Kitalálta a Belügyminisztérium: lehet kötelező az is, ami önkéntes

Belpol

A tanodák – ahová önként mennek a gyerekek – szeptembertől kötelesek megadott számú középiskolás fejlesztőfoglalkozását is végezni.

A tanodát az iskolában nehezen boldoguló gyerekek és fiatalok megsegítésére találták ki. Az a célja, hogy pótolja mindazt, ami hiányzik, úgy, hogy megismerve a diák körülményeit, személyiségét, fejlődésének lehetőségeit, a neki leginkább megfelelő módon csökkentse a hátrányát, hogy ne szoruljon a perifériára. Pedagógusok foglalkoznak vele valamilyen közösségi színtéren.

Magyarországon a kilencvenes évek közepén indultak az első ilyen műhelyek, adományokból, Phare-forrásból. 2003-ban a közoktatási törvénybe is bekerültek a tanodák. A következő évtől pályázatokat írtak ki a fenntartásukra. 2012-ben a korábbiaknál több, 177 ilyen kezdeményezés kapott európai uniós forrásra alapozott támogatást.

2018-ban jogszabály született az állami finanszírozású tanodákról, rögzítve, hogy hetente legalább négy napon, 20 órában kell nyitva tartaniuk, 20-30 között lehet azok száma, akik igénybe veszik ezt a szolgáltatást. Minden oda járó gyerekre legalább heti négy óra jut. 2019-től jár erre állami finanszírozás. 2023-ban 1828 alsó, 2826 felső tagozatos általános iskolással és 755 középiskolással foglalkoztak a tanodák, 590 ember munkája révén. A Szociális Ágazati Portál nyilvántartása szerint ma 121 fenntartó – 70 százalékuk nonprofit, 28 százalékuk egyházi szervezet – 188 helyen működtet ilyen műhelyt, 2023-ban 4, tavaly 18, idén egy új indult.

Az állami finanszírozás elismerése volt annak, hogy a tanodák hasznos munkát végeznek. Ugyanakkor nem minden oktatási szakember nézi jó szívvel ezt a hátránykompenzáló kezdeményezést. Egyrészt, mert az állam ezzel elismerte azt is, hogy az iskolarendszer – például az oktatás méltányossága szempontjából – rosszul működik.

De ha már elismeri, akkor miért nem rendszeren belül oldja meg a problémát, miért „exportálja”, tékozolva a szűkös forrásokat?

Másrészt hatásuk viszont – ezt is kutatták már – tényleg van a tanodáknak az oda járó gyerekek fejlődésére: a tanulásukra, érvényesülésükre a munkaerőpiacon, társas kapcsolataikra, az egészségükre is.

Az állami finanszírozással az a helyzet, hogy – mint a 80 tanodát összefogó Tanoda Platform által összeállított és a Belügyminisztériumhoz eljuttatott jelentés közli –, 2022-23 óta kevésnek bizonyul a célokhoz és az elvárásokhoz képest, a garantált bérminimum és az energiaárak növekedése miatt, „az alapműködés biztosítása is sok szervezet számára fenntarthatatlannak tűnik”. A jelenlegi állami támogatás 140 százalékára lenne szükség az érintettek szerint ahhoz, hogy a magyarországi tanodák megfelelő színvonalon működhessenek.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.