Kormányaink és a drávai vízlépcső: Jó reggelt, Magyarország!

  • 2004. február 5.

Belpol

A magyar állam illetékeseinek öt év múltán sikerült előkaparniuk valahonnan azt a kétoldalú megállapodást, amellyel megakadályozható, hogy a horvátok a Dráva közös érdekű szakaszán a folyó elterelésével vízlépcsőt építsenek.

A magyar állam illetékeseinek öt év múltán sikerült előkaparniuk valahonnan azt a kétoldalú megállapodást, amellyel megakadályozható, hogy a horvátok a Dráva közös érdekű szakaszán a folyó elterelésével vízlépcsőt építsenek.

A zágrábi kormány 1992-ben elhatározta, hogy a Dráva horvát - ám közös érdekűnek nyilvánított - szakaszán, Novo Virjénél vízerőművet épít. A tervezett vízlépcső létesítményei 30 km hosszan húzódnának, és káros hatásai a folyó magyar szakaszának (természetvédelmi oltalom alatt álló) életét is átszabnák. A Dráva felső szakaszán

van már 23 vízi erőmű,

míg a Murán tizenöt. A jelentős duzzasztást igénylő új síkvidéki erőmű megépítése a két ország civil környezetvédői és a magyar természetvédelmi hatóságok véleménye szerint is óriási gyomrost jelentene az rtilos és Barcs között - Európában most még egyedülálló módon - szabályozatlanul kanyargó, felbecsülhetetlen ökológiai értékű szakasznak. A komplexumnak ugyanis része egy 25 km hosszan a határ másik oldalán futó, aszfaltbeton falú tározómedence, amely gyakorlatilag élettelen ipari létesítménnyé degradálná a kivételes biológiai változatosságot mutató folyórészt. Az erőművön átáramló víz egy úgynevezett alvízcsatornában folytatná útját, és csak öt km-rel lejjebb érkezne vissza a Drávába: ez gyakorlatilag a folyó elterelésével egyenlő, hiszen az eredeti mederben csekély mennyiségű víz csordogálna. Ha megépül Novo Virje, búcsút lehet venni a tájképtől és több őshonos fajtól is: a hazánkban kizárólag a tervezett vízlépcső alatti kavicszátonyokon fészkelő kis csér élőhelyének megsemmisítésével Magyarországról, a drávai kérész kipusztulásával pedig a Földről tűnne el végleg egy faj, továbbá az Európai Élőhelyvédelmi Irányelvben szereplő több halféle felett is megkondulna a vészharang.

A horvátok ún. hatásvizsgálati bizottsága 2000-ben lényegében elfogadhatónak találta a beruházás tervét, és az erőmű alatti szakaszon a medermélyülés kiküszöbölésére tervezett újabb három vízerőmű már a Horvát Nemzeti Területrendezési Tervben is szerepel.

Novo Virje egy Barcs méretű (12 ezer lakos) települést táplálna árammal. Az állam magántőkéből valósítaná meg a projektet, a beruházó Horvát Erőműtervező Vállalat azonban még nem talált senkit, aki kicsengette volna a mai áron körülbelül 500 millió eurót. A létesítmény finanszírozását korábban több nagy pénzintézettel, illetve a becsődölt Enronnal is hírbe hozták: a horvátországi projektekhez tőkét lekötni próbáló, hamburgi székhelyű Croatian Investment Company tájékoztatása szerint a beruházó képviseletében jelenleg brit, svájci, izraeli, osztrák,

sőt magyar befektetőkkel is

tárgyalnak, ám egyelőre nincs megállapodás. Az esetleges érdeklődő befektetőket a több szempontból is érintett magyar állam eddigi reakciói bizonyosan nem riasztották el. Kormányszerveink az úgynevezett espooi egyezmény rendelkezéseinek életbe léptetését kérték. A nemzetközi szerződés értelmében Magyarország mint hatásviselő fél jogosult megismerni a projekt részletes terveit, véleményezheti az elkészített hatásvizsgálati elemzést - de a megvalósításról nem dönthet, legfeljebb egy szándéknyilatkozatot és elvárásait fogalmazhatja meg. A hivatalos magyar álláspontot egy 1999. márciusi kormányhatározat rögzítette, miszerint hazánk nem ért egyet vízerőmű építésével, ragaszkodik az espooi eljárás lefolytatásához, és részt kíván venni a horvát fél környezeti hatásvizsgálati eljárásában. Jövő-menő környezetvédelmi minisztereink rendre odanyilatkoztak ugyan, hogy nem szeretnének vízlépcsőt a Drávára (Medgyessy Péter miniszterelnök-jelöltként ugyancsak ezt mondta), de közben a magyar vízügyi és közlekedési tárca a két ország területén futószakaszra, Novo Virje alá hajóút-fejlesztési tervet dolgozott ki. Ehhez vagy gátak közé kellett volna szorítani a folyót és kimélyíteni a medret, vagy meg kellett volna építeni a horvát és magyar hosszú távú tervekben egyaránt szereplő alsó vízlépcsőt is, amely 43 km hosszan duzzasztotta volna fel a Drávát. Szakértők szerint ez Európa legnagyobb, még viszonylag természetes állapotú folyami tájának halálát jelentette volna.

A kormány meglehetősen ellentmondásosan állt a kérdéshez: nem akart vízlépcsőt a Drávára, de hagyta, hogy a horvátok évekig gyártsák a hatásvizsgálatokat (talán meg akart győződni igazáról, talán nem akarta kerek perec elutasítani a horvátokat, talán nem tudta, pontosan mit akar, talán egyszerűen töketlen volt), és nem jelentett be vétót. Pedig léteztek jogforrások, amelyek a folyó eltereléséhez vagy az erőmű megépítéséhez feltételként szabják a magyar fél szerződéses akaratát. A Magyar Népköztársaság kormánya és a Jugoszláv Szocialista Köztársaság között még 1990-ben életbe lépett zágrábi egyezmény kimondja: a szerződő felek a Dráva folyó közös érdekű szakaszát vízlépcsők építésével hasznosítják, de leszögezi, hogy az egyes vízlépcsők megvalósítására külön egyezményeket kell kötni. Ennél általánosabban fogalmaz a Pécsett 1994-ben, teljesen más célból született horvát-magyar vízgazdálkodási együttműködési megállapodás: e szerint csak a felek konszenzusa esetén lehet új vízlépcsőt építeni.

Mire a Védegylet jogászai - Jánossy András független szakértő segítségével - idáig jutottak, végképp nem értették, miért nem húzza elő a pakliból a kormány a zágrábi adut, ezért a Külügyminisztériumnál próbálták megtudakolni, felmondta-e időközben valamelyik fél a jogelődje által ratifikált egyezséget. A külügy tájékoztatása szerint a nevezett kétoldalú megállapodást azóta nem alkalmazták, de vissza sem vonták - így az érvényesnek tekinthető.

"Ezek után felhívtuk a környezetvédelmi minisztérium figyelmét arra, hogy a jövőben erre is hivatkozhatnak" - mondta a Narancsnak Kajner Péter, a Védegylet munkatársa. A Dráva Szövetség, a Nimfea Természetvédelmi Egyesület, a Védegylet és a WWF Magyarország decemberben írásban juttatta el véleményét a magyar kormányhoz a Drávára tervezett Novo Virje-i vízerőműről, ahol a fentiek tudatában külön kérték a kormányzatot: amennyiben valóban nem akar vízlépcsőt látni a Dráván, akkor legyen szíves a rendelkezésére álló összes jogi eszközt bevetni ennek érdekében. Röviddel később aláírásgyűjtés indult a folyóért.

Az espooi eljárás lezárulásának idejére időzített civil lobbizás nem maradt eredménytelen. Részben a környezetvédők nyomására készült el a napokban a Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztériumban (KVVM) a magyar fél jogi álláspontját taglaló anyag, amelynek konklúziója már a zágrábi egyezmény rendelkezéseit is figyelembe veszi. "E szerint külön szerződés nélkül jogszerűen nem lehet felépíteni a Novo Virje-i vízerőművet" - nyilatkozta a Narancsnak Erdey György, a KVVM jogi helyettes államtitkára (aki egyben a bős-nagymarosi vízlépcsőrendszerről folyó magyar-szlovák tárgyalásokon a hazai küldöttséget vezető kormánymeghatalmazott). A tárca hétfői sajtóközleményében azt is kilátásba helyezi, hogy ha a horvát fél mindezt figyelmen kívül hagyná, nemzetközi döntőbizottsághoz fordul.

A magyar fél álláspontja immár világos, azt azonban csak találgathatjuk, hogy mit szólnak ehhez a horvátok, akik tavaly ősszel a Barcson tartott közmeghallgatáson udvariasan azt mondták: nem akarják mindenképpen ránk erőltetni a beruházást.

Linder Bálint

Figyelmébe ajánljuk

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”