Több törvényt is megsért Kövér azzal, hogy elkeríti a sajtó munkatársait

  • narancs.hu
  • 2019. november 30.

Belpol

Alaptörvény, sajtótörvény...

Kövér László, az Országgyűlés elnöke a közelmúltban több jogszabályt „felülírt”, az alaptörvényen át, az országgyűlési törvényen keresztül egészen a sajtótörvényig.

Ennek alapján parlamenti irodházban kialakítottak egy elkerített részt, amelyben az újságírók dolgozhatnak, de a parlamentben is van egy hasonló, szalagokkal elkerített „karám”. A két terület egy dologban azonos: lehetetlenné teszi, hogy az újságírók interjút, hang- vagy képfelvételt készítsenek a képviselőkkel – írja a 24.hu.

A parlament épületében így sehol nem lehet felvételt készíteni, a kijelölt területe pedig megoldhatatlan. Ezen túl a házelnök azt is megszabja, hogy az újságíró, fotós, tévés miről készíthet egyáltalán anyagot: az ugyanis csak az Országgyűlés feladat- és hatásköreinek gyakorlásával, a képviselői jogállással vagy az Országházban, illetve az irodaházban megtartott nyilvános rendezvényekkel lehet összefüggésben.

Kövér ezáltal valamennyi médium szerkesztői feladatait is ellátja, írja a portál. Az alaptörvény IX. cikke szerint: „Magyarország elismeri és védi a sajtó szabadságát és sokszínűségét, biztosítja a demokratikus közvélemény kialakulásához szükséges szabad tájékoztatás feltételeit”. Ez viszont összességében azt jelenti, hogy a házelnöki rendelkezés sérti az alaptörvényt.

Az Országgyűlésről szóló törvény egyik pontját is idézi a 24.hu: „a házelnök nem állapíthat meg olyan rendelkezést, amely az Országgyűlés ülésének nyilvánosságát, a demokratikus közvélemény kialakulásához szükséges szabad tájékoztatás feltételeit kizárná.” Ezzel viszont Kövér László a parlament rá vonatkozó tiltó rendelkezését is semmibe veszi.

A jogalkotásról szóló törvényünknek is van egy pontja, amelyet ugyancsak felrúgott: „a házelnök, illetve a hivatala nem hozhat olyan utasítást vagy rendelkezést, amely az ott dolgozókon kívüli személyekre, így a sajtó munkatársaira ró kötelezettséget.”

Végül, de nem utolsó sorba a sajtótörvénynek is van egy pontja, amit megszegett Kövér az intézkedéseivel. Az idézet így szól: „az állami és önkormányzati szervek, intézmények, tisztségviselők, a hivatalos és közfeladatot ellátó személyek (…) kötelesek elősegíteni a médiatartalom-szolgáltató tájékoztatási feladatának elvégzését”.

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.