Kivágták a "nehéz" témát a közrádió archív adásából

  • narancs.h
  • 2023. március 10.

Belpol

A szeretet nem gyengeség, vezette le a tanulságot a kecskeméti plébános egy nehéz helyzetben lévő tanárnő történetéből - ám a példázat a közmédia archív adásába már nem került bele. Majd mégis.

Részletesen beszélt egy fiatal tanárnő nehéz helyzetéről a február 19-i miséjén dr. Finta József általános érseki helynök, a főplébánia plébánosa. A misét a Kossuth és a Katolikus rádió is élőben közvetítette a kecskeméti nagytemplomból, az MTVA hírarchívumába viszont felkerült az adásnak egy olyan szerkesztett változata is, amelyből kimaradt a tanárnő története  – számol be a Telex, hivatkozva Hadházy Ákos független parlamenti képviselő mai facebook bejegyzésére

Finta József a misén úgy negyedórán keresztül beszélt az Orsi nevű tanárnőről, akit sajátos nevelési igényű gyerekekhez rendeltek ki, akik először csúnyán beszélve, rendetlenül fogadták őt, de a tanár szeretettel fordult hozzájuk, és így „kihozta belőlük a bennük rejlő tehetséget”.

A plébános a tanárnő történetéből levezette, hogy a szeretet nem gyengeség. „Hiszen mit tartanak sokan ma erőnek? Azt, aki képes felülkerekedni a másikon és legyőzni a másikat. Gyengeségnek tűnik azzal az erővel szemben, amit az Istentől eltávolodott ember a napjainkban erőnek tart. Hiszen mit tartanak sokan ma erőnek? Képes keresztülvinni az akaratát azokon, akik mást akarnak, másképp gondolkodnak, mást szeretnének, vagyis az erőt az erőszakkal társítják. Az az erős, aki képes legyőzni, maga alá gyűrni a másikat. Igen, ezzel szemben lehet, hogy gyengeségnek tűnik a keresztényi szeretet” – mondta Finta a misén.

Hadházy Ákos független parlamenti képviselő arról posztolt a Facebookon, hogy a misének ez a része a Kossuth rádió médiatárába feltöltött, egyik szerkesztett adásból kimaradt, helyette hírek hangzanak el.

Szerinte azért, mert a közmédia cenzúrázta a misét, mert az kellemetlen lehet a kormány számára.

A közmédia weboldalán, a mediaklikk.hu-n elérhető és itt visszahallgatható a teljes élő adás, ahogyan a Katolikus rádió archívumában is, de készült egy szerkesztett adás is, amelyben az evangélium, a gyónás és a mise további részei hallhatók, a tanárnő története viszont nem.

A Telex levélben kereste az MTVA sajtóirodáját, hogy megtudják, mennyire bevett gyakorlat, hogy a példatörténet kimarad a miséből és mit reagálnak Hadházy állításaira. Ha megkapják a választ, frissítjük a cikket.

Frissítés: Hadházy Ákos posztja után a közmédia visszatette a vágatlan misét, amelyen már az asszony története is hallható. Amint arra a politikus felhívja a figyelmet, a forráskód alapján látszik, hogy a teljes misét március 10-én, 11:41-kor – azaz Hadházy bejegyzése után – publikálta a közrádió.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.