Több törvényt is megsért Kövér azzal, hogy elkeríti a sajtó munkatársait

  • narancs.hu
  • 2019. november 30.

Belpol

Alaptörvény, sajtótörvény...

Kövér László, az Országgyűlés elnöke a közelmúltban több jogszabályt „felülírt”, az alaptörvényen át, az országgyűlési törvényen keresztül egészen a sajtótörvényig.

Ennek alapján parlamenti irodházban kialakítottak egy elkerített részt, amelyben az újságírók dolgozhatnak, de a parlamentben is van egy hasonló, szalagokkal elkerített „karám”. A két terület egy dologban azonos: lehetetlenné teszi, hogy az újságírók interjút, hang- vagy képfelvételt készítsenek a képviselőkkel – írja a 24.hu.

A parlament épületében így sehol nem lehet felvételt készíteni, a kijelölt területe pedig megoldhatatlan. Ezen túl a házelnök azt is megszabja, hogy az újságíró, fotós, tévés miről készíthet egyáltalán anyagot: az ugyanis csak az Országgyűlés feladat- és hatásköreinek gyakorlásával, a képviselői jogállással vagy az Országházban, illetve az irodaházban megtartott nyilvános rendezvényekkel lehet összefüggésben.

Kövér ezáltal valamennyi médium szerkesztői feladatait is ellátja, írja a portál. Az alaptörvény IX. cikke szerint: „Magyarország elismeri és védi a sajtó szabadságát és sokszínűségét, biztosítja a demokratikus közvélemény kialakulásához szükséges szabad tájékoztatás feltételeit”. Ez viszont összességében azt jelenti, hogy a házelnöki rendelkezés sérti az alaptörvényt.

Az Országgyűlésről szóló törvény egyik pontját is idézi a 24.hu: „a házelnök nem állapíthat meg olyan rendelkezést, amely az Országgyűlés ülésének nyilvánosságát, a demokratikus közvélemény kialakulásához szükséges szabad tájékoztatás feltételeit kizárná.” Ezzel viszont Kövér László a parlament rá vonatkozó tiltó rendelkezését is semmibe veszi.

A jogalkotásról szóló törvényünknek is van egy pontja, amelyet ugyancsak felrúgott: „a házelnök, illetve a hivatala nem hozhat olyan utasítást vagy rendelkezést, amely az ott dolgozókon kívüli személyekre, így a sajtó munkatársaira ró kötelezettséget.”

Végül, de nem utolsó sorba a sajtótörvénynek is van egy pontja, amit megszegett Kövér az intézkedéseivel. Az idézet így szól: „az állami és önkormányzati szervek, intézmények, tisztségviselők, a hivatalos és közfeladatot ellátó személyek (…) kötelesek elősegíteni a médiatartalom-szolgáltató tájékoztatási feladatának elvégzését”.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.