Komló polgármestere maga kérte a vasút elbontását a városból

  • narancs.hu
  • 2024. augusztus 19.

Belpol

Elsőre visszásnak tűnt, hogy újabb vasútvonalat zárnának be, de úgy tűnik, ez nem a minisztérium ötlete volt.

„A Komló városát keresztülszelő vasúti pálya kiváltásának vizsgálatát és nem megszüntetését rendelte el az Építési és Közlekedési Minisztérium” – írják közleményükben a 444 birtokába került MÁV-dokumentumra reagálva, ami a komlói vasútvonal városon belüli szakaszának elbontásának tervét tartalmazza.

 
Vasútállomás Komlón
Wikimedia Commons
 

A minisztérium azt állítja, a település vezetése azt kérte tőlük, hogy a település központján átvezető vasútvonal szükségességét vizsgálja felül, a vasúti területeket pedig adja át az Önkormányzat részére. Így a város szempontjából lényeges, hogy a vasút által elfoglalt, kihasználatlan területek hasznosítása megkezdődhetne.

A közlemény szerint a helyi általános iskola és óvoda mellett működő kődöntő működési engedélye 2026-ban lejár, ezután a jelenlegi pályaszakasz nem lesz használva. Az önkormányzat az új kődöntő helyének figyelembevételével kérte a minisztérium vasúti pálya módosításának vizsgálatát. Döntés az ügyben még nem született.

Ezt a levelet írta az önrkonymányzat:

„Tisztelt Államtitkár Úr! A vasútmentes belváros programunkhoz kapcsolódó terveinket az alábbiakban közlöm. Megpróbálom összefoglalni a kályhától indulóan. Az elmúlt évtizedben a 47-es szárnyvonal végén lévő településről a személyszállítás

hol teljesen megszüntetésre került, hol visszaállítás történt részlegesen miközben a vonatpótló buszok is fennmaradtak. A dübörgő bányászat idején mind a személyszállítás, mind a teherforgalom nagy kihasználtsággal működött. Ma már csak a kőbánya szállít évente változó (átlag 100.000 tonna) követ, ezen kívül pedig a Mecsekjánosi megállóhelyről indulóan történik a faszállítás. Az általános iskola és óvoda mellett lévő kődöntő önkormányzati működési engedélye 2026-ig míg a

közlekedés felügyeleti engedély 2032-ig szól.

A Kőbányával a kődöntő kitelepítése ügyében az egyeztetéseket már 2020-ban megkezdtük, és ennek eredményeképpen Mindszentgodisára engedéllyel és kiviteli tervvel rendelkeznek. A megvalósítást a gazdasági válság hátráltatja. Az Önkormányzat az új kődöntő helyének figyelembevételével felújította a bétai elkerülő utat annak érdekében, hogy a belvárost tehermentesítsük a kőszállítással járó nehézgépjármű forgalomtól. A kőszállítás belátható időn belüli megszűnése pedig ennek a szárnyvonalnak a létjogosultságát megkérdőjelezi.

Komló Város szempontjából lényeges, hogy a vasút által elfoglalt, kihasználatlan területek igazi belvárosi hasznosítása megkezdődhessen. Ez egy nagyon összetett és komplex, mindenre kiterjedő folyamat lesz.

Érinti a vasutat, érinti a közutat, érint épületet, érint gazdasági területekhez (ipari park) kapcsolódó ingatlanfejlesztési lehetőségeket.

A cél az, hogy a belvárosi vasútállomástól a Mecsekjánosi megállóhelyig terjedő szakasz megszüntetésre kerüljön és ezek a területek fejlesztési forrásokkal együtt az önkormányzat tulajdonába kerüljenek.

A belvárosban így igazi belvárosi kialakítás kezdődhet, melynek eredményeképpen a Komló-Mánfa illetve a Komló-Magyarszék összekötő úton (állami utak) a tervezéstől függően három vagy négy körforgalommal lehetne szabályozni az új belváros forgalmát. A vasúti területeken a mellékelt térképeken is látszik, hogy

van, ahol szabadidős tevékenységhez kapcsolódó részek alakíthatók ki,

van, ahol az ipari parkhoz csatlakozó gazdasági területek és

van, ahol a korábban kettévágott magáningatlanokhoz lehet csatlakoztatni a területeket vagy

ezen a nyomvonalon egy külön beruházás keretében térségi kerékpárutat lehet fejleszteni.

Tudom, hogy az elképzelés nagy volumenű és még nagyon sokat kell dolgozni rajta és csak Kormányzati segítséggel tud megvalósulni, de ahhoz nélkülözhetetlen, hogy Komló egy élhetőbb, normális város legyen. Ehhez kérem a segítségüket!”

 

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jancsics Dávid korrupciókutató: Az Orbán család vagy a Matolcsy-klán működése új jelenség

Jancsics Dávid a Leukémia zenekar gitárosaként a hazai underground zenetörténethez is hozzátette a magáét, majd szociológusként az Egyesült Államokba ment, azóta a San Diego-i egyetem professzora. A magyarországi korrupcióról szóló doktori disszertációját átdolgozva idén magyarul is kiadták A korrupció szociológiája címmel. Erről beszélgettünk.

Újabb mérföldkő

  • Harci Andor

Mi lett volna, ha 1969-ben, az amougies-i fesztiválon Frank Zappa épp másfelé bolyong, s nem jelentkezik be fellépőnek a színpadon tartózkodó Pink Floyd tagjai mellé?

Vándormozi

  • - turcsányi -

John Maclean nem kapkodja el, az előző filmje, a Slow West (A nyugat útján) 2015-ben jött ki.

Mi, angyalok

Egyesével bukkannak elő a lelátó hátsó részét határoló cserjésből a zenekar tagjai (Tara Khozein – ének, Bartek Zsolt klarinét, szaxofon, Darázs Ádám – gitár, Kertész Endre – cselló) és a táncos pár (Juhász Kata és Déri András).

Új válaszok

A művészet nem verseny, de mégiscsak biennálék, pályázatok, díjak és elismerések rendezik a sorokat. Minden országnak van egy-egy rangos, referenciaként szolgáló díja.

Mintha a földön állva…

Összegyűjtött és új verseket tartalmazó kötete, a 2018-ban megjelent A Vak Remény a költő teljes életművét átfogó könyv volt, ám az új versek jelenlétét is kiemelő alcím a lírai opus folyamatosan „történő” állapotára mutat, arra, hogy még korántsem egy megállapodott vagy kevésbé dinamikus költői nyelvről van szó.