Komló polgármestere maga kérte a vasút elbontását a városból

  • narancs.hu
  • 2024. augusztus 19.

Belpol

Elsőre visszásnak tűnt, hogy újabb vasútvonalat zárnának be, de úgy tűnik, ez nem a minisztérium ötlete volt.

„A Komló városát keresztülszelő vasúti pálya kiváltásának vizsgálatát és nem megszüntetését rendelte el az Építési és Közlekedési Minisztérium” – írják közleményükben a 444 birtokába került MÁV-dokumentumra reagálva, ami a komlói vasútvonal városon belüli szakaszának elbontásának tervét tartalmazza.

 
Vasútállomás Komlón
Wikimedia Commons
 

A minisztérium azt állítja, a település vezetése azt kérte tőlük, hogy a település központján átvezető vasútvonal szükségességét vizsgálja felül, a vasúti területeket pedig adja át az Önkormányzat részére. Így a város szempontjából lényeges, hogy a vasút által elfoglalt, kihasználatlan területek hasznosítása megkezdődhetne.

A közlemény szerint a helyi általános iskola és óvoda mellett működő kődöntő működési engedélye 2026-ban lejár, ezután a jelenlegi pályaszakasz nem lesz használva. Az önkormányzat az új kődöntő helyének figyelembevételével kérte a minisztérium vasúti pálya módosításának vizsgálatát. Döntés az ügyben még nem született.

Ezt a levelet írta az önrkonymányzat:

„Tisztelt Államtitkár Úr! A vasútmentes belváros programunkhoz kapcsolódó terveinket az alábbiakban közlöm. Megpróbálom összefoglalni a kályhától indulóan. Az elmúlt évtizedben a 47-es szárnyvonal végén lévő településről a személyszállítás

hol teljesen megszüntetésre került, hol visszaállítás történt részlegesen miközben a vonatpótló buszok is fennmaradtak. A dübörgő bányászat idején mind a személyszállítás, mind a teherforgalom nagy kihasználtsággal működött. Ma már csak a kőbánya szállít évente változó (átlag 100.000 tonna) követ, ezen kívül pedig a Mecsekjánosi megállóhelyről indulóan történik a faszállítás. Az általános iskola és óvoda mellett lévő kődöntő önkormányzati működési engedélye 2026-ig míg a

közlekedés felügyeleti engedély 2032-ig szól.

A Kőbányával a kődöntő kitelepítése ügyében az egyeztetéseket már 2020-ban megkezdtük, és ennek eredményeképpen Mindszentgodisára engedéllyel és kiviteli tervvel rendelkeznek. A megvalósítást a gazdasági válság hátráltatja. Az Önkormányzat az új kődöntő helyének figyelembevételével felújította a bétai elkerülő utat annak érdekében, hogy a belvárost tehermentesítsük a kőszállítással járó nehézgépjármű forgalomtól. A kőszállítás belátható időn belüli megszűnése pedig ennek a szárnyvonalnak a létjogosultságát megkérdőjelezi.

Komló Város szempontjából lényeges, hogy a vasút által elfoglalt, kihasználatlan területek igazi belvárosi hasznosítása megkezdődhessen. Ez egy nagyon összetett és komplex, mindenre kiterjedő folyamat lesz.

Érinti a vasutat, érinti a közutat, érint épületet, érint gazdasági területekhez (ipari park) kapcsolódó ingatlanfejlesztési lehetőségeket.

A cél az, hogy a belvárosi vasútállomástól a Mecsekjánosi megállóhelyig terjedő szakasz megszüntetésre kerüljön és ezek a területek fejlesztési forrásokkal együtt az önkormányzat tulajdonába kerüljenek.

A belvárosban így igazi belvárosi kialakítás kezdődhet, melynek eredményeképpen a Komló-Mánfa illetve a Komló-Magyarszék összekötő úton (állami utak) a tervezéstől függően három vagy négy körforgalommal lehetne szabályozni az új belváros forgalmát. A vasúti területeken a mellékelt térképeken is látszik, hogy

van, ahol szabadidős tevékenységhez kapcsolódó részek alakíthatók ki,

van, ahol az ipari parkhoz csatlakozó gazdasági területek és

van, ahol a korábban kettévágott magáningatlanokhoz lehet csatlakoztatni a területeket vagy

ezen a nyomvonalon egy külön beruházás keretében térségi kerékpárutat lehet fejleszteni.

Tudom, hogy az elképzelés nagy volumenű és még nagyon sokat kell dolgozni rajta és csak Kormányzati segítséggel tud megvalósulni, de ahhoz nélkülözhetetlen, hogy Komló egy élhetőbb, normális város legyen. Ehhez kérem a segítségüket!”

 

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.