Komló polgármestere maga kérte a vasút elbontását a városból

  • narancs.hu
  • 2024. augusztus 19.

Belpol

Elsőre visszásnak tűnt, hogy újabb vasútvonalat zárnának be, de úgy tűnik, ez nem a minisztérium ötlete volt.

„A Komló városát keresztülszelő vasúti pálya kiváltásának vizsgálatát és nem megszüntetését rendelte el az Építési és Közlekedési Minisztérium” – írják közleményükben a 444 birtokába került MÁV-dokumentumra reagálva, ami a komlói vasútvonal városon belüli szakaszának elbontásának tervét tartalmazza.

 
Vasútállomás Komlón
Wikimedia Commons
 

A minisztérium azt állítja, a település vezetése azt kérte tőlük, hogy a település központján átvezető vasútvonal szükségességét vizsgálja felül, a vasúti területeket pedig adja át az Önkormányzat részére. Így a város szempontjából lényeges, hogy a vasút által elfoglalt, kihasználatlan területek hasznosítása megkezdődhetne.

A közlemény szerint a helyi általános iskola és óvoda mellett működő kődöntő működési engedélye 2026-ban lejár, ezután a jelenlegi pályaszakasz nem lesz használva. Az önkormányzat az új kődöntő helyének figyelembevételével kérte a minisztérium vasúti pálya módosításának vizsgálatát. Döntés az ügyben még nem született.

Ezt a levelet írta az önrkonymányzat:

„Tisztelt Államtitkár Úr! A vasútmentes belváros programunkhoz kapcsolódó terveinket az alábbiakban közlöm. Megpróbálom összefoglalni a kályhától indulóan. Az elmúlt évtizedben a 47-es szárnyvonal végén lévő településről a személyszállítás

hol teljesen megszüntetésre került, hol visszaállítás történt részlegesen miközben a vonatpótló buszok is fennmaradtak. A dübörgő bányászat idején mind a személyszállítás, mind a teherforgalom nagy kihasználtsággal működött. Ma már csak a kőbánya szállít évente változó (átlag 100.000 tonna) követ, ezen kívül pedig a Mecsekjánosi megállóhelyről indulóan történik a faszállítás. Az általános iskola és óvoda mellett lévő kődöntő önkormányzati működési engedélye 2026-ig míg a

közlekedés felügyeleti engedély 2032-ig szól.

A Kőbányával a kődöntő kitelepítése ügyében az egyeztetéseket már 2020-ban megkezdtük, és ennek eredményeképpen Mindszentgodisára engedéllyel és kiviteli tervvel rendelkeznek. A megvalósítást a gazdasági válság hátráltatja. Az Önkormányzat az új kődöntő helyének figyelembevételével felújította a bétai elkerülő utat annak érdekében, hogy a belvárost tehermentesítsük a kőszállítással járó nehézgépjármű forgalomtól. A kőszállítás belátható időn belüli megszűnése pedig ennek a szárnyvonalnak a létjogosultságát megkérdőjelezi.

Komló Város szempontjából lényeges, hogy a vasút által elfoglalt, kihasználatlan területek igazi belvárosi hasznosítása megkezdődhessen. Ez egy nagyon összetett és komplex, mindenre kiterjedő folyamat lesz.

Érinti a vasutat, érinti a közutat, érint épületet, érint gazdasági területekhez (ipari park) kapcsolódó ingatlanfejlesztési lehetőségeket.

A cél az, hogy a belvárosi vasútállomástól a Mecsekjánosi megállóhelyig terjedő szakasz megszüntetésre kerüljön és ezek a területek fejlesztési forrásokkal együtt az önkormányzat tulajdonába kerüljenek.

A belvárosban így igazi belvárosi kialakítás kezdődhet, melynek eredményeképpen a Komló-Mánfa illetve a Komló-Magyarszék összekötő úton (állami utak) a tervezéstől függően három vagy négy körforgalommal lehetne szabályozni az új belváros forgalmát. A vasúti területeken a mellékelt térképeken is látszik, hogy

van, ahol szabadidős tevékenységhez kapcsolódó részek alakíthatók ki,

van, ahol az ipari parkhoz csatlakozó gazdasági területek és

van, ahol a korábban kettévágott magáningatlanokhoz lehet csatlakoztatni a területeket vagy

ezen a nyomvonalon egy külön beruházás keretében térségi kerékpárutat lehet fejleszteni.

Tudom, hogy az elképzelés nagy volumenű és még nagyon sokat kell dolgozni rajta és csak Kormányzati segítséggel tud megvalósulni, de ahhoz nélkülözhetetlen, hogy Komló egy élhetőbb, normális város legyen. Ehhez kérem a segítségüket!”

 

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.