Kormányprogram

Második kiadás

  • B. I.
  • 2010. május 27.

Belpol

Orbán Viktor szombaton benyújtotta az Országgyűlésnek miniszterelnöki programját. A 85 oldalas összeállítás felvezetéséből megtudhatjuk, hogy Orbán mit gondol a győzelméről, az irat nagyobb részét kitevő voltaképpeni programszövegtől viszont nem lettünk okosabbak.

Pénteki hírek szerint Orbán Viktor és kormányának néhány leendő tagja lázasan egyeztetett a készülő dokumentumról, a kijelölt miniszterelnök a korábbi napokat csak e munkának szentelte. A szöveg ismeretében nem teljesen világos, hogy mi tartott ilyen sokáig: az első 15 oldal, amelyben Orbán újfent beavatja olvasóját politika- és történelemértelmezésébe, nem tartalmaz újdonságot annak, aki a választások óta figyelemmel kísérte akár csak legfontosabb szerepléseit (győzelmi beszéd, országgyűlési felszólalás). A kormányprogramnak szánt következő 70 oldal viszont nem más, mint a márciusban megismert választási program jobbára copy-paste eljárással átemelt változata. A mechanikus másolásra az origo.hu munkatársa szúrt ki egy jellemző példát: a rendről szóló fejezetbe átvett szövegrészben jövő időben beszélnek egy olyan törvényjavaslatról - a büntető törvénykönyv szigorításáról -, amit pénteken, az "utolsó simítások" napján már benyújtottak.

Igen nagy vonalak

Ha a párt választási programjáról azt írtuk márciusban, hogy gondosan kerül mindenféle konkrétumot (mégpedig a "csak senkit nem megbántani, senkit nem fölizgatni" elv jegyében), akkor nemigen mondhatunk mást a mostani dokumentumról sem. (Lásd: Biztonsági játék, Magyar Narancs, 2010. március 18.) A három nagy fejezetre (A nemzeti együttműködés nyilatkozata; A nemzeti együttműködés rendszere; Nemzeti ügyek) de facto kormányprogramnak épp úgy a gazdaságról szóló a legterjedelmesebb része, mint a márciusi Nemzeti ügyek politikájának. A Fidesz gazdasági elképzelései két pilléren nyugszanak: az egyszerű, kiszámítható szabályrendszeren és az államilag finanszírozott gazdaságélénkítésen. Minden további ezek folyománya - a nemzeti piac és a magyar áruk védelme éppen úgy, mint az antimonopolista dörgedelmek. Ezek egyik részével semmi gond, sőt: a bürokrácia és a fölösleges adminisztrációk miatti többletköltségek letörése - egyáltalán, az adminisztratív terhek ésszerű szintre szorítása -, a világos szabályozók valóban elengedhetetlenek egy normális gazdasági környezet kialakulásához. Lózungokon kívül másról azonban nem értesülünk: így pedig az irat inkább hat óhajgyűjteménynek, mint pontos elképzeléseket kifejtő programnak. (Egy példa: "Ma Magyarország nemcsak az adóterhelés, de az állami szabályozásból fakadó terhek mértéke alapján sem versenyképes, még régiós összehasonlításban sem. Ezért a nemzeti ügyek politikájának egyik fontos célkitűzése, hogy Magyarország váljék a kelet-közép-európai régió egyik leginkább vállalkozásbarát országává, olyanná, ahol a vállalkozások működésének állami szabályozása egyszerű és kiszámítható." Így legyen - de milyen konkrét intézkedésekkel valósítjuk ezt meg?)

A gazdaságélénkítésre vonatkozó tézisek ennél jóval problematikusabbak - ha pusztán közhelyesek volnának, az lenne a legkisebb gond. A szerző, Matolcsy György leendő csúcsminiszter jól ismert rögeszméi köszönnek vissza e passzusokból: a válságból kivezető út a belső fogyasztás mesterséges fölpumpálása, mert a gazdaságot talpra állítani csak így lehet. Állami és önkormányzati (vagyis végső soron újfent állami) megrendelésekkel és dotációval életet kell lehelni elsősorban is az építőiparba. Ily módon megteremthető a tíz év alatt beígért egymillió új munkahely nem elhanyagolható hányada, az adó- és járulékfizetésekből pedig gyarapszik a központi költségvetés. Az állam persze nemcsak megrendelésekkel, hanem kedvező kamatozású hitelekkel is segít majd - a kamatcsökkentés ígérete arra utalhat, hogy a Fidesz-kormány a jelenlegi igen alacsony jegybanki kamatot is lejjebb viszi, de mivel ilyet csak a kormánytól független Magyar Nemzeti Bank tehet, marad a 2000 után megismert megoldás: vagyis az, hogy a piaci és a kedvezményes kamatok közötti százmilliárdos különbségeket a költségvetés fogja fedezni.

Ennyi, ami érdemben kihámozható az öt alfejezetre osztott harmadik nagy egység, a Nemzeti ügyek első részéből: mert például az elmúlt években hiába futtatott meg több adókoncepciót is a Fidesz, továbbra sem árul el semmit arról, hogy mit tervez e téren; továbbá az innováció, a kreatív munkahelyek, a zöld szempontok hangsúlyozása, vagy az uniós források hatékonyabb felhasználásának ígérete a kifejtetlenség miatt a fentieknél is megfoghatatlanabbak. Jellemző, hogy miközben a program az építőipar mellett kulcsszerepet szán a turisztikának és a mezőgazdaságnak (főleg a remélt munkaerőfelszívó hatásuk miatt), egyetlen betűt sem pazarol a mezőgazdaság évtizedek óta neuralgikus pontjára, a földkérdésre - mondjuk arra, hogy az uniónál kialkudott földmoratórium 2011-es lejárta utáni időszakra hogyan készül a kormány. (A témáról lásd: Ígéreteikbe zárva, Magyar Narancs, 2010. május 20.)

A további négy alfejezet a rendről, az egészségügyről, a szociális biztonságról és a demokratikus normák helyreállításáról értekezik, ebben a sorrendben - és hasonlóan a Matolcsy-féle részhez, ezek is majdnem szó szerint egyeznek a márciusi alapvetés megfelelő passzusaival. Közös bennük az elmúlt nyolc év kárhoztatása - az ország minden bajáért, a bűnözéstől kezdve a nemzeti egység hiányán és a fogyatkozó lélekszámon át a demokráciába vetett hit megrendüléséig bezárólag az egykori koalíció, kivált a Gyurcsány-kormányok a felelősek. Nagy általánosságokon, és az e fejezeteket még inkább eluraló "de jó lenne, ha"-érzeten kívül más és főleg érdemi mondanivalót nemigen tartalmaz ez a 40 oldal. Bevett jelszavak (3500 új rendőr, családbarát politika, egymás iránti szolidaritás, munkát, ne segélyt, a kormány nem tűri az alternatív erőszakszervezeteket) és azok moralizáló magyarázatai sorjáznak hosszasan.

Komolyabb figyelmet mindössze az egészségügyet tárgyazó bekezdések érdemelnek. Az ágazatban - ahogyan az elmúlt évben többször is valószínűsítettük - a Fidesz nem kezd szerkezeti átalakításokba; saját 1998-as, valamint a Gyurcsány-kormány ebbéli kudarcának a tapasztalata miatt a párt minden bizonnyal huzamosabb időre ad acta tette a rendszer megújítását, hatékonyabbá tételét. Ezzel együtt is meglepő volt olvasni azt a megjegyzést, hogy "a korábban kialakult és hagyományosan megbízhatóan működő egészségügyi struktúra". (Amit az MSZP és az SZDSZ vert szét, de e kitételen nem csodálkoztunk.) Ám nem derül ki, pontosan mit is értenek a szerzők "hagyományosan megbízható struktúra" alatt. Az évről évre elszabadult tb-kasszát, aminek a hiányát mindig a központi költségvetésből kellett pótolni? A pazarló működés miatti állandó forráshiányt? A tisztázatlan viszonyokat, például a köz- és magánérdekek közötti választóvonal eltűnését, azt, hogy az állami egészségügy eszközeit minden további nélkül használják magánpraxisokban? És ha nem ezeket, akkor mit? Az SZDSZ (és félszívvel az MSZP) a rossz kompromisszumok, az állandó tehetetlenkedés miatt valóban fél, vagy inkább negyedmunkát végzett reform címen, és épp emiatt csak a zűrzavart fokozta - de hogy valódi problémákról és azok megoldásának a fontosságáról beszélt, az nem vitatható (és volt idő, amikor e gondok létét a Fidesz sem vitatta).

Ami várható: államilag irányított betegellátási rendszerrel javítani a kihasználtságon, központilag meghatározni egy-egy terület szükségleteit, és - a kiátkozott liberálisokhoz hasonlóan - keményen kézben tartani a társadalombiztosítás kaszszáját, és az így remélt megtakarításokból több pénzt lehessen fordítani az ágazati bérfejlesztésre. (A Fidesz egészségügyi elképzeléseiről lásd: Borúra derű, Magyar Narancs, 2010. május 13.) Az ok nyilvánvaló: nem bolygatni a meglévő viszonyokat, mivel számtalanszor bebizonyosodott, hogy az egészségügy politikailag az egyik legérzékenyebb terület, bármilyen változtatási szándék félremagyarázható, és pillanatok alatt hangulat kelthető ellene - ezt nemcsak az MSZP- SZDSZ-kormányok tapasztalhatták meg bőséggel, hanem vannak ilyen élményei a Fidesznek is az 1998- 2002 közötti időszakból.

Időkérés

A kormányprogram vitája lapzártánk után kezdődött. A csapásirány nyilvánvaló: a Fidesz a nemzeti felemelkedés zálogát látja majd benne, az MSZP (és talán a Jobbik) puszta szócséplést. Sejthető az is, mi lesz (volt) erre a Fidesz válasza: a Varga Mihály vezette "gazdasági tényfeltáró" bizottság jelentéséig felelőtlenség volna a programban írottaknál konkrétabb dolgokkal előállni.

A kampányban a Fidesz azért nem mondott semmit, mert az a választások befejezéséig úgymond "udvariatlanság" lett volna a szavazópolgárokkal szemben. Akkor úgy véltük, a párt kockázatkerülő stratégiája miatt senkit nem akar fölöslegesen hergelni; és bár nem zártuk ki a lehetőséget, hogy tényleg fogalmuk sincs arról, mihez kezdjenek kormányra kerülve, valószínűbbnek tartottuk a különféle forgatókönyvek meglétét. A párt azonban továbbra is frázisokkal operál - most, ugye, Varga Mihályra várunk -, kérdés, a piacnak mikor fogy el a türelme. Már a nemzetközinek - mert a magyar gazdaság szereplőinek a türelme végtelennek tetszik, legalábbis ha összevetjük magatartásukat a négy évvel ezelőttivel, amikor már a választások másnapján "műhelyek" és gazdasági tényezők sora állt elő Bokros Lajost is felülmúló szigorító csomagokkal. Mindenesetre a Varga-jelentésen megdöbbenni nem fogunk: a hiány természetesen óriási lesz, lehet széttárni a karokat és hátrafele mutogatva néhány kampányígéret beváltását elhalasztani, esetleg néhány szigorúbb intézkedést meghozni. Alighanem be is jön majd e trükk (hasonló helyzetben más is ezzel próbálkozna) - de mivel Orbán Viktor értelmezésében az ország egyedüli baja eddig csupán az volt, hogy nem ő kormányzott, a gyökeres fordulatban (új munkahelyekben, több fizetésben) bízó táborának kevésbé hívő része előbb-utóbb számon kéri rajta az ellenzékben mondottakat. Igaz, ez nem mostanában lesz.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.