban merült ki, hogy remélték, nem lesz baj. A dokumentumban hangsúlyosan szerepel, hogy a Nemzetközi Valutaalap, az Európai Bizottság, a Világbank és az Európai Központi Bank egybehangzóan hívta fel a figyelmet a kockázatokra - külön kiemelik az IMF jövőbe látását.

Fontos megállapítás, hogy az MNB már 2004-től rendszeresen figyelmeztetett a kockázatokra. Mivel ennek nem volt hatása, a jelentés készítői szerint erőteljesebb eszközökre lett volna szükség. A bankoknak nagyobb tartalékképzési kötelezettséget írhattak volna elő, a hitelfelvevőkben az árfolyamvédettség hamis illúzióját keltő árfolyamsávot már korábban eltörölhették volna, illetve "a 2001-től közvetlen inflációs célkitűzést követő hazai monetáris politika" is a forint örökös stabilitásának látszatát keltette. Bár a jelentés is azt állítja, hogy csak utólag könnyű okosnak lenni, itt azért megjegyzendő: a jegybankra vonatkozó kritikák elfogadásában máig nincs szakmai konszenzus. A tartalékképzési előírást a külföldi hátterű bankok valószínűleg meg tudták volna kerülni, a rugalmas árfolyamrendszer bevezetése pedig még 2008-ban is hatalmas vitákat váltott ki. Az inflációs célkövetés pedig olyan bevett mechanizmus, hogy a fejlett világban inkább csak mutatóba találhatni olyan országot, amelyik nem azt alkalmazza - ettől persze még tény, hogy ez Magyarországon az árfolyam-stabilitás érzetét keltette. De ha a jegybank akár Járai Zsigmond, akár Simor András elnöksége idején gyökeresen más monetáris politikával ötvözte volna az ismert minőségű költségvetési politikát, valószínűleg beelőztük volna Görögországot is.

A PSZÁF felelősségét firtató passzusokba viszont tényleg nehéz lenne belekötni: a fogyasztóvédelemre "tartott" hatóság ölbe tett kézzel nézte végig a folyamatot. Külön kiemelik a szerzők, hogy a THM (teljes hiteldíjmutató) a változó kamatozású devizaalapú hiteleknél alkalmatlan az árak összehasonlítására, ezért "teljesen érthetetlen, hogy a felügyelő hatóságok miért tolerálták hosszú éveken keresztül, hogy egy fogyasztóvédelmi eszközből a fogyasztók tudatos megtévesztésének eszköze lett". De ugyanígy tűrte a pénzügyi felügyelet a kockázatok feltárásában kifejezetten ellenérdekelt hitelközvetítők garázdálkodását vagy a manipulatív reklámokat. A tanulmány szerint a magyarázat az lehet, hogy a szervezet vezetői nem akartak vagy nem mertek konfrontálódni a kormányzati politikával és a bankrendszerrel.

Jómadarak

Üdvözlendő, hogy a jelentés nem száll be abba a manapság igen hangos kórusba, amely szerint az árfolyamkockázatot a bankoknak kellett volna vállalniuk (akkor ugyanis a betétesek pénzét és a pénzügyi stabilitást közvetlenül veszélyeztették volna). De azt már igencsak kárhoztatja, hogy tetszőlegesen változtatható kamatú termékeket kínáltak az - esetleg drágább, mindenesetre kiszámíthatóbb - fix vagy referenciakamathoz kötött hitelek helyett. Ezzel kitűnően kerestek, míg a kockázatot teljes egészében a rendkívül alacsony pénzügyi kultúrával megáldott ügyfelekre hárították. Sőt a bankok kifejezetten az információs aszimmetriára építve igyekeztek versenyelőnyhöz jutni: trükköztek a THM-mel, halasztott tőketörlesztésű konstrukciókkal kábítottak, agresszív reklámokkal operáltak, olyan eladási technikákat alkalmaztak, amelyek a tisztességes üzleti magatartás határait feszegették - mindezt a hatóságok által nem zavartatva. A bankok tehát árverseny helyett kockázatalapú versenyt folytattak az ügyfélszerzés, végeredményben a növekedés érdekében. A nagy kérdés természetesen az, hogy ezt afféle önsorsrontó mohóságból tették-e, vagy direkt azzal kalkuláltak, hogy az esetleg bekövetkező bajban úgyis segít az állam. A jelentés készítői egészen biztosak az utóbbiban.

Viszont a szerzők az adósokat sem mentegetik: "A megkötött szerződéseket be kell tartani, és felnőtt emberként felelősséget kell vállalnunk a korábbi, időközben tévesnek bizonyult döntéseinkért." A devizahitel felvevői a céljaik és a lehetőségeik összevetésekor egyáltalán nem voltak képben, a "privát hasznok és a társadalmi kockázatkezelés kombinációját" teljesen természetesnek vették, ezért a komolyabb hitelügyi eligazítást valójában nem is igényelték. Persze nem függetlenül a pénzügyi ismereteik megdöbbentően alacsony szintjétől. Bónuszként még az a megállapítás érdemel figyelmet, hogy a jelzálogalapú devizahitel - "bármennyire forszírozza néhány megnyilatkozó szakértő, ill. szeretnék adósok százezrei" - bizony nem hibás termék: a hitelfelvevők nem a forinthiteleseknél jártak rosszabbul, csak annál, mint amiben bíztak. Az albizottság az ajánlásai között aztán felveti például a magáncsőd jogintézményének bevezetését, sürgeti a pénzügyi alapismeretek és a fogyasztóvédelmi jogok már általános iskolában történő oktatását, a hatóságok összehangolt működését. Határozottabb szemöldökemelést csak a jelentés azon javaslata válthat ki, miszerint a kormány gondolkodjon el a devizahitelek felvételkori árfolyamon történő forintosításának lehetőségén.

De vajon mi a tanulság? Az a dolgozatból is kitűnik, hogy szabályozással és felvilágosítással egyedül az állam tudott volna rendet tartani. Csakhogy a kormányok a krach valószínűségét alábecsülték (mint egyébként mindenki más is), és ezért nem vállalták a népszerűtlen növekedési áldozatot - sajnos ez valamennyi válság ismérve, és erre mindig utólag jövünk rá. Az egyéni felelősségérzet feltámadására is kár volna apellálni: az eszközkezelővel és az árfolyamrögzítéssel közvetlenül, az árverési moratóriummal, a bankadóval és a végtörlesztéssel közvetve mindenki fizeti a károkat, a "társadalmasítás" tehát bejött. Talán az egyetlen vitán felüli következtetés az lehetne, hogy az ősbűn a felelőtlen költségvetési politika, ami előbb-utóbb, így vagy úgy, de mindent tönkretesz. Szomorú, hogy a jelenkori folyamatok szerint csak az ideiglenes tünetmentességet sikerült elérni, a fiskális alkoholizmusból nem tudunk kigyógyulni.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

A lélekkufárok

„Felkérjük Kuminetz Gézát (rektor atya – a szerk.), hogy tartsa fenn a dékán fegyelmi döntését, és szükség esetén követelje meg azon oktatók önkéntes távozását, akik tartósan aláássák az intézmény keresztény identitását” – áll a CitizenGO nevezetű „ultrakonzervatív” (lefordítva: bigott) lobbiszervezet hazai lerakatának augusztus 28-án kelt, Megvédjük a keresztény oktatás szabadságát a Pázmányon! című petíciójában.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”