Kivágták a "nehéz" témát a közrádió archív adásából

  • narancs.h
  • 2023. március 10.

Belpol

A szeretet nem gyengeség, vezette le a tanulságot a kecskeméti plébános egy nehéz helyzetben lévő tanárnő történetéből - ám a példázat a közmédia archív adásába már nem került bele. Majd mégis.

Részletesen beszélt egy fiatal tanárnő nehéz helyzetéről a február 19-i miséjén dr. Finta József általános érseki helynök, a főplébánia plébánosa. A misét a Kossuth és a Katolikus rádió is élőben közvetítette a kecskeméti nagytemplomból, az MTVA hírarchívumába viszont felkerült az adásnak egy olyan szerkesztett változata is, amelyből kimaradt a tanárnő története  – számol be a Telex, hivatkozva Hadházy Ákos független parlamenti képviselő mai facebook bejegyzésére

Finta József a misén úgy negyedórán keresztül beszélt az Orsi nevű tanárnőről, akit sajátos nevelési igényű gyerekekhez rendeltek ki, akik először csúnyán beszélve, rendetlenül fogadták őt, de a tanár szeretettel fordult hozzájuk, és így „kihozta belőlük a bennük rejlő tehetséget”.

A plébános a tanárnő történetéből levezette, hogy a szeretet nem gyengeség. „Hiszen mit tartanak sokan ma erőnek? Azt, aki képes felülkerekedni a másikon és legyőzni a másikat. Gyengeségnek tűnik azzal az erővel szemben, amit az Istentől eltávolodott ember a napjainkban erőnek tart. Hiszen mit tartanak sokan ma erőnek? Képes keresztülvinni az akaratát azokon, akik mást akarnak, másképp gondolkodnak, mást szeretnének, vagyis az erőt az erőszakkal társítják. Az az erős, aki képes legyőzni, maga alá gyűrni a másikat. Igen, ezzel szemben lehet, hogy gyengeségnek tűnik a keresztényi szeretet” – mondta Finta a misén.

Hadházy Ákos független parlamenti képviselő arról posztolt a Facebookon, hogy a misének ez a része a Kossuth rádió médiatárába feltöltött, egyik szerkesztett adásból kimaradt, helyette hírek hangzanak el.

Szerinte azért, mert a közmédia cenzúrázta a misét, mert az kellemetlen lehet a kormány számára.

A közmédia weboldalán, a mediaklikk.hu-n elérhető és itt visszahallgatható a teljes élő adás, ahogyan a Katolikus rádió archívumában is, de készült egy szerkesztett adás is, amelyben az evangélium, a gyónás és a mise további részei hallhatók, a tanárnő története viszont nem.

A Telex levélben kereste az MTVA sajtóirodáját, hogy megtudják, mennyire bevett gyakorlat, hogy a példatörténet kimarad a miséből és mit reagálnak Hadházy állításaira. Ha megkapják a választ, frissítjük a cikket.

Frissítés: Hadházy Ákos posztja után a közmédia visszatette a vágatlan misét, amelyen már az asszony története is hallható. Amint arra a politikus felhívja a figyelmet, a forráskód alapján látszik, hogy a teljes misét március 10-én, 11:41-kor – azaz Hadházy bejegyzése után – publikálta a közrádió.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.