Több márkakereskedésben is olyan érzésünk volt, mintha egy arab nagyváros piacán lennénk. A katalógusokban leírt autók a valóságban nem léteznek, semmi sem annyiba kerül, mint ami rá van írva, és szinte muszáj alkudni, még ha ezt a kereskedők kevésbé várják is el, mint mondjuk Kairóban.
*
Az egy-kétéves, keveset futott és megkímélt autók mindig is nagyon jó vételnek számítottak a nullkilométeresekhez képest, sokan mégis idegenkednek tőlük. Pedig nem kellene, mert ilyenkor még rendszerint él a gyári garancia, és a nagyobb, megbízható kereskedők, ha náluk vásárolunk, jótállnak a minőségért. Az új autók ráadásul a legtöbbet az első két évben veszítenek az értékükből, miközben használati értékük szinte alig romlik, érdemes tehát ezt az időszakot a finnyásabb vásárlókkal megfizettetni. Lapunk most a praktikus szempontokra fittyet hányva mégis az újautó-vásárlás borzongató örömeibe vezeti be az olvasót. A vásárlást komolyan fontolgató érdeklődőnek álcázva a legnagyobb európai tömegautó-gyártók észak-pesti szalonjait jártuk végig, 2,5 millió forintos kisautók vagy 3,5 milliós alsó középkategóriás modellek után érdeklődve.
Első utunk az Auto-Fort Váci úti szalonjába vezet, ahol a Ford Fiesta-kínálattal ismerkedünk. A Fiesta
a kisautó-kategória
egyik legjobb, egyben legjellegte-lenebb képviselője: sem formailag, sem műszakilag nem kiemelke-dő, de azért harmonikus külsejű, megbízható jármű. Az értékesítő hölgytől megtudjuk, hogy a mo-dell kisebb (a szépségipar és a női magazinok szótárából némi macsós felhanggal átvett) "ráncfel-varrás" előtt áll. Anélkül, hogy egy szót is szólnánk, a listaár szerint 2 830 000 forintba kerülő 1,3-as, 70 lóerős, ötajtós, két légzsákos, elöl elektromos ablakú, légkondis járműre 400 ezer forintos kedvezményt kapunk. Igaz, ezt mindenki megkapja, aki vállalja, hogy a korábbi indexlámpájú és műszerfalú változatot választja, de azért örülünk, mert kedvezményt kapni jó. Aztán kiderül, hogy ez a kivitel most csak metálfényű festéssel van raktáron, s ez 85 ezer forint pluszt jelent. Szorgos népünk lelkéről sokat elárul, hogy a sima festéknél csak jóval környezetszennyezőbben felvihető metálfény az egyik legkedveltebb hazai "extrawunsch", s nekünk most ezt kell megfizetni.
A 2,515 millió forintos árat sikerül lealkudni két és félre, miután közöljük, hogy részletre vesszük az autót (az okokról lásd Részletes előny című keretes írásunkat), majd némi erőlködés után egy gyári szőnyegkészletet is kapunk, de e ponton a hölgy berekeszti az alkut, mert az induló kedvezmény a kereskedő hasznának nagy részét már elvitte. Ha fizetünk, két hét múlva ülhetünk az új Fiestába.
A Suzuki Top Frangepán utcai telepén nem ajánlanak alapkedvezményt a hazai gyártású új Swiftre, viszont a fiatal értékesítő rugalmasan kezeli követelőzéseinket. A jó minőségi érzetet keltő, eltalált karosszériájú agilis kis jármű ötajtós, 92 lóerős, ezerhármas GLX változata ezer forint híján két és fél millióba kerül, két légzsákkal és ABS-es fékkel. Mivel a nép egyszerű gyermekeként vállaljuk a szexi narancsszínű ("gránát") metálfestés hetvenezres felárát, némi erősködés után a szezonra való tekintettel kapunk hozzá négy márkás téligumit, és a cég átvállalja helyettünk az üzembe helyezési illeték költségét is: az egyik 65 ezer forintnyi ajándékot, a másik ugyanennyi spórolást jelent. Ekkor jut eszünkbe, hogy a Fiestánál nem említették az üzembe helyezés, törzskönyvezés és egyéb kötelező újautó-sarcok közel százezres, bagatell tételét. Sebaj, a Swift úgyis helyesebb, karakteresebb autó, erősebb a motorja és olcsóbb. Pláne, hogy a részletfizetéses vásárlásra tekintettel (2 569 000-nél járunk) egy 45 ezer forintos, szintén márkás CD-rádiót is sikerül szereznünk.
A fiktív autóvásárlás örömeitől izgalomba jövő tudósítót az első nyakleves a Porsche Pest S koda szalonjában éri. A lassan kissé elavult megjelenésűnek ható Fabia 64 lóerős, 1,2-es, háromhengeres Spirit változata 2 349 000 forintba kerül. A hivatalos alapár 2 698 000, ebből először lejön kereken félmillió forint csak úgy, aztán hozzájön kb. negyedmillió, a többnyire kényelmi és optikai extrákért. Ehhez biztonsági játékosként kértünk még kipörgésgátlós ABS-t 119 ezerért, és az unalmas kisautót feldobandó, metálfényt 74 ezerért. "Mivel kétmilliós hitelre vásárolunk, a baba miatt szeretnénk kikapcsolható utasoldali légzsákot ajándékba" - hangzik a nagyképű, 59 ezer forintos igénybejelentés, de a hölgy részéről ellentmondást nem tűrő fejrázás a válasz. A 2 542 000 forintos autóba csak egy hitvány, tízezres gumiszőnyeget sikerült kialkudni extraként, azt is csak önalázó, hosszas unszolásra. Mint kiderült, a titok nyitja az, hogy a Volkswagen csoportnál az autóhiteleket finanszírozó bank is a konszern része, ezért a jutalékrendszer és a profitképzés nem kinti farkastörvények, hanem poroszos belső rend szerint zajlik.
Ezek után nem táplálunk nagy reményeket a pár méterre lévő, szintén Porsche Pest-es VW-szalon iránt, ahol "veszíteni szépen kell" felkiáltással nem a Polo, hanem egyből a 3,5 milliós ötös Golf iránt érdeklődünk. Az ötajtós, 1,4 literes, 75 lóerős alapgép 3,991 millió helyett az aktuális akció keretében csak 3,48 millióba kerül, de a több mint félmilliós induló kedvezmény kit hozna lázba, ha nem kell érte megküzdeni? Ilyen autó ráadásul most nincs, csak a feláras obligát metálfénnyel, kétoldali klímával, ködfényszóróval és pótkerékkel (?!?). Értetlenkedésünkre kiderül, hogy a gyár gumijavító készlettel szereli az autókat, ezért az importőr minden kocsiba berakja a szükségpótkereket, viszont felszámít érte 12 ezer forintotÉ Az extrafelszerelések kiismerhetetlen logikáján való töprengésünkből a végösszeg (3 654 000) riaszt fel. A kilátástalannak
induló alkufolyamat végül
a következő, a körülmények is-meretében szinte felfoghatatlanul bőkezű ajánlatot eredményezi: ha egymilliós önrésszel részletre vesszük az autót, és rendelünk további 120 ezerért riasztót, kapunk ajándékba négy (valóban nagyon jó) téli gumit. A gumiszőnyeg-készletre vonatkozó gyerekes igényeink viszont ezután érezhető rosszallásba és kategorikus elutasításba ütköznek.
Kicsit lelombozva érkezünk a Váci úti Opel Schillerhez, ahol a 3,5 milliós (legújabb, H jelű) Astra iránt érdeklődünk. Az ötajtós, egynégyes, 90 lóerős autó alapváltozata 3,399 millió. A VW-hez képest kellemesen lepukkant hangulatú eladótér azonnal felélénkíti kalmárösztönünket. Huszáros rohammal a következő dealt érjük el: meg-kapjuk a légkondicionálós, bőrkor-mányos, ködlámpás, CD-rádiós "Essentia" csomagot, ami az alap-csomag része - az alapárért. Értet-lenkedésünkre kiderül, hiba volt közölnünk, hogy más modellekben is gondolkodunk. Az amúgy készséges fiatalember viszont megígéri, hogy egyéni ajánlatot ad, ha az Astra mellett döntünk. "Akár százezres nagyságrendben is." De hogyan döntsünk a konkrét számok és extrák ismeretének hiányában? Ezt ránk bízza.
Az újpesti Renault Baumgartnernél először a vadonatúj Clióval szemezünk, de mivel a kiállított autó utasterében pozdorjaipari melléktermék hatású anyagok ijesztgetik a gyanútlan próbavásárlót, szinte megkönnyebbülünk, hogy a fapados változat ára 2,7 millió forintról indul, és íziben diszkvalifikáljuk. A régi is jó kis autó, és a kifutó modelleket köztudomásúlag mindig magas felszereltséggel próbálják elpasszolni. A 75 lóerős, ötajtós, 1,2-es Clio "Nature" felszereléssel (a színek és extracsomagok fantázianevének terén az autógyáraktól ezúton kérünk nagyobb környezeti szempontú önmérsékletet), ABS-szel, vészfékrásegítővel, elektromos első ablakkal listaáron, 2,860 millióért, de a kötelező félmilliós alapkedvezménnyel, plusz klímával 2 409 000-ért elvihető. A részlet-fizetésért extrakedvezményt köve-telő tudósító ismét lyukra fut, mert a hitelek finanszírozója a cégcsoporthoz tartozó Renault Credit Rt., alkunak így helye nincs. Elektromos tükör? Kizárt. Jobb rádió? Szó sem lehet róla. Az ajándék szőnyegre vonatkozó érdeklődésünk-re a "megkérdezem a főnöktől, de gyáriról nem, maximum utángyártott gumiról lehet szó" a válasz.
A visszaúton útba esik a Citro‘n Wallis, ahol egyik kedvencünkre, a tavaly novemberben bemutatott, gömbölyded C4-re próbálunk jó ajánlatot szerezni. A többek közt átlátszó, folyadékkristályos műszerfalpanellel, fix közepű kormánnyal és EKG-mintás elülső márkajelzéssel csalogató autó 90 lóerős, az 1,4 literes, ötajtós kocsi bruttó listaára 4 120 000 forint, amiből most nagyvonalúan 800 ezret engednek el a hónap végéig tartó akcióban. A kései reneszánsz híveként Tiziano-vörös metálfestést is rendelünk. Az így 3 410 000-be kerülő, ABS-es, manuális klímás, motoros első ablakú, fedélzeti számítógépes autót az udvaron körbe is csodálhatjuk, igaz, csak a szintén igen előnyös homokkőszínben. Ami a további, ezek után nem túl rámenősen elővezetett extra óhajokat illeti, azok a (gyári) szőnyegszett kivételével lesöpörtetnek az asztalról.
A budai oldalon az esélyegyenlőség jegyében beugrunk még a Peugeot Kovács szalonjába is, hogy a teljesen kortalan 206-osra szerezzünk jó ajánlatot. A Szentendrei úti lerakatban barátságos káosz és kellemes rendetlenség fogad, ami tág alkulehetőségeket ígér, és nem is kell csalódnunk. Az autók és extrafelszerelések listaárát itt kezelik a legrugalmasabban: a 75 lóerős, 1,4-es, 2,279 milliós alapárú kisautóhoz hamar hozzácsapunk klímát, ablakemelőt, metálfényt és CD-rádiót, a 2,6 millió forintos végösszeget pedig gyorsan lekerekítjük 2,5-re. Kiderül, hogy nullkilométeres, de ezért-azért túltárolt vagy a kereskedő által már megvett, de még nem értékesített autókra további, az egyes autók felszereltségétől függő, de szintén akár százezres nagyságrendű kedvezményeket kaphatunk a "főnöktől". A főnök nincs, a tudósító hazaindul, és útközben a megspórolt pénzeket és az ingyen kapott extrafelszereléseket számolgatja.
Az ember azt gondolná, hogy az autókereskedőnek az a jó, ha egy összegben fizetjük ki a gépkocsi árát, de a helyzet valójában ennek az ellenkezője. Azt a részt, amire mi gépjármű-vásárlási hitelt veszünk fel, a márkakereskedő így is, úgy is megkapja, csak nem tőlünk, hanem a banktól. Viszont jutalékot is kap mellé, amiért pont az adott bankkal dolgozik. A cikkben szereplő 2-2,5 milliós hitelösszegek jutaléka információink szerint 5-10 százalék, sőt néha még ennél is magasabb. Nyolc százalékkal számolva a cikkben szereplő hitelek után a kereskedő 160-200 ezer forint jutalékot kap a banktól. A jutalék mértékét ismerő, tudatos vásárló ezért részletfizetés esetén további engedményt csikarhat ki az eleve lealkudott vagy kedvezményes alapárból. A kiélezett árverseny miatt ugyanakkor a márkakereskedők eleve nyomott árral dolgoznak: az eladott autókon gyakran csak néhány tízezer forintos haszon marad, amiből lehetetlen nívós szalont fenntartani. (Az autókereskedők bevételeinek zöme már rég a kapcsolódó márkaszervizből, azon belül is főleg a karosszéria-műhely bevételeiből származik, mert az a biztosítókkal kötött átalánydíjas javítási megállapodások miatt stabil hasznot biztosít.) A bankoktól kapott jutalék ezért nagyon fontos része a bevételnek, amiről nem szívesen mondanak le. Extra árengedmény helyett könnyebben rávehetők további, utólag is beépíthető kényelmi, biztonsági vagy optikai extrák beszerelésére, a garancia meghosszabbítására vagy más kedvezményre. Növelhetjük adakozási kedvüket, ha helyben kötjük a casco és a kötelező felelősségbiztosítást is, mert a biztosító a bankhoz hasonlóan jutalékkal honorálja a kereskedő ez irányú erőfeszítéseit. Az igazán rámenős autóvásárlók kinézik a kívánt modellt, kialkudnak egy jó árat sok extrával, majd a nyomtatott ajánlattal több másik kereskedőhöz is elmennek még jobb ajánlatok reményében, és akad, aki ezt a kört többször végigjátssza.